برنا بررسی کرد؛

طرح خودرویی وزارت صمت دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می کند

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۵:۵۰:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۷۶۷۷
طرح خودرویی وزارت صمت دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می کند
با توجه به برنامه ریزی‌های وزارت صمت برای افزایش تولید خودرو در سال آینده، اقدام به حذف قرعه‌کشی خودرو می‌تواند گام مثبتی در راستای تنظیم بازار و خروج دلالان و واسطه گران از بازار خودرو باشد، اما برای ایجاد ثبات بلند مدت در بازار خودرو، نیاز به اصلاح قانون واردات خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری و رفع موانع تولید این صنعت است.

به گزارش برنا، طرح قرعه کشی خودرو از سال آینده حذف خواهد شد، خبری که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه نشست مشترک با مسئولان دیوان محاسبات کشور اعلام کرد. اما در این خصوص این سؤال مطرح می شود که آیا به تنهایی حذف عرضه خودرو به روش قرعه کشی می‌تواند باعث کنترل و کاهش التهاب بازار خودرو در سال آینده شود.

به اعتقاد کارشناسان در کنار حذف روش قرعه‌کش خودرو باید شیوه قیمت‌گذاری دستور در صنعت خودرو اصلاح و در بلند مدت نیز با رشد و رفع موانع تولید صنعت خودرو مسیر واردات خودرو باز شود، که این اقدام باعث انتقال تکنولوژی جدید و توسعه صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.

حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری سبب نزدیکی قیمت کارخانه و بازار خواهد شد و این به معنای آن است که تقاضای کاذب از بازار حذف و آنچه می‌ماند، تقاضای واقعی است.

"امیرحسن کاکایی" کارشناس صنعت خودرو در خصوص سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو گفت: به دلیل اینکه بازار خودرو تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار دارد هر مقدار قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یابد به همان میزان و یا بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش خواهد یافت و این افزیش قیمت‌ها تاثیر مثبتی در ثبات بازار نخواهد داشت و همچنان بازار خودرو پر التهابی را شاهد خواهیم بود.

کاکایی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو تاکید کرد: متاسفانه صنعت خودرو تحت تاثیر تصمیمات سیاسی قرار گرفته و واقعیت‌های اقتصادی درآن نقش زیادی ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار به شدت تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارد اظهار داشت: هر تصمیم که از طریق دولت برای بهبود وضع صنعت خودرو و تعادل در عرضه و تقاضا بازار گرفته شود، تنها در شرایط ثبات اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و در شرایط حال حاضر افزایش قیمت خودرو از سوی ستاد تنطیم بازار تنها شوک قیمتی جدیدی به بازار خودرو وارد خواهد کرد. ادامه این اقدامات در زمان نوسان نرخ ارز باعث خواهد شد وارد چرخه مخرب « افزایش قیمت ارز– رشد قیمت خودرو در بازار – افزایش قیمت خودرو در کارخانه» خواهیم شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در شرایط ثبات اقتصادی و به دور از سیاست زدگی در تصمیمات صنعت خودروسازی گام اول برای ایجاد ثبات در بازار خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری و رفع موانع تولید این صنعت است و در این شرایط به دلیل رشد تولید خودرو عرضه و تقاضا در بازار به تعادل خواهد رسید و دیگر شاهد التهاب و جولان دلالان در بازار خودرو نخواهیم بود. پس از طی این مرحله با توجه به منابع ارزی کشور و اعمال قوانین کارشناسی شده می‌توان با آزادسازی واردات خودرو، صنعت خودروسازی را توسعه و تصحیح کرد.

هر چند که به باور برخی کارشناسان، اگر سیاستگذار خودرویی به دنبال این است که قرعه‌کشی را حذف کند، باید به صورت همزمان در کنار آزادسازی قیمت کارخانه‌ای خودرو اجازه دهد تا بار دیگر واردات خودرو از سر گرفته شود و تنها از این مسیر امکان حذف قرعه‌کشی از فرآیند عرضه وجود دارد.

اما با توجه به برنامه ریزی‌های وزارت صمت برای افزایش تولید 50 درصدی خودرو در سال آینده و رشد تولید متناسب با تقاضا، اقدام به حذف قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا می‌تواند گامی مثبت در راستای تنظیم بازار و خروج دلالان و واسطه گران از این بازار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز