چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ماجرای تبادل روح‌الله زم چه بود؟/ پاسخ دختر سردار سلیمانی درباره فرق ترامپ و بایدن

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۵:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۹۹۷
ماجرای تبادل روح‌الله زم چه بود؟/ پاسخ دختر سردار سلیمانی درباره فرق ترامپ و بایدن
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح (چهارشنبه) در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، شهید سلیمانی را قهرمان ملت ایران و قهرمان امت اسلامی خواندند و گفتند: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج امریکا از منطقه» است، البته آمران و قاتلان سردار سلیمانی نیز باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد، قطعی است.

رهبر انقلاب اسلامی چهار توصیه مهم به مسئولان و ملت ایران داشتند: «در همه زمینه‌ها قوی شوید»، «به دشمن اعتماد نکنید»، «اتحاد ملی را حفظ کنید» و «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشید، به فکر خنثی کردن تحریم باشید».

ایشان خاطرنشان کردند: برای رفع مشکلات مردم و درست شدن آینده کشور به وعده‌های این و آن اعتماد نکنید، زیرا اینها وعده‌های خوبان نیست بلکه وعده‌های اشرار است، ضمن آنکه دشمنی‌ها را نیز نباید از یاد ببرید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد. سه کشور اروپایی نیز نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق را از خود نشان دادند.

ایشان با انتقاد از برخی سخنان اختلاف‌افکن، خطاب به مسئولان گفتند: اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟

ایشان با بیان این واقعیت که «رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است»، گفتند: بنابراین باید بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.

چهره هفته؛ دکتر روحانی

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، هفته جاری بعد از ماه‌ها نشست خبری برگزار کرد. البته کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد برخلاف جلسات قبلی تعداد کمی از خبرنگاران دعوت شوند.

رئیس جمهور در بخشی از پاسخ خود به دوگانگی در برخورد با توهین‌کنندگان به مقام ریاست‌جمهوری نسبت به روسای سایر قوا و نهادهای جمهوری اسلامی اشاره و اظهار کرد: «حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضاییه، نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی‌اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را با هم حل کنیم.»

او خاطرنشان کرد: «سوال من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است، حمله می‌کنیم و به سایرین حمله نمی‌کنیم؟ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد، چرا تشویق می‌شود؟! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضاییه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرات می‌کند، بفرمایید! فردا این کار را بکند تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند.»

خبر هفته؛ تایید طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توئیتی نوشت: "طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم موسوم به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی پس از انجام اصلاحات از سوی مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد."

****************

سرلشکر باقری‌، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با حضور در منزل دانشمند شهید محسن فخری‌زاده و دیدار با خانواده این شهید، نشان درجه یک نصر را که اهدایی و مزین به امضای رهبر معظم انقلاب اسلامی است، به ایشان تقدیم کرد.

در این دیدار که فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی وزارت دفاع و تعدادی از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور داشتند، سرلشکر باقری با بیان اینکه «در سال‌های طولانی توفیق این را داشتیم در جریان تلاش‌ها و خدمات ارزنده و فعالیت‌های گران‌سنگ تحقیقاتی و پژوهشی این شهید والامقام در جنبه‌های مختلف علمی و پژوهشی باشیم»، تصریح کرد: «شهید دکتر فخری‌زاده فردی کم‌نظیر از لحاظ علمی، اخلاقی، ایمانی و انقلابی بود و شهادت این دانشمند برجسته ضایعه‌ای دردناک برای جامعه علمی و نیروهای مسلح محسوب می‌شود».

*************

روز سه شنبه سفرای ۷ کشور «تونس»، «اوگاندا»، «سوریه»، «اندونزی»، «مکزیک»، «تایلند» و«ژاپن» استوارنامه خود را تقدیم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی  ضمن دیدار با سفرای جدید کشورهای «تونس»، «اوگاندا»، «سوریه»، «اندونزی»، «مکزیک»، «تایلند» و«ژاپن» ابراز امیدواری کرد روابط این کشورها و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف شاهد توسعه باشد.

حمایت از مذاکرات آستانه و استقرار صلح و ثبات در سوریه از دیگر بخش های اظهارات رئیس جمهور با سفیر سوریه در تهران بود.

**************

 

فرزند شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با یک شبکه خبری روسی ضمن اشاره به رشادت‌های پدرش در نبرد با تروریست‌های داعش گفت که شهید سلیمانی برای تمام مردم منطقه با تروریست‌ها جنگید.

زینب سلیمانی در گفت‌گو با شبکه خبری «راشاتودی» گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب این کشور مشابه هم هستند و از یک سیاست پیروی می‌کنند. هیچ تفاوتی بین آن‌ها نیست.

وی در  این مصاحبه گفت: «ترامپ دستور کشتن پدر من را صادر کرد و بایدن هم از آن حمایت کرد، پس بین ترامپ و بایدن تفاوتی وجود ندارد. بایدن هم با "باراک اوباما"، رئیس جمهور سابق در شکل دادن گروه تروریستی داعش هم عقیده بود. تفاوت بین ترامپ و بایدن  چیست؟ چه چیزی تغییر خواهد کرد؟ آن‌ها افکارشان یکی است و تفاوتی باهم ندارند. برای ما هیچکدام فرقی ندارند. ما با سیاست‌های دولت آمریکا مشکل داریم و این تغییر نخواهد کرد. ترامپ و بایدن شبیه هم با افکار و رویکرد مشابه هم هستند و هیچ کدام بهتر از دیگری نیست.»

جنجال هفته؛ طرح اصلاح قانون انتخابات

بهارستانی‌ها در نشست علنی مجلس، اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در دستور کار قرار دادند. در این میان دو بند پربحث را نیز بررسی کردند که یکی از آنها موضوع قراردادن محدودیت سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود یعنی داوطلبان نمی‌توانند کمتر از 40 سال و بیشتر از 70 سال داشته باشند.

موضوع دیگری که در جلسه به بحث گذاشته شد، مسئله دوتابعیتی‌بودن کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. نمایندگان در جریان این جلسه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد ابراهیم عزیزی درخصوص ممنوعیت داشتن گرین‌کارت و کارت اقامت سایر کشورها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

«احمد مرادی»، نماینده بندرعباس در مجلس، در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد می‌تواند ابهاماتی را ایجاد کند. مگر عزیزانی که برای ادامه تحصیل و درس‌خواندن به خارج می‌روند کار اشتباهی انجام می‌دهند؟ مگر برای کسب دانش و تجربه به خارج‌رفتن اشتباه است؟ مگر برای تجارت به کشورهای دیگر رفتن اشتباه است؟

حاشیه هفته؛ بررسی مجدد  FATF

«مقام معظم رهبری با تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده اند»؛ این خبر را لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، داده است، اما اصولگرایان در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقدند امکان بررسی مجدد این لوایح وجود ندارد.

لعیا جنیدی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که در این نامه از مقام معظم رهبری چه خواسته‌ای مطرح شده است، اظهار کرد: «در این نامه همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوشش‌دادن برخی دغدغه‌های اعضای محترم مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات از جمله اصلاحیه برخی از توصیه‌های گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقی‌مانده مربوط به معاهدات به عمل آمد که ایشان ضمن موافقت، موضوع را به مجمع محترم ارجاع دادند.»

آیت‌الله شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در پاسخ به پرسشی درباره ادعای بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص گفت: لوایح FATF یک سال است که از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده است. او گفت: برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که این لایحه در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته، اما ما روز چهارشنبه جلسه داشتیم و هیچ بحثی درباره FATF نشد. آیت‌الله شبستری گفت: بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ممکن نیست مگر اینکه حکم یا دستور بالاتری ابلاغ شود که تا امروز به ما ابلاغ نشده است.

گفتنی است؛ اسفند سال گذشته با تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب لوایح باقی‌ مانده، ایران بار دیگر به لیست سیاه این گروه بازگشت که از تبعات آن ممنوعیت مراودات مالی، تجاری و بانکی سایر کشورها با ایران است که با توجه به تشدید تحریم‌ها در سه سال اخیر، شرایط برای مبادلات تجاری با کشورهایی مانند روسیه و چین هم محدود شده است.

سوژه هفته؛ اظهارات اردوغان

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با "رود ارس" خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می گیرند.

بیتی که اردوغان خواند این بود: «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شوم، به زور جدایمان کردند».

این اظهارات اردوغان، با واکنش تند کاربران ایرانی در فضای مجازی از جمله در توییتر همراه شد.

کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهان برخورد جدی وزارت خارجه و محمدجواد ظریف با این اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه شدند و در ادامه سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان، در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه رییس‌جمهور ترکیه، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «‌به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

این اظهارات اردوغان منجر به تنش در مجلس شورای اسلامی شد. محمود احمدی‌بیغش، نماینده مردم شازند و استاندار خراسانی شمالی در دولت احمدی‌نژاد، در نطقش از سکوت نماینده‌های آذری‌زبان در این باره انتقاد کرد و گفت چرا این نمایندگان سکوت کردند.

بلافاصله بعد از پایان نطق بیغش امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که ریاست مجلس را در غیاب قالیباف بر عهده داشت، در پاسخ به این نطق گفت: برادران و خواهران عزیزمان از خطه آذربایجان اولین گروهی بودند که در رد این اظهارات، موضع گرفتند و موضع‌شان هم رسانه‌ای شد. بیانیه‌ای که در مجلس قرائت شد نیز، نویسندگانش نمایندگان این منطقه بودند و سایر دوستان تنها آن را امضا کردند. آدم اگر می‌خواهد اظهار‌نظری هم بکند، بهتر است جانب انصاف را حتما رعایت کند.

در ادامه نمایندگان آذری‌زبان مقابل هیئت‌رئیسه تجمع کردند و خواستند تا پاسخ نماینده شازند را بدهند. قاضی‌زاده هم از آنها خواست تا پایان نطق‌ها صبر کنند که در این لحظه یکی از نمایندگان آذری تهدید کرد اگر اجازه پاسخ داده نشود، صحن را ترک می‌کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور کشور ترکیه درباره خاک ایران گفت: هر جمله و حرکتی که باعث ایجاد تفرقه و دشمنی بین کشورهای مسلمان شود، تنها به نفع آمریکا، اسرائیل و استکبار است. عبدالعلی رحیمی‌مظفری، نماینده مردم سروستان، در جلسه علنی و در تذکری ضمن محکومیت اظهارات سخیف رئیس‌جمهور ترکیه گفت: به اردوغان می‌گوییم که اگر بسیاری از نمایندگان جواب شما را ندادند، دلیلش این بود که فرزندان غیور آذربایجان با زبان شما جواب‌تان را دادند و همین کفایت می‌کند.

همچنین ائمه جماعات استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل هم که قبلا در منازعه ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آذربایجان حمایت کرده بودند، بعد از سه روز با صدور بیانیه مشترکی به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در باکو واکنش نشان دادند. در این بیانیه که بامداد شنبه منتشر شده، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های شمال غرب کشور تصریح کردند که ایجاد تنش و اختلاف بین کشورها و ملت‌های اسلامی، گناهی نابخشودنی است.

دکتر روحانی نیز درباره شعرخوانی اخیر رئیس‌جمهور ترکیه و آینده روابط دو کشور در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «این یک شعر چندپهلو است و اگر در ایران خوانده شود یک معنا دارد و اگر در جای دیگری خوانده شود یک معنای دیگری دارد. مقامات ترکیه صریحا اعلام کردند که آقای اردوغان چنین قصدی نداشته است و در همان سخنرانی نیز بر لزوم فعالیت چندجانبه در منطقه تأکید کرده‌اند و همچنین با سابقه‌ای که از آقای اردوغان دارم بسیار بعید می‌دانم که ایشان بخواهند به تمامیت ارضی ما توهین کنند».

او افزود: «آقای اردوغان معمولا شعر زیاد می‌خواند و به ‌نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مسئله عبور کنیم. حساسیت مردم ما بسیار مهم است و همه دنیا باید بدانند که میلی‌متر میلی‌متر سرزمین ملی برای مردم ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی‌های خود باید به این موضوع بیشتر توجه کنند».

 خبر مهم هفته؛ اعدام روح الله زم

«مسئول پرونده گفت روح‌الله نگران نباش، این گریه‌ها اشک شوق دیدار توست. اگر حکم تأیید شده باشد که به این سادگی نیست، اجرای آن فرآیندی دارد که ما به تو خواهیم گفت!» این بخشی از روایت محمدعلی زم از آخرین لحظه‌های زندگی روح‌الله زم است که 22 مهرماه 98 باتوجه به آنچه «فریب اطلاعاتی» اعلام شد، بازداشت و به کشور بازگردانده شد و 425 روز بعد بامداد 22 آذرماه 99 اعدام شد.

پس از اعدام اظهاراتی مبنی بر مبادله زم در رسانه ها منتشر شد. در ادمه یک منبع آگاه در قوه قضاییه، «طرح مبادله» را از اساس «دروغ» و آن را به حجم بزرگی‌ از دروغ‌های کانال آمدنیوز تشبیه کرد.

نظر شما