چگونه از درد دندان جلوگیری و دندان ها را تمیز کنیم؟

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۱۵:۳۴:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۸۲۷۳
چگونه از درد دندان جلوگیری و دندان ها را تمیز کنیم؟
هرکسی در طول زندگی اش چند مرتبه با درد دندان ناشی از دندان آسیب دیده مواجه می‌شود. شدت درد دندان ممکن است از خفیف تا شدید دسته بندی شده و به صورت ناگهانی رخ دهد و یا بیمار با آن دست به گریبان باشد.

 درد دندان را نباید پشت گوش انداخت، چرا که نشانه وجود یک مشکل در دندان یا بافت های اطراف آن در دهان است.

 چرا درد دندان شدید است؟

پالپ درون دندان یک ماده نرم حاوی اعصاب، بافت و عروق خونی است. اعصاب موجود در پالپ از حساس ترین نقاط بدن است و وقتی این اعصاب در نتیجه عفونت باکتریایی تحت تاثیر قرار بگیرد، می تواند درد شدیدی ایجاد کند.

درمان درد دندان

بدترین کاری که می توانید در زمان مواجهه با درد دندان کنید، نادیده گرفتن آن یا عدم مراجعه به دندانپزشک است. درد دندان نشانه ای از وجود مشکلی در سلامت دهان و دندان است. درجات مختلفی از درد دندان وجود دارد و بعضی در مقایسه با موارد دیگر شدیدتر و جدی تر هستند. اگر درد دندانتان غیرقابل تحمل باشد، باید بلافاصله به دنبال مراقبت های دندانی باشید. استفاده از موارد مراقبتی مناسب، یعنی تسکین فوری درد دندان که می تواند از بروز مشکلات شدید دندانی در آینده جلوگیری کند. می توانید برای تسکین موقتی درد دندان از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. اما درمان مناسب درد دندان و تشخیص عامل آن باید توسط یک دندانپزشک یا متخصص مراقبت های دهان و دندان انجام شود.

اگر دنبال اقدامات پیشگیرانه بوده اید و به صورت اتفاقی به این مقاله برخورد کردید باید بدانید که بهداشت مناسب دهان و دندان، و پاکسازی مرتب دندان ها یک راه مطمئن برای مراقبت از لبخندتان در مقابل بروز درد در آینده خواهد بود.

پاکسازی دندان برای پیشگیری از بروز درد دندان

 درد دندان یک پدیده رایج است و باید گام های مناسب به منظور کاهش احتمال آن را بدانید. بهداشت مناسب دهان و دندان با روتین مراقبتی روزانه فرد آغاز می‌شود و با معاینه های دوره ای توسط دندانپزشک تکمیل می شود.

دندان هایتان را به صورت مرتب مسواک کنید.

حداقل دو مرتبه مسواک کردن دندانها در روز به کمک خمیر دندان حاوی فلوراید، یک راه مناسب برای نظافت دندان‌ها و پاکسازی پلاکهای تشکیل شده ای است که می تواند منجر به پوسیدگی دندان یا بیماری لثه به همراه درد دندان شود. توصیه اکثر دندانپزشکان به حداقل دو مرتبه مسواک به مدت ۲ دقیقه است. اگر با مسواک کردن دندانتان به مدت ۲ دقیقه مشکلی دارید، می توانید مسواک برقی بخرید. بعضی از مسواک های برقی بر روی خود تایمر دارند و در پاکسازی موثر پلاک از روی دندان ها هم عملکرد بسیار خوبی دارند. برندهای مختلفی از مسواک برقی مانند مسواک برقی اورال بی وجود دارد که می توانید آنها را از داروخانه یا فروشگاه‌ های آنلاین مانند سپید فمیلی خریداری کنید.

دندان هایتان را نخ بکشید.

نخ دندان کشیدن بعد از مسواک کردن به بهبود بهداشت دهان و پیشگیری از درد دندان کمک میکند. ذرات غذا و پلاک ها معمولاً در نقاطی جمع می شوند که به کمک مسواک نمیتوان به آن دسترسی داشت و همین موضوع باعث می‌شود که در جای خود باقی بمانند. با نخ کشیدن به این نقاط سخت دسترسی پیدا می کنید و باکتری های عامل ایجاد درد دندان را از بین می برید. حتماً بین دندان ها و خط لثه را نخ بکشید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

 یک برنامه معاینه دوره ای توسط دندانپزشک داشته باشید.

برنامه مرتب معاینات دوره‌ای دهان و دندان باید حداقل دو مرتبه در طول سال انجام شود و البته در موارد دیگر و با توجه به نیاز های بیمار نیز میتوان مواردی را در نظر گرفت. اگر مدتی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید یا به دنبال یک "دندانپزشک در نزدیکی محل زندگی"تان هستید میتوانید برای پیشگیری از درد دندان یا درمان درد از پاکسازی دندان توسط متخصصین مرکز دندانپزشکی ما استفاده کنید.

فلوراید درمانی

استفاده از فلوراید درمانی راهی برای کمک به تقویت مینای دندان و کاهش احتمال بروز حفره دندان است. فلوراید در آب آشامیدنی شهری هم وجود دارد و اکثر مراکز تسویه آب از فلوراید در آب آشامیدنی استفاده می کنند. همچنین میتوانید از دهانشویه های بدون نسخه حاوی فلوراید نیز استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاوره های بهتر در تجویز مواد حاوی فلوراید می توانید از نظرات متخصصین مرکز ما بهره مند شوید.

از غذاهای سالم در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

یکی از راه های تمیز، قوی و سالم نگه داشتن دندان ها مصرف غذاهای مفید برای دندان ها است. این یعنی مصرف غذاهایی که شکر کم و ارزش غذایی بالایی دارند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی و سبزیجات خام، و پنیر اشاره کرد. از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید، چرا که این غذاها احتمال بروز حفره و پوسیدگی در دندان را افزایش میدهد. اگر بچه دارید، باید از خوردن غذاهایی مانند آبنبات که نیاز به مکیدن دارد یا نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

شیارپوش یا سیلانت دندان

استفاده از سیلانت دندان، اقدام پیشگیرانه ماندگاری برای درمان درد دندان است. این سیلانت ها برای پوشاندن گوشه ها و شیارهای دندان هایتان استفاده می شود که محل تشکیل و تجمع پلاک و باکتری ها محسوب می شوند. سیلانت، ماندگاری بالایی دارد و اگر به خوبی از آن مراقبت شود، روش بسیار مناسبی برای پیشگیری از درد دندان است.

زبانتان را تمیز کنید.

بخشی از فرایند مراقبت از سلامت دهان و دندان که معمولاً مغفول می‌ماند، تمیز نگه داشتن زبان است، که راه بسیار مناسبی در کمک به پیشگیری از درد دندان محسوب می‌شود. با نظافت مرتب زبان، باکتری های مضر درون دهان تا حدی از بین می رود. نظافت زبان به کمک خراشنده یا اسکریپر بعد از هر مرتبه مسواک کردن را می توانید به روتین مراقبتی خود اضافه کنید، که علاوه بر عملکرد اصلی خود، بوی خوش دهان را نیز برایتان به همراه بیاورد.

از مسواک تمیز و تازه استفاده کنید.

باید هر سه ماه یا هر زمانی که با خرابی مسواک مواجه شدید، اقدام به تعویض آن کنید. این موضوع برای مسواک برقی که از سری های قابل تعویض استفاده می کند، نیز صادق است. استفاده از یک مسواک جدید، فرد را از عملکرد مناسب و موثر دندانه های مسواک در پاکسازی پلاک و باکتری ها مطمئن می کند.

آب نمک قرقره کنید.

استفاده از محلول آب و نمک برای پاکسازی دهان‌تان، با کاهش التهاب لثه می‌تواند به کاهش فوری درد دندان منجر شود.

یک جلسه ملاقات با پزشک ترتیب دهید.

با نزدیک ترین مرکز دندانپزشکی به منظور مشاوره برای درد دندان تان تماس بگیرید. اگر با درد دندان درگیر هستید یا کنجکاوید که بهترین راه پیشگیری از بروز درد دندان را بدانید، نظر یک متخصص بهترین راه پیش پایتان است.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز