دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان:

زنجان، جزء ۲ استان برتر کشور در حوزه فعالیت ‌های رسانه ‌ای پیشگیری از اعتیاد است

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۱:۵۹:۳۳
کد خبر: ۷۲۰۰۶۳
زنجان، جزء ۲ استان برتر کشور در حوزه فعالیت ‌های رسانه ‌ای پیشگیری از اعتیاد است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، با بیان اینکه خانواده، رکن اصلی پیشگیری از اعتیاد است، گفت: 55 درصد خانواده ‌های معتادین، پس از گذشت 3 سال، متوجه اعتیاد عضوی از خانواده خود می ‌شوند و هر فرد معتاد به‌ طور متوسط با 4 نفر در خانواده ارتباط دارد که آنها را نیز در معرض تهدید قرار می ‌دهد و این ارتباط در حوزه آسیب ‌های اجتماعی، نگران ‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  عبدالرضا شهبازی در نشست خبری در آستانه فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه باید به‌ گونه ‌ای تلاش شود تا کانون خانواده، اولویت اول پیشگیری از مصرف مواد مخدر قرار گیرد، اظهار کرد: 28/46 درصد معتادین، اولین تجربه مصرف مواد مخدر را در منزل دوستان و 22/28 درصد نیز منزل خود را اعلام کرده ‌اند و این یعنی بعضی خانواده ‌ها نسبت به دوستان فرزندشان غافل هستند و در مجموع، اولین تجربه مصرف مواد مخدرِ بیش از 50 درصد معتادین، ناشی از عدم آگاهی و غفلت خانواده‌ هاست.
وی با اشاره به اینکه دوستان همجنس با 33/17 درصد و دوستان غیر همجنس با 8/54 درصد، نخستین پیشنهاد دهندگان مصرف مواد مخدر برای معتادین بوده ‌اند، ابراز کرد: در مجموع، دوستان با 41/71 درصد در رتبه اول، یکی از بستگان با 24/12 درصد در رتبه دوم، همکلاسی‌ ها با 13/32 درصد در رتبه سوم، یکی از اعضای خانواده با 7/29 درصد در رتبه چهارم و همکاران با 3/27 درصد در رتبه پنجم پیشنهاد دهندگان مصرف مواد مخدر برای معتادین قرار دارند.
این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه‌ های هفته مبارزه با مواد مخدر از یکم لغایت ششم تیر ماه با همکاری و مشارکت دستگاه‌ های اجرایی و با محوریت سازمان ‌های مردم ‌نهاد و تشکل ‌های مردمی برگزار می‌ شود، خاطر نشان کرد: دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با خانواده‌ های معظم شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر و برگزاری میزگرد تلویزیونی با حضور صاحب ‌نظران حوزه مشارکت ‌های مردمی و سازمان ‌های مردم ‌نهاد از جمله این برنامه‌ هاست.
شهبازی افزود: سخنرانی فرمانداران در پیش از خطبه‌ های نماز جمعه شهرستان‌ های تابعه، اختصاص بخشی از خطبه ‌های نماز جمعه توسط ائمه جمعه شهرستان ‌ها به بحث کاهش آسیب ‌های اجتماعی، همایش پیاده‌ روی خانوادگی، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی با شعار «نه به اعتیاد»، افتتاح نمایشگاه آگاه‌ سازی و اطلاع ‌رسانی از خطرات ناشی از اعتیاد و فرهنگ ‌سازی و پیشگیری با همکاری شهرداری و سازمان ‌های مردم‌ نهاد، افتتاح و بهره ‌برداری از نمایشگاه توانمند سازی سازمان ‌های مردم ‌نهاد، برپایی نمایشگاه محصولات تولیدی افراد بهبود یافته، امحاء مواد مخدر غیر دارویی با هماهنگی استان‌ های همجوار، برگزاری کارگاه‌ های آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه خانواده‌ ها در مناطق پر خطر حاشیه شهر به صورت سیار از سوی سازمان ‌های مردم ‌نهاد و بازدید از مراکز درمانی و اقامتی و کمپ ‌های ترک اعتیاد از برنامه‌ های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اهم عملکرد این شورا در سال 96 گفت: زنجان در حوزه فرهنگی بر اساس تفاهم ‌نامه منعقده با صداوسیمای استان در فعالیت ‌های رسانه ‌ای پیشگیری از اعتیاد، جزء 2 استان برتر کشور از سوی ستاد مرکزی، معرفی شد. همچنین در حوزه درمان، خوشبختانه مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر استان در سال گذشته، 20 درصد نسبت به سال 95 کاهش داشته و اکنون نیز بیش از 11 هزار نفر، دوره درمان را تحت نظارت پزشک، سپری می‌ کنند که از این تعداد، 7 هزار نفر به صورت سرپایی تحت درمان مستمر ۶ ‌ماهه قرار دارند. 
وی یادآور شد: در حوزه حمایت اجتماعی، علاوه بر پرداخت تسهیلات و تجهیز کارگاه‌ های اشتغالزایی، 925 نفر از بهبود یافتگان و خانواده ‌های آسیب ‌پذیر این افراد، تحت پوشش آموزش ‌های رایگان مهارت‌ های فنی و حرفه ‌ای قرار گرفتند.
این مقام مسئول افزود: در بخش مشارکت ‌های مردمی نیز در سال 96 یک کارگاه آموزشی منطقه ‌ای توانمند سازی سازمان ‌های مردم‌ نهاد استان ‌های شمالغرب کشور در زنجان برگزار شد؛ چرا که اگر نتوان سازمان ‌های مردم‌ نهاد را تقویت کرده و زمینه مشارکت آنها را در امر مبارزه با مواد مخدر فراهم نمود، نتایج مطلوب ماموریت ‌های شورا، حاصل نمی ‌شود.
شهبازی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع، 9 جلسه شورا با 53 مصوبه در استان برگزار شد و 90 درصد مصوبات، اجرایی گردید، ادامه داد: در سطح شهرستان ‌ها نیز جلسات شورا به ریاست فرمانداران، تشکیل می ‌شود که در مجموع، 69 جلسه با 360 مصوبه حاصل شده است. همچنین میزان کشفیات مواد مخدر استان، 73 درصد نسبت به سال 95 رشد داشته که میانگین رشد کشوری در این زمینه، 14 درصد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه پیشگیری، بسیار مهم‌ تر از درمان است، ابراز کرد: بیش از 50 درصد اعتبارات ستاد مرکزی به امور فرهنگی و پیشگیری، اختصاص یافته و رویکرد و اولویت اصلی ستاد، پیشگیری از اعتیاد و مقابله قاطع با قاچاقچیان است که نتیجه نسبی در پی داشته و بسترهای فرهنگی در حوزه پیشگیری نیز گام ‌به ‌گام در حال تکمیل شدن است. ضمن اینکه صیانت اجتماعی، حمایت‌ های مالی و آموزش‌ های رایگان نیز از دیگر سیاست‌ ها و برنامه‌ های ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر است.
وی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر، یکی از 4 بحران بین ‌المللی، محسوب شده و در ایران نیز در راس آسیب‌ های اجتماعی قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس فعالیت‌ های صورت ‌گرفته در سال‌ های اخیر و در راستای سیاست‌ های دولت مبنی بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، میانگین مصرف شیشه در ایران کاهش یافته که این امر، جای تامل دارد. 
شهبازی با بیان اینکه ایران در خط مقدم این آسیب اجتماعی و تهدید بین‌المللی قرار دارد، یادآور شد: در سال 2016 میلادی، سهم ایران از 526 تُن کشفیات تریاک در جهان 75 درصد، از 81 تُن کشفیات هروئین 17 درصد و از 21 تُن مرفین کشف‌ شده، 61 درصد بوده است. همچنین در طی 4 دهه گذشته، حدود 3 هزار و 800 شهید و 12 هزار جانباز در خط مقدم مقابله و مبارزه با مواد مخدر، تقدیم نظام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه جرائم بیش از 50 درصد زندانیان کشور، مرتبط با مواد مخدر است، بیان کرد: بیش از 55 درصد طلاق ‌ها، 65 درصد همسر آزاری ‌ها، 30 درصد کودک‌ آزاری ‌ها، 25 درصد قتل‌ های عمد، 23 درصد خشونت در جامعه، 20 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم مالی در کشور، ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه علیرغم تغییر الگوی مصرف، کماکان مصرف تریاک در کشور با 66/8 درصد در رتبه اول قرار دارد، گفت: حشیش و متعلقات آن با 11/9 درصد در رتبه دوم، هروئین و کراک با 10/6 درصد در رتبه سوم و شیشه با 8/1 درصد در رتبه چهارم مصرف مواد مخدر در کشور، قرار گرفته است. همچنین به دلیل سهل در کشت و تولید و جذاب بودن ماده مخدر «گُل»، مصرف این نوع ماده به ‌ویژه در بین جوانان و زنان، سیر صعودی دارد؛ چرا که این قشر تصور می ‌کنند گل، یک ماده مخدر گیاهی بدون خطر است، در حالی که خطرات توهم ‌زایی گل، به مراتب چندین برابر شیشه است.
وی با بیان اینکه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کشور به ‌طور متوسط 2/6 درصد و در استان، 2 درصد است و 8 درصد جمعیت معتادان در کشور و 6 درصد در استان را زنان تشکیل می ‌دهند، خاطر نشان کرد: میانگین سن اعتیاد در مردان، 24 و در زنان، 26 سال بوده و یکی از مسائل نگران ‌کننده، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در بین کارگران واحدهای صنعتی است که به حدود 22 درصد رسیده است.
شهبازی با بیان اینکه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر کشور در بین دانش ‌آموزان، 2/1 درصد و در بین دانشجویان، 2/6 درصد است، افزود: بیش از 20 درصد مصرف‌ کنندگان مواد مخدر در کشور، دارای مدارک دانشگاهی کارشناسی و بالاتر هستند که نشان می ‌دهد با بالا رفتن سطح تحصیلات و آگاهی اجتماعی، میزان شیوع مصرف مواد مخدر، پایین می ‌آید.
وی با اشاره به اینکه مصرف روانگردان ‌ها در کشور، 8 درصد در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش داشته است، اضافه کرد: با توجه به اینکه 75 درصد مصرف ‌کنندگان، بین 15 تا 39 سال دارند، لذا از اصحاب رسانه، انتظار می‌ رود همگام و همسو با دستگاه‌ های متولی و سازمان‌ های مردم ‌نهاد، شورا را یاری کنند تا بتوان با این بلای خانمان‌ سوز در عرصه بین‌المللی و ملی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و به یکی از دغدغه‌ های اساسی دولت و مردم تبدیل شده، مبارزه کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز