هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از محدودسازی صادرات میلگرد و تیرآهن چیست؟

حذف رقابت ناسالم و مدیریت قیمت‌ها / دولت مخالفت صادرات نیست

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ۰۵:۴۵:۵۴
کد خبر: ۹۹۹۱۴۰
حذف رقابت ناسالم و مدیریت قیمت‌ها / دولت مخالفت صادرات نیست
بنا بر ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات میلگرد و تیرآهن تنها به 25درصد کل تولید محدود شد. اتفاق که به باور کارشناسان به دلیل حذف رقابت‌های ناسالم در بورس کالا و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها صورت گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای که به تازگی منتشر کرده، تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن را ملزم کرد تا تنها 25 درصد از تولیدات خود را صادر کنند. اتفاقی که به معنای کاهش صادرات این محصول و درآمدهای ارزی برآمده از آن است.

با این حال آزاد، رییس سابق اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران، در گفت‌و‌گو با برنا دلیل این اقدام وزارت صمت را مدیریت قیمت‌ها عنوان کرد و در این باره توضیح داد: این ابلاغیه به این دلیل صادر نشده که بازار داخلی محصولات یادشده با کمبود رو‌به‌رو است. حتی اگر صادرات این محصولات به جای 25درصد به 50درصد هم محدود می‌شد، باز هم بازار داخل دچار کمبود نبود.

او ادامه داد: به نظر من آنچه به ایجاد محدودیت در صادرات از سوی وزارتخانه انجامیده، تنظیم قیمت در بورس کالا است. بالا بودن میزان صادرات این دو محصول و کاهش آن در داخل، باعث افزایش قیمت در بورس کالا و در پی آن در بازار می‌شود و افزایش قیمتی که در بازار ایجاد می‌شود، به نارضایتی مردم می‌انجامد و انجام معاملات را به تاخیر می‌اندازد.

آزاد اضافه کرد: کف قیمتی که کالا در بورس عرضه می‌شود، قیمت خوبی است اما خریدارانی که بر سر این کالاها در بورس رقابت می‌کنند، با قیمتی بسیار بیشتر از آنچه قیمت مناسب نامیده می‌شود، به توافق می‌رسند. در واقع قیمت به طور کاذب بالا می‌رود.

رئیس سابق اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران خاطرنشان کرد: حالا وزارتخانه محدودیت 25درصدی را وضع کرده تا قیمت‌ها تنظیم شود. با کاهش صادرات، عرضه بالا می رود و با بالا رفتن عرضه، قیمت متعادل و رقابت‌های ناصحیح حذف می‌شود.

او همچنین تصریح کرد: اگر رقابت‌های ناصحیح از بین برود و قیمت‌ها به طور کاذب افزایش پیدا نکند، دولت با صادرات مخالف نیست. آن هم در شرایطی که محصولات فولادی گزینه‌های جذابی برای صادرات به شمار می‌آیند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز