فیزیوتراپی برای چیست (تسکین درد، تقویت عضلات، اصلاح وضعیت بدن)

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۱۳:۴۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۳۵۰۲۳
فیزیوتراپی برای چیست (تسکین درد، تقویت عضلات، اصلاح وضعیت بدن)
دکتر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی در اصفهان، ارزیابی بالینی برای هر بیمار را به صورت انفرادی انجام می‌دهد.

به گزارش برنا، فیزیوتراپی به منظور حفظ و بازیابی حداکثر تحرک و توانایی افراد در طول عمر، خدماتی را ارائه می‌کند این خدمات شامل ارائه برنامه‌های در شرایطی هستند که تحرک و عملکرد فرد توسط عواملی مانند افزایش سن، آسیب دیدگی، بیماری، اختلالات، مشکلات یا عوامل محیطی تهدید می‌شوند. تحرک کاربردی در مفهوم سلامت، اهمیت بسیاری دارد.

فیزیوتراپی با شناسایی و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی و پتانسیل حرکتی با استفاده از پیشرفت و بهبودی، پیشگیری و درمان/ مداخله، توانبخشی و توان یابی به کار می‌رود و حوزه کارکرد آن شامل سلامت جسمی، سلامت روانی، عاطفی و اجتماعی است. فیزیوتراپی شامل تعامل بین فیزیوتراپیست، بیماران/ مراجعان، سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، خانواده، مراقبین بیمار و جوامع در فرآیندی است که در آن با استفاده از دانش و مهارت‌های منحصر به فرد فیزیوتراپیست، حرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و اهداف درمانی تعیین می‌شوند.

مزایای فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی از یک رویکرد جامع برای ارتقاء و حفظ عملکرد و فعالیت جسمانی مناسب در بیماران استفاده می‌کند. شما می‌توانید در محیط‌های مختلف مختص مراقبت‌های بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، خانه‌های بهداشت، خانه‌های سالمندان، مراکز ورزشی و تناسب اندام و غیره به فیزیوتراپیست‌های دارای مجوز دسترسی داشته باشید.

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در موارد زیادی از جمله مواردی که در ادامه می‌آید به شما کمک کنند:

  • بازیابی تحرک، حفظ فعالیت جسمانی و افزایش رفاه و سلامت عمومی
  • جلوگیری از بیماری آسیب و ناتوانی
  • کاهش یا از بین بردن درد مرتبط با تمرینات ورزشی با استفاده از تکنیک‌های درمانی مانند آمادگی مفاصل و بافت نرم
  • تقویت نقاط ضعیف شده بدن پس از سکته مغزی
  • بهبود مشکلات سلامتی حاد و مزمن که باعث محدودیت در فعالیت و تحرک می‌شوند.
  • کمک به بیماران مبتلا به دیابت و بیماری های عروقی
  • کمک به بیماران در مدیریت درد ناشی از آرتروز و پوکی استخوان یا جایگزینی مفصل
  • توانبخشی قلبی از طریق افزایش قدرت و تمرینات تنفسی به منظور بهبود کیفیت زندگی
  • آموزش و توسعه برنامه‌های حمایتی به منظور کاهش احتمال آسیب مجدد یا بروز مجدد مشکل
  • علاوه بر تمام موارد بالا، شما می‌توانید از طریق فیزیوتراپی، خدمات مربوط به برخی از درمان‌های تخصصی برای سلامتی و درد لگن، بی‌اختیاری روده، فیبرومیالژیا، بی‌اختیاری مثانه و لنف ادم را نیز دریافت کنید.

چه کسانی به فیزیوتراپی احتیاج دارند؟

دکتر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی در اصفهان + فیزیوتراپی

زندگی مدرن به سرعت پیشرفت می‌کند و باعث ظهور نیازها، خواسته‌ها و دردسرهای بیشتری می‌شود. همه افراد به صورت مداوم به دنبال چیزی می‌دوند؛ در نتیجه کمردرد، زانو درد، گرفتگی گردن و دردهای عصبی عضلانی به پدیده رایجی تبدیل شده است. مردم برای تسکین چنین دردهایی به انواع داروهای بدون نسخه و مسکن رو می‌آورند؛ با این حال تا زمانی که مشکل تشدید نشده باشد، به مراجعه به فیزیوتراپیست فکر نمی‌کنند.

اگرچه شما برای هر مشکل پیش پا افتاده‌ای مانند رگ به رگ شدگی و درد به فیزیوتراپیست احتیاج ندارید اما در صورت داشتن یکی از شرایط زیر باید توسط فیزیوتراپیست ویزیت شوید:

  • درد مزمن: اگر درد شما بیش از چند روز ادامه داشته باشد باید به فیزیوتراپی مراجعه کنید. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند مشکلات شما را تشخیص داده و برای آن‌ها برنامه درمانی پیشنهاد کنند.
  •  قبل و بعد از عمل جراحی: از آنجا که عمل جراحی می‌تواند عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد، انجام فیزیوتراپی قبل و بعد از عمل جراحی ضرورت دارد.
  •  بیماری‌های عصبی: مشکلاتی مانند پارکینسون، فلج مغزی، ضایعات نخاعی و سکته مغزی می‌توانند به شدت حرکات بیمار را تحت تاثیر قرار دهند. اگرچه با درمان فیزیوتراپی نمی‌توان به طور کامل از شر این بیماری‌ها خلاص شد، اما مطمئنا می‌توان کیفیت زندگی را بهبود بخشید.
  • بارداری: شما باید در دوران بارداری و دوران پس از آن توجه بیشتری به بدن خود داشته باشید.  در طول دوران بارداری ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، رباط‌هایی که از کمر شما پشتیبانی می‌کنند نرم و شل شوند. در این دوره، عضلات کف لگن و معده شما با بزرگ شدن نوزاد کشش پیدا می‌کنند. ممکن است در صورت عدم دریافت حمایت مفصلی کافی، آسیب‌های لگن و کمر را تجربه کنید. فیزیوتراپی نه ‌تنها در پشتیبانی از بدن به شما کمک می‌کند، بلکه بهبود سریع‌تر شما را نیز به همراه خواهد داشت.

چندین مشکل مختلف وجود دارند که فیزیوتراپی می‌تواند آنها را درمان کند. برخی از آنها عبارتند از:

  •  سرگیجه یا دوران سر به دلیل مشکلات گوش داخلی
  •  اختلالات عصبی و سکته مغزی
  •  اختلالات عملکرد مفصل گیجگاهی فکی یا درد فک
  •  درد مفاصل و ستون فقرات
  •  گودی کمر
  •  قوز کمر
  •  انسداد و محدودیت در دامنه حرکت مفاصل
  •  صدمات ناشی از نیروی بلانت و سایر آسیب‌های ناشی از کار یا کار صنعتی
  •  آرتروز
  •  سوزش
  •  مراقبت‌های پس از عمل جراحی جایگزینی مفصل

فیزیوتراپی معمولی

فیزیوتراپی تیپیکال یا فیزیوتراپی معمولی، یک جلسه ساده متناسب با نیاز بیمار و وضعیت سلامتی او است. درمان، به دامنه فعالیت فیزیوتراپیست بستگی دارد. با این حال ممکن است یک جلسه تیپیکال شامل موارد زیر باشد: 

  • ارزیابی و تشخیص مشکلات و نیازهای بیمار
  • کار کردن با بیمار برای دستیابی و تعیین اهداف خواه برای حفظ تحرک و استقلال در مراقبت از سالمندان یا برای یک دونده ماراتن
  • ایجاد یک برنامه درمانی برای پیشگیری که سبک زندگی، فعالیت‌ها و سلامت عمومی بیمار را در نظر بگیرد.
  • تجویز ورزش‌ها و جلسات فیزیوتراپی که ضرورت دارد.

دکتر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی در اصفهان + فیزیوتراپی

تکنیک‌های فیزیوتراپی

دکتر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی در اصفهان، ارزیابی بالینی برای هر بیمار را به صورت انفرادی انجام می‌دهد.

در این مقاله به بررسی علت اصلی اختلالات در مفصل یا عضلات یا حتی در اعصاب می‌پردازیم. بیمار درباره نحوه مدیریت مشکل خود و چگونگی اطمینان از اینکه مشکل بدتر نخواهد شد، اطلاعاتی دریافت می‌کند. در جلسات فیزیوتراپی تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند از دستکاری مفاصل گرفته تا ورزش‌ها یا ماساژ و حتی آب درمانی، متغیر باشد.

با این حال از هر تکنیکی که استفاده شود، هدف همیشه تشویق بدن برای بهبود خویش است.

برنامه‌های ورزشی

ورزش بخشی از فیزیوتراپی است که اغلب افراد با آن آشنا هستند.

گاهی اوقات ممکن است داشتن برنامه ورزشی به این معنا باشد که بیمار بیشتر راه برود یا انواع خاصی از فعالیت‌ها مانند شنا کردن را انجام دهد. گاهی اوقات نیز این تمرینات مختص شرایط فرد تنظیم شده‌اند و ممکن است شامل ورزش‌هایی برای تقویت نواحی خاصی از بدن یا افزایش انعطاف پذیری در مفاصل باشند.

این ورزش‌ها بر اساس نیازهای فردی شما طراحی شده‌اند و به منظور بهبود قدرت، تحرک و هماهنگی و همچنین بهبود موقعیت وضعی و عملکرد بدن شما در برنامه ورزشی گنجانده شده‌اند. ورزش‌های اختصاصی هر بیمار به مشکلات تشخیص داده شده در او و همچنین نیازهای خاص او بستگی دارد.

برنامه ورزشی با توجه به نیازهای شخصی شما طراحی می‌شود و در آن مشکلات پزشکی دیگری که ممکن است توانایی شما در ورزش را تحت تاثیر قرار دهد نیز در نظر گرفته می‌شود.

منوال تراپی یا درمان دستی

در فیزیوتراپی می‌توان از ماساژ برای اطمینان از بهبود گردش خون و گردش خون سالم استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای افزایش انعطاف پذیری یا تحرک بیشتر در یک ناحیه خاص از بدن استفاده کرد. گاهی اوقات در صورت تجمع مایعات در بدن بیمار می‌توان از ماساژ برای کمک به بدن، جهت تخلیه مایعات و جلوگیری از تجمع بیشتر آن‌ها استفاده کرد.

ماساژ یک درمان عملی است که به شل شدن ماهیچه‌ها، کاهش تنش عضلانی، بهبود گردش خون، کاهش درد، تقویت مفصل و بهبود حرکت آن، افزایش بهبودی، جلوگیری از چسبندگی‌های ایجاد شده پس از آسیب دیدگی و افزایش هماهنگی در بافت نرم کمک می‌کند.

الکتروتراپی

الکتروتراپی آنقدر هم که به نظر می‌رسد، ترسناک نیست. در واقع الکتروتراپی یک تکنیک کاملاً غیر تهاجمی مانند تحریک الکتریکی عصبی عضلانی است که باعث ایجاد اندکی احساس سوزن سوزن شدن می‌شود؛ زیرا در این روش از تکانه‌های الکتریکی کوچک برای مسدود کردن ارسال سیگنال‌های درد استفاده می‌شود. در واقع الکتروتراپی استفاده از انرژی الکتریکی برای بهبود و تسکین درد است.

روش اولتراسوند نیز انتقال انرژی از طریق امواج صوتی است که باعث افزایش فعالیت در سلول‌ها و افزایش سرعت بهبودی می‌شود.

مزایای درمان التراسوند شامل افزایش بهبودی در برخی بافت‌های نرم است و از آن در موارد زیر استفاده می‌شود:

  •  افزایش جریان خون در نواحی آسیب دیده برای تسریع بهبود التهابات
  •  تحریک تولید کلاژن که یک پروتئین ضروری در تاندون‌ها و رباط‌ها است در طول دوره بهبودی
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز