یک دیپلمات پیشین:

آمریکا و متحدانش به دنبال تحریک ایران و تشنج آفرینی در منطقه هستند/ نیروهای امنیتی و نظامی باید کفّ نفس به خرج بدهند

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۵:۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۳۳۶
آمریکا و متحدانش به دنبال تحریک ایران و تشنج آفرینی در منطقه هستند/ نیروهای امنیتی و نظامی باید کفّ نفس به خرج بدهند
یک دیپلمات پیشین گفت: اقداماتی که آمریکایی ها و متحدان آنها از جمله اسراییل و عربستان طی چند روز اخیر انجام می دهند تا حدودی غیرطبیعی و نگران کننده است که احتمالا دنبال بحران هستند.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره تحرکات نظامی اخیر آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اقداماتی که آمریکایی ها و متحدان آنها از جمله اسراییل و عربستان طی چند روز اخیر انجام می دهند تا حدودی غیرطبیعی و نگران کننده است که احتمالا دنبال بحران هستند. اینکه ترامپ بتواند با این بحران سازی ها، جایگاه خود را تثبیت کند منتفی است چون روند قانونی در آمریکا در حال طی شدن است مگر اینکه کنگره، نتیجه آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید نکند که این گزاره بسیار بعید بوده و در حد صفر است. 

او افزود: در واقع ترامپ و متحدان منطقه ای او مانند اسراییل و عربستان و برخی دیگر از کشورهای خلیج فارس، نگران تغییر سیاست در آمریکا هستند و حتی تیمی که با ترامپ در دولتش کار می کردند از جمله مایک پمپئو، نگران هستند چراکه اینها عمدتا پشتیبان آنها شرکت های تولیدکننده و فروشنده سلاح بودند که بزرگترین خریداران سلاح در جهان نیز همین کشورهای خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات هستند.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای عنوان کرد:  به بیانی دیگر آنها از تشنج سود می برند در واقع اگر این تشنج در منطقه از بین برود طبیعتا دلیلی ندارد که این کشورها برای خریداری سلاح هزینه کنند. تشنج هم به طور مشخص بین این کشورها با ایران است بنابراین آنها قصد دارند که این وضعیت را بحرانی کنند تا وقتی جو بایدن در کاخ سفید روی کار می آید، همین شرایط باقی بماند و آنها منافع خودشان را داشته باشند. 

قاسم محبعلی با اشاره به اتفاقات فرودگاه عدن و اینکه آمریکایی ها و عربستانی ها به دنبال تحریک محور مقاومت هستند تا بحران نظامی ایجاد کنند، اظهار کرد: در واقع وضعیت به گونه ای است که این کشورهای یادشده تمایل دارند علیه ایران یا متحدان ایران، اقداماتی را انجام دهند بدین گونه که به عنوان مثال یک سرباز آمریکایی آسیب ببیند تا این زمینه را به وجود بیاورند که عکس العملی نشان دهند. بنابراین طبیعی است که این عکس العمل می تواند سلسله ای از عکس العمل های بعدی را ایجاد کند و امکان اینکه بحران تا زمان کنار رفتن ترامپ  ادامه پیدا کند و امکان بازگشت بایدن به برجام و تغییر سیاست هایشان در قبال یمن و اسراییل را منتفی کند، افزایش یابد.

این دیپلمات پیشین اظهار کرد: بنابراین هم ایران، هم نیروهای امنیتی و نظامی ایران و همچنین متحدان و دوستان ایران باید کفّ نفس به خرج بدهند و تحریک نشوند و بهانه به دست دشمنان ندهند تا آنها از موقعیت سوء استفاده نکنند و در زمین آنها بازی نکنند تا نتیجه مدنظر آمریکایی ها، اسراییل و عربستان رقم نخورد.

محبعلی عنوان کرد: به هر حال ایران به دنبال جنگ نیست بلکه به دنبال صلح و آرامش است. ایران باید از دیپلماسی و ارتباطات با کشورهایی که ممکن است تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرند استفاده کند چه با اروپایی ها و چه حتی تیم بایدن ارتباط برقرار کند و به آنها اطمینان دهد که خواستار بهم ریختن اوضاع نیست.۴ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز