ثبت معامله بیش از ۹.۳ کیلو طلا تنها در ۵ روز کاری

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۱۳:۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۴۴۹۲۴۷
ثبت معامله بیش از ۹.۳ کیلو طلا تنها در ۵ روز کاری
معاملات گواهی سپرده شمش طلا در ۵ روزکاری نخست خود شاهد معامله بیش از ۹ کیلوگرم طلا به ارزش نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، ارزش معاملات روز گذشته (سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱) گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از مرز ۱۰ میلیارد تومان عبور کرد و قیمت نیز رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. در معاملات دیروز بیش از ۳.۴ کیلوگرم طلا معامله شد.
این در حالی است که در مجموع ۵ روزکاری (از پنج شنبه ۱۸ اسفند تا پایان روز ۲۳ اسفند) ۹ هزار و ۳۹۱ گواهی به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۰۷ تومان در بازار مالی بورس کالای ایران دست به دست شد.
پیش بینی رشد حجم طلا در انبار‌های بورسی
طبق آمار‌ها تولید طلای معادن ایران سالانه ۱۰ تن است و تاکنون موجودی فیزیکی طلای این گواهی‌ها نزد بانک ملت، ۳ تن است البته رایزنی‌هایی به منظور رشد ذخایر طلا در انبار‌های بورسی انجام شده که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
سازوکار‌های مربوط به معاملات گواهی سپرده شمش طلا
معاملات گواهی سپرده شمش طلا از روز پنج شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ با گشایش نماد معاملاتی این دارایی آغاز و مراسم افتتاحیه این معاملات نیز روز یکشنبه ۲۱ اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برگزار شد.
معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روز‌های شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ با دوره نیم ساعته پیش گشایش تا ساعت ۱۵ فعال است و سرمایه گذاران می‌توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی برای خرید و فروش در این بازار اقدام کنند.
اخذ کد بازار مالی برای اشخاص حقیقی فرآیند ساده‌ای دارد و مشتریان می‌توانند با مراجعه به درگاه آنلاین شرکت‎های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن کد بازار مالی بورس کالا را دریافت کنند. مشتریان حقوقی نیز از طریق شرکت کارگزاری خود باید اقدم به اخذ کد معاملاتی کنند.
همچنین هر گواهی سپرده کالایی معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلا است، یعنی سرمایه‌گذاران قادرند در این بازار، طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰سوت طلا مورد معامله قرار دهند.
این موضوع یکی از مزیت‌های این بازار است که امکان حضور سرمایه‌گذاران خُرد را نیز فراهم کرده است؛ بنابراین مردم تنها با وجه یک دهم گرم طلا یعنی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌توانند وارد این معاملات بشوند و به جای تحمل ریسک‌ها و هزینه‌های معامله در بازار سنتی، به صورت الکترونیکی و آنلاین از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید و نگهداری بخشی از شمش طلا کنند.
گواهی سپرده از مالیات معاف است
دیگر جذابیت بزرگ معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا این است که این معاملات از مالیات بر درآمد و ارزش افزوده معاف است؛ به عبارتی بازار ثانویه این معاملات که بخش بزرگی از فعالیت سرمایه گذاران را شامل می‌شود، هیچ مالیاتی را شامل نخواهد شد و تنها فرد تحویل گیرنده شمش باید در زمان تحویل مالیات بپردازد. این ترتیب یک کالای ارزشمند، نقدشونده و پرتقاضا همچون طلا در بازار امن، شفاف و قانونمند بورس کالا آن هم بدون پرداخت مالیات در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز