بغازیان در گفت‌وگو با برنا:

انضباط مالی دولت یازدهم آسیب‌های کاهش قیمت نفت را خنثی کرد

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۱۱:۳۳:۱۰
کد خبر: ۴۳۸۹۱۰
انضباط مالی دولت یازدهم آسیب‌های کاهش قیمت نفت را خنثی کرد
بغازیان گفت: دولت یازدهم انضباطی را ایجاد کرد که هر هزینه ای را نپذیرفت و هر بودجه ای را در جای خود مصرف کرد و همین موضوع باعث شد، کاهش قیمت نفت تاثیر منفی بر اقتصاد کشور نداشته باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بانک جهانی از دولت ایران به دلیل آنکه کمترین تاثیر پذیری را از کاهش قیمت نفت داشته است تمجید کرد در این راستا آلبرت بغازیان استاد دانشگاه و اقتصاددان به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: اتفاقات مهمی رخ داد که علی رغم کاهش قیمت نفت ما تاثیر پذیری کمتری در زمینه اقتصاد داشتیم اما شرایطی که به دلیل پسا برجام در  کشور به وجود آمد صادرات نفت بیشتری داشتیم که موجب شد عدد دلاری چندان تغییری نکند مضاف بر آنکه ما میزانی درآمد های بلوکه شده داشتیم و با  آزاد شدن آنها  تا حدودی کمبودهای ایجاد شده جبران شد.

وی ادامه داد: برنامه هایی که دولت یازدهم طی سالهای اخیر اجرا کرده است از جمله اصلاح قانون مالیات و ... هنوز آثار خود را نشان نداده و در واقع کاشت انجام شده اما برداشت را می توان در سالهای آینده مشاهده کرد.

بغازیان با تاکید بر درپیش گرفتن سیاست های کاهش وابستگی درآمد ها به نفت گفت: کم کردن وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی نیز می تواند بسیار موثر باشد و از آنجایی که دولت بخشی از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی منتقل کرده است تا حدودی این امر محقق شده است.

وی با تمجید از سیاست های دولت یازدهم در زمینه اصلاح نظام مالیاتی اظهار داشت: نظام مالیاتی در دولت آقای روحانی بسیار بهتر شد، البته شاید هنوز با نقطه ایده آل فاصله داشته باشیم اما برنامه دولت در این زمینه مفید بود، چراکه هم توانست تا حدود قابل توجهی معوقات را جمع کند و از سوی دیگر مانع از فرارهای مالیاتی شود.

وی افزود: ناگفته نماند دولت نیز سیاست های ریاضتی را متحمل و مجبور شد علاوه بر آنکه طرح جدیدی را نپذیرد در مقابل به اتمام رساندن طرح های قدیم نیز با تامل به پیش رود بنابراین باید گفت بیشتر انضباط مالی دولت موجب شد تا نسبت به کاهش قیمت نفت تاثیرپذیری کمتری وجود داشته باشد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: شاید اگر در دوره های قبل با افزایش قیمت نفت پروژه جدید کلید می خورد و با کاهش قیمت نفت این پروژه ها نیمه تمام رها می شد این دولت انضباطی را ایجاد کرد که هر هزینه ای را نپذیرفت و هر بودجه ای را در جای خود مصرف کرد و همین موضوع باعث شد، کاهش قیمت نفت تاثیر منفی بر اقتصاد کشور نداشته باشد.

آلبرت بغازیان در پایان گفت: برای پیشرفت در عرصه اقتصاد نیاز به اصلاح قانون یا اجرای قانون جدید وجود ندارد بلکه لازم است آنچه تاکنون وضع شده به ویژه در مورد قانون مالیات درست اجرا شود؛ درواقع اگر قوانین به صورت صحیح اجرا و هر ارگان و مسئولی وظیفه خود را به درستی انجام دهد قطار پیشرفت کشور با سرعت می تواند به سمت جلو حرکت کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز