صادرات دام فعلا مورد تایید وزیر جهادکشاورزی قرار نگرفته است

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۱۱:۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۴۶۹۰۰
صادرات دام فعلا مورد تایید وزیر جهادکشاورزی قرار نگرفته است
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه هنوز مصوبه صادرات دام از طرف وزارت جهاد امضانشده اظهار امیدواری کرد و گفت: طی یک تا دو روز آینده این مصوبه به امضای وزیر برسد و ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، صادرات دام زنده از زمان های گذشته تا کنون، یکی از روش های افزایش درآمد دامداران و رونق اقتصادی کشور بوده است.

صادرات دام ها به صورت زنده یکی از بزرگ ترین صادرات ها در کل جهان است که کشور های بی شماری نظیر سومالی، اسپانیا، استرالیا، فرانسه، ایران و ... به انجام آن مشغول هستند.

در لیست رتبه بندی کشور ها برای صادرات دام ها، ایران به عنوان هشتمین کشور صادر کننده شناخته می شود که دام های سبکی مانند گوسفند و بز را به کشور های حاشیه خلیج فارس نظیر، قطر، کویت، عراق، عمان، امارات، یمن، عربستان و همچنین ترکیه صادر می کند.

سالانه تعداد بسیار زیادی دام در ایران پرورش داده می شوند که صادرات آن ها بیش از ۷۶ میلیون دلار ارزش دارد. از این جهت صادر کردن دام های زنده، یکی از پرسود ترین صادرات ها برای استان های غربی ایران به ویژه کردستان و ایلام می باشد.

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در گفتگویی با بیان اینکه شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک حدود ۳ هفته قبل آزاد سازی صادرات دام زنده را به تصویب رسانده است، گفت: هنوز این مصوبه به امضای وزیر جهاد کشاورزی نرسیده است.

بازار دام کشمیر در آستانه عید قربان

وی اظهار امیدواری کرد: طی یک تا دو روز آینده این مصوبه به امضای وزیر برسد و ابلاغ شود.

مقدسی تاکید کرد که در مرحله اول صادرات دام زنده با نظارت معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و به صورت مدیریت شده، انجام خواهد گرفت تا آسیبی به بازار داخل وارد نشود.

وی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوساله نر زنده را ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد که هر کیلوگرم گوساله نر از دامداران به قیمت ۷۲ تا ۷۳ هزار تومان خریداری می‌شود.

در پی این گزارش، کشور های عربی حاشیه خلیج فارس، از کشور های اصلی وارد کننده دام های زنده از ایران هستند.

در سال هایی که صادرات دام ها در ایران ممنوع بود، بسیاری از دامداران به صورت قاچاقی، دام های خود را به کشور های عربی می رساندند.

انتهای پیام/

نظر شما