در آستانه کریسمس ۱۹۶۱؛

بابانوئل با هلی کوپتر به آبادان آمد

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۵:۳۳:۰۴
کد خبر: ۷۹۴۹۷۶
بابانوئل با هلی کوپتر به آبادان آمد
درست 58 سال پیش بود که بابا نوئل به‌ جای سورتمه با هلی کوپتر روی زمین باشگاه گلف شرکت نفت، در آبادان پایین آمد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، شهر آبادان به واسطه پیدایش نفت و ساخت بزرگترین پالایشگاه جهان، هم دروازه مدرنیته به ایران بود، هم مکانی برای همزیستی اقوام و ادیان مختلف.

عکس فوق مربوط به باشگاه گلف آبادان و ورود بابا نوئل برای شاگردان مدرسه بین‌المللی به مناسبت سال نو مسیحی ۱۹۶۱‌(۱۳۴۰) در کنار هلی‌کوپتر شرکت نفت را نشان می دهد.

در این عکس؛ گودرزی مدیر و یکی‌ از قهرمانان گلف آبادان و بابا نوئل که همان عکاس معروف آبادان با نام"ژرژ یونانی" است، دیده می شوند.

پاپا نوئل، که ما ایرانی ها به آن بابا نوئل می گوییم، اشاره به نام یکی از کشیشان مسیحی به نام سنت نیکلا دارد که در قرن چهارم میلادی می‌زیست و از اهالی بیزانس بود، دارد. او به دلیل کمک و دادن هدیه به فقرا شهرت پیدا کرد. سنت نیکلا(نیکولاس) در ترکیه کنونی، در منطقه دمره"Demre"(سواحل دریای مدیترانه) درگذشت.

در فرهنگ عامیانه برای کودکان این گونه تعریف می‌کنند که بابا نوئل جایی در قطب شمال زندگی می‌کند و با نوعی سورتمه که قادر به پرواز است و توسط چندین گوزن کشیده می‌شود به همه شهرهای جهان می‌رود و به مناسبت سال نو میلادی به کودکان هدیه می‌دهد.

در همین راستا آبادان نیز دارای بابا نوئل بوده است چرا که این شهر از دیر باز یکی از مظاهر پذیرش ادیان مختلف بوده و این موضوع را با نگاهی ساده به تعداد مراکز دینی ادیان مختلف در آن می توان درک کرد.

در آبادان پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کلیسا، مسجد و کنیسه ی سطح شهر به عبادت می پرداختند و در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشتند.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد اماکن مذهبی در آبادان همجواری بعضی از این مکان هاست.

آبادان دارای سه کلیسا سنت کریستوفر، آشوری و سورقاراپت مقدس بود که اخیرا کلیسای سورقاراپت مقدس مرمت و بازگشایی شد.

این کلیسا در همسایگی مسجد امام موسی کاظم(ع) شهرتی جهانی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز