ضرورت ایجاد بازار فروش محصولات کشاورزی

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۱۶:۰۶:۰۲
کد خبر: ۹۳۳۸۳۶
ضرورت ایجاد بازار فروش محصولات کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ضرورت ایجاد بازار فروش محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،عبدالله یوسفی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی شده است تا در هر شهرستان ۲ بازار در این خصوص راه اندازی شود.

وی گفت: این بازارها در مسیرهای اصلی تردد مسافران و زائران ایجاد می شود تا علاوه بر معرفی محصولات استان، به درآمدزایی بیشتر بهره برداران این بخش کمک کند.

این مقام مسئول بیان کرد: موضوع افزایش قیمت کود اوره قبل از بالا رفتن قیمت بنزین مطرح و ابلاغ شد اما افزایش قیمت کودهای فسفاته همزمان با افزایش قیمت بنزین بود که ابلاغیه آن صادر نشده بود، در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد تا در کودهای فسفاته و ازت افزایش قیمتی وجود نداشته باشد.

یوسفی در ارتباط با قلع و قمع های صورت گرفته نیز اظهارکرد: طی امسال ۱۰۱ مورد اخطار توقف عملیات تا قلع و قمع صادر شده و تاکید بر این است که امر تغییر کاربری اراضی کشاورزی صورت نگیرد و اگر انجام شد در ابتدای کار، جلوی آن گرفته شود.

وی بر بیمه فراگیر محصولات انگور و کلزا در استان نیز تاکید کرد و گفت: برای سومین سال متوالی سهم بیمه تاکستان ها از محل منابع استانی تامین شده که ۹۰ درصد آن توسط سازمان جهاد کشاورزی و ۱۰ درصد توسط بهره بردار پرداخت می شود.

 یوسفی گفت علاوه بر آن در سال جاری ۲۳۹هزار هکتار از اراضی کشاورزی خلع ید شده است که در همین راستا ۱۷هزار هکتار از اراضی ملی به مستثنیات اضافه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پیش از اجرای طرح فراگیر، تنها چهار هزار هکتار تاکستان استان زیر پوشش بیمه قرار داشت اما با اجرای این طرح این سطح به ۱۶ هزار هکتار رسیده است.

یوسفی از تاکداران خراسان شمالی خواست تا از این فرصت برای بیمه محصولات خود استفاده کنند و اظهار داشت: با وجود اینکه بیمه محصولات کشاورزی خطرکردن است اما برای حمایت از این بخش این اقدام انجام شده است.

وی همچنین به کاهش صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: امسال چهار هزار و ۳۰۰ تن محصول این استان به ارزش سه میلیون و ۹۰۰ هزار دلار صادر شده است.

این مقام مسئو گفت: کشاورزان برای کشت پاییزه می توانند کود فسفاته و پتاسه مورد نیاز خود را با همان تعرفه های پیشین تهیه کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: بحث افزایش قیمت انواع کود قبل از اجرای مدیریت سوخت بنزین مطرح بود اما به علت پیگیری های انجام شده از سوی کشاورزان و کارشناسان، این موضوع منتفی شد و دوباره به حالت قبل برگشت.

وی گفت: ۲۳ هزار تن انواع کود شیمیایی در سال زراعی جاری برای کشت‌ های پاییزه و بهاره در استان خراسان شمالی اختصاص یافته است.

یوسفی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از سایر استان ها نیز تا حدودی محصول چغندرقند به کارخانه شیروان حمل می شود اما نیاز است که به کشت فراسرزمینی چغندر قند و فراوری این محصول در کارخانه شیروان بیشتر توجه شود.

وی گفت: امسال ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندرقند رفته که نسبت به پارسال ۳۰۰ هکتار کاهش یافته و پیش بینی می شود ۱۰۳ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

 یوسفی یکی از راهکارها برای به‌کارگیری این ظرفیت را روی آوردن استان به کشت فراسرزمینی دانست و گفت: چندین سال است که این نوع کشت را پیگیری می‌کنیم و عمده تمرکز و هدفگذاری نیز بر روی کشت چغندرقند و برگشت محصول به این واحد تولیدی قرار دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی نیز دراین نشست خبری اظهار داشت: برای انجام کشت فراسرزمینی در کشور ترکمنستان، نشست هایی با کنسولگری این کشور برگزار شده و پیگیری ها برای انجام این کار در حال انجام است.

تشکری با بیان این مطلب از این واحد تبدیلی به عنوان قدیمی ترین کارخانه قند شمالشرق کشور یاد کرد و گفت: علیرغم ظرفیت اسمی تبدیل ۴۰۰ هزار تن چغندر، به دلیل محدودیت تولید این محصول در استان، که سالانه رقمی در حدود ۱۰۰ هزار تن است، سه‌چهارم ظرفیت تبدیلی این کارخانه بلااستفاده می‌ماند.

وی در بخش دیگر سخنان خود در زمینه بیمه محصولات کشاورزی بویژه کلزا هم گفت: برای حمایت از کشاورزان انواع بیمه ها نظیر بیمه های فراگیر، همگانی و پایه  به این قشر پیشنهاد شده است و کشاورزان در انتخاب بیمه آزاد هستند؛  در واقع رویکرد این سازمان بر فراگیری بیمه ها است.

تشکری یاداورشد: تاکنون پیگیری هایی زیادی در این زمینه انجام شده و بزودی هیاتی از کارشناسان کشاورزی خراسان شمالی از این کشور دیدن می کنند.

وی در پایان گفت : در استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز