قشقاوی در جمع خبرنگاران:

مراتب اعتراض خود را به مسئولان عربستان اعلام کردیم/جلسه صالحی و ظریف با نمایندگان مفید بود

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۱۲:۵۰:۵۵
کد خبر: ۲۷۵۶۵۹
مراتب اعتراض خود را به مسئولان عربستان اعلام کردیم/جلسه صالحی و ظریف با نمایندگان مفید بود
معاون پارلمانی وزیر امور خارجه حادثه تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان و برخی دیگر از مسائل سیاست خارجی را برای خبرنگاران تشریح کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران در تشریح حادثه تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان٬ اظهار داشت: متاسفانه در فرودگاه جده چند مامور امنیتی با اعلام اینکه همراه دو نوجوان ایرانی وسیله‌ای است که باعث به صدا درآمدن گیت امنیتی می‌شود آنها را به محل خاصی برای بازرسی می‌برند و به علت تاخیر در بازگشت این دو نوجوان به کاروان‌های خود٬ دیگر کاروانی‌ها به این موضوع حساس می‌شوند.

قشقاوی اظهار کرد: اعضای دیگر کاروان در مراجعه برای یافتن دو نوجوان متوجه می‌شوند که تعرض جنسی (شبه تجاوز) صورت گرفته و اخلاقا در مورد توضیح این امر معذوریاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: با باخبر شدن کاروان ایرانی طبیعتا اولین جایی که به آن اطلاع داده شد٬ مسئول سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی در جده بود و این مسئول بلافاصله و در همان لحظه وارد عرصه می‌شود و همه مقدماتی را که برای تشکیل پرونده‌ای که در اینباره لازم بوده٬ انجام می‌شود و تحقیق میدانی نیز صورت می‌گیرد و رئیس پلیس امنیت فرودگاه نیز در جریان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پلیس امنیت فرودگاه افراد خاطی را احضار می‌کند و آن‌ها را به صف کرده و به قربانیان می‌گوید آنها را شناسایی کنند و متهمان شناسایی می‌شوند. پرونده مقدماتی با تلاش سرکنسول‌گری و مسئولان حج و زیارت انجام می‌شود و این مساله منجر به بازداشت ماموران امنیتی یاد شده می‌شود.

وی اظهار داشت: این اتفاق در ایام تعطیلات روی داد و بلافاصله بعد از اینکه اینجانب در جریان امر قرار گرفتم و به فاصله یک روز پس از این حادثه آقای چگینی مدیر کل امور کنسولی جمهوری اسلامی کاردار عربستان را احضار می‌کند و اعتراض شدید جمهوری اسلامی را در این باره به وی اعلام می‌کند و خواستار اعمال اشد مجازات برای ماموران عربستانی می‌شود و از آنجایی که از لحاظ شرعی و قانونی خود کشور عربستان نیز نسبت به حادثه تاسف بار انجام شده٬ مدعی است مسئولان سفارت عربستان در ایران نیز اعلام کرده‌اند که پیگیری این موضوع و اعمال مجازات برای متخاطیان جنبه حیثیتی برای این شورا دارد.

قشقاوی همچنین در پاسخ به سوالی که نقدهایی را در مورد عملکرد وزارت امور خارجه در مورد حوادث اخیر فرودگاه جده بیان می‌داشت٬ گفت: ما مراتب اعتراض شدید خود را به مسئولان عربستانی اعلام کردیم و خواستار اشد مجازات برای مسببین این حادثه شده‌ایم و دستگاه دیپلماسی کشورمان تمام تلاش خود را برای پیگیری مجازات مسببان انجام خواهد داد و در این رابطه یادداشت اعتراضی نیز صادر شده است.

وی یادآور شد: اشاره به این نکته را ضروری می‌دانم که برخی به وزارت امور خارجه نقد داشتند که این وزارتخانه چرا نسبت به این موضوع دیر اطلاع‌رسانی کرده؛ که در پاسخ به این انتقاد باید گفت ما برای اعلام ابعاد این موضوع معذوریت‌های اخلاقی داریم و همه رسانه‌ها باید این امر را رعایت کنند که این بحث دارای جنبه‌های اخلاقی است و اگر خود و خانواده قربانی نخواهد این موضوع اطلاع‌رسانی شود آیا وزارت امور خارجه یا رسانه‌ها مجاز هستند در مورد جزییات این حادثه اطلاع‌رسانی کنند یا خیر.

وی همچنین در مورد جلسه امروز صبح وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی با نمایندگان مجلس افزود: به نظر من امروز رئیس مجلس و نمایندگان ادبیات خوبی با تیم مذاکره‌کننده استفاده کردند و واقعا دکتر ظریف و دکتر صالحی بسیار خوب مورد استقبال و بدرقه قرار گرفتند و در همین راستا لبخند رضایتی که بر لبان اکثریت نمایندگان مجلس بود٬ نشان داد که جلسه امروز صبح چقدر مفید بوده است.

قشقاوی با بیان اینکه سه ماه آینده سه ماه حساسی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است افزود: سه ماه آینده٬ سه ماه مچ‌گیری نیست بلکه سه ماه دست‌گیری است، سه ماهی است که همانطور که رهبر معظم انقلاب در تعیین نام سال فرمودند باید بیش از هر زمانی همدلی و همزبانی میان مسئولان حکمفرما باشد چرا که در ۱۱ ژوئن باید متنی نگاشته شود که بسیار دقیق باشد و حقوق و منافع ملی جمهوری اسلامی در این متن در نظر گرفته شود.

وی در ادامه افزود: امروز آیینه تمام نمایی از موافقان و مخالفان مذاکرات در جهت مانور حفظ منافع ملی است و امیدوارم این فضای همدلی و همزبانی ادامه یابد و همه دنبال کمک‌رسانی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باشند.

قشقاوی در پایان گفت: چنانچه انتقاد دلسوزانه‌ای از فرایند مذاکرات انجام شود وزارت امور خارجه قطعا از آن استقبال می‌کند چرا که کسی قائل به عصمت مذاکره‌کنندگان نیست چرا که ما ۱۴ معصوم بیشتر نداشته‌ایم و همه ما نیازمند مراقبت هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز