سخنگوی صنعت برق خبر داد؛

رشد ۱۲۰ درصدی صادرات برق در سال ۹۸/ رکورد مدیریت مصرف برق شکسته شد

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۱۳:۰۲:۳۷
کد خبر: ۹۴۳۲۴۷
رشد ۱۲۰ درصدی صادرات برق در سال ۹۸/ رکورد مدیریت مصرف برق شکسته شد
سخنگوی صنعت برق از رشد ۱۲۰درصدی صادرات برق نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: صنعت برق توانست مطابق تعهدات وزارت نیرو با کشورهای متقاضی برق ایران، نیاز برق این کشورها را در اوج تابستان تامین کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «مصطفی رجبی مشهدی»، سخنگوی صنعت برق و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر، در نشست خبری امروز در خصوص مدیریت مصرف برق و میزان صرفه جویی در بخش صنایع و خانگی اظهار کرد: با صرفه جویی ۳هزار و ۷۵۴مگاواتی، رکورد مدیریت مصرف برق در سال گذشته شکسته شد.

صرفه جویی ۷هزار میلیارد تومانی با مدیریت مصرف برق

او افزود: این صرفه جویی نیازمند ۵۰نیروگاه و ۷هزار میلیارد تومان اعتبار بود که با مدیریت مصرف، در هزینه ها نیر صرفه جویی صورت گرفت.

رجبی مشهدی اظهار کرد: در بخش مشترکین خانگی نیز از ۲۹میلیون مشترک، مصرف برق ۲۴ میلیون خانوار زیر الگوی مصرف تعریف شده بود و همچنین ۸میلیون از این ۲۴میلیون خانوار، نیز نسبت به سال گذشته هم مصرف برق کمتری داشتند که بر اساس تعرفه های وزارت نیرو و مطابق مصوبه هیات دولت، معادل ۷درصد در تعرفه های آن ها کاهش قیمت صورت گرفت.

او ادامه داد: مصرف برق ۵میلیون مشترک خانگی نیز  بیش از الگوی مصرف تعریف شده بود که ۱۶درصد افزایش بها برای آن ها منظور شد.

به گفته سخنگوی صنعت برق ۱۰۶میلیارد تومان در طرح تشویقی خوش مصرف ها هزینه شده که در کاهش بار مصرفی، بسیار نتیجه بخش بوده است.

رجبی مشهدی خاطر نشان کرد: برنامه ما این است که از پیک سال ۹۸ تا پیک سال ۹۹، میزان ۳هزار مگاوات نیروگاه آماده شده و در مدار تولید قرار گیرد. همچنین پیش بینی کرده ایم که در حوزه مدیریت مصرف، ۴هزار مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت استارت آپ ها برای مدیریت مصرف برق، سهم استارت آپ ها در مدیریت مصرف را یک هزار مگاوات اعلام کرد که با ۴هزار مگاوات در نظر گرفته شده، مجموعا معادل ۵هزار مگاوات صرفه جویی در مصرف برق خواهیم داشت.

حذف قبوض کاغذی تاثیری در نحوه محاسبه یا قیمت برق نداشته است

سخنگوی صنعت برق با تکذیب شایعات مطرح شده در باره افزایش نرخ برق گفت: به هیچ عنوان افزایشی در قیمت برق یا تغییر در نحوه محاسبه برق وجود نداشته است و اگر مشترکی بتواند ایرادی در نحوه محاسبه قبض برق خود پیدا کند، هزینه برق مصرفی وی تا یک سال رایگان محاسبه خواهد شد.

سهم 27درصدی صنعت نیروگاهی در آلودگی هوای کلانشهرها

او سهم صنعت نیروگاهی و مجموعه سایر صنایع از آلایندگی هوا در کلانشهرها را 27 درصد اعلام کرد که در هنگام مصرف سوخت مایع رخ می‌دهد و در حال حاضر نیز مصرف سوخت مایع بسیار کم است.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: صنعت برق تا زمانی که مجبور نباشد، تمایلی به استفاده از سوخت مازوت در تولید برق ندارد.

سخنگوی صنعت برق در خصوص سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث نیروگاه نیز گفت: به ازای احداث هر کیلووات ظرفیت نیروگاهی باید 600 تا 700 یورو سرمایه گذاری شود.

او خاطرنشان کرد: صنعت برق از هر پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت خالی نیروگاهی در زمستان استقبال می‌کند و در این خصوص برقی کردن سیستم حمل و نقل را یکی از راهکارهای مناسب می‌داند.

سخنگوی صنعت برق همچنین در خصوص نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها نیر گفت: براساس پیشنهاد سندیکای تولیدکنندگان، تسهیلات ارائه شده به سرمایه گذاران که از محل صندوق توسعه ملی بوده است، در صورت تصویب مجلس می‌تواند به نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود که دراین صورت افزایش ناشی از نوسان اخیر نرخ ارز را پوشش خواهد داد.

رجبی مشهدی همچنین در خصوص عرضه برق در بورس انرژی گفت: ما مشتاق به عرضه برق در بورس انرژی هستیم اما قراردادهایی را از سال‌های گذشته داریم که موظف به تامین برق آنها هستیم.

او با بیان این که از این پس قراردادهای خرید تضمینی برق با نیروگاه‌ها به شیوه فعلی منعقد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: از این پس با برگزاری مناقصه، نسبت به انتخاب سرمایه گذار اقدام خواهد شد که این شیوه براساس ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه انجام می‌گیرد.

سخنگوی صنعت برق در عین حال با تکذیب برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص افزایش قیمت برق پس از حذف قبض برق نیز گفت: به هیچ عنوان افزایشی در قیمت برق یا تغییر در نحوه محاسبه برق وجود نداشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز