رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه:

لغو همه تحریم‎‌ها نباید دستاویز دعواهای سیاسی شود/ برای برخی شوراهای شهر پرونده‌‎های قضائی متعدد تشکیل شده است

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۲:۲۵:۵۳
کد خبر: ۱۱۷۰۷۱۵
لغو همه تحریم‎‌ها نباید دستاویز دعواهای سیاسی شود/ برای برخی شوراهای شهر پرونده‌‎های قضائی متعدد تشکیل شده است
رئیس قوه قضاییه گفت: برخی شوراهای شهر خدمات زیادی انجام داده اند اما برای برخی نیز پرونده‎های قضائی متعدد تشکیل شده که ناشی از مشکلات ساختاری این نهاد است.

به گزارش برنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز (دوشنبه ششم اردیبهشت) شورای عالی قوه قضاییه با تبریک میلاد با سعادت دومین اختر تابناک امامت و ولایت، امام حسن مجتبی (ع)، «کرامت» را از مهم ترین آموزه‎های آن حضرت برای بشریت دانست.

رئیس قوه قضاییه گفت: برخی کرامت را بخشش و بخشش قبل از تقاضا معنی کرده اند ولی کرامت روحیه‎ای است که انسان در پرتو عبادت خدا پیدا می کند که به جز خدا نیاندیشد و جز خدا نبیند که مکارم اخلاق و بخشندگی از پیامدهای آن است.

رئیسی با بیان این که شهدا قبل از رسیدن به مقام شهادت به مقام کرامت رسیده‎اند که از جان خود برای خدا گذشته‎اند، تصریح کرد: انسان در سایه کرامت نفس به مقامی می‎رسد که از مال، وقت، آبرو و جان خود برای خدا و دیگران می‎گذرد.

رئیس قوه قضاییه کمک‎های مؤمنانه را جلوه‎ای از کرامت دانست و گفت: شرایط حساس امروز توجه ویژه به نیازمندان و مستمندان به ویژه کسانی که به کرونا مبتلا شده‎اند را می‎طلبد و این وظیفه همگانی ماست که به هر شکلی که می‎توانیم از زندگی آنها گره‎گشایی کنیم.

رئیسی با ابراز تأسف از حادثه غم بار در یکی از بیمارستان های عراق که موجب مرگ تعدادی از بیماران کرونایی این مرکز درمانی شد، با دولت و ملت این کشور و خانواده‎های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

رئیس قوه قضاییه، وقت گذاشتن و نشستن پای حرف‎ها و درددل‎های مراجعان به عدلیه را از مصادیق کرامت دانست و اظهارد داشت: اگر می خواهیم به سیره امام مجتبی (ع) عمل کنیم باید توجه داشته باشیم آن حضرت در حالی که در مسجدالحرام معتکف بودند، نیاز حاجتمندی که به ایشان مراجعه کرده بود را رفع کردند.

رئیسی افزود: از آموزه‎های آن حضرت آن است که با گره‎گشایی از کار کسانی که به هر دلیلی به دستگاه‎ها و ادارات مراجعه می‎کنند، روزنه‎های امید را در دل آنها روشن کنیم و این امیدآفرینی در سایه کار به موقع حاصل می‎شود نه با حرف.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که تعداد مراجعان به دادگستری ها و سازمان های تابعه می تواند کاهش یابد، به مدیران و کارکنان همه دستگاه‎ها به ویژه همکاران دستگاه قضا متذکر شد که اگر کار مراجعه کنندگان به آنها در همان مراجعات اولیه قابل حل است، چرا باید به گونه‎ای عمل شود که نیاز به مراجعه دوباره باشد.

رئیسی افزود: شرایط کرونایی اقتضاء می‎کند که کارکنان همه ادارات خصوصاً همکاران دستگاه قضا بدانند که از وظایف مهم اسلامی و ملی و اداری این است که کار مردم را به موقع انجام دهیم تا مجبور به مراجعه دوباره و غیرضروری افراد نباشند.

رئیس دستگاه قضا با تقدیر از همت مضاعف همکاران قضایی در ایام کرونایی برای رسیدگی به پرونده‎ها و کار مردم متذکر شد: امروز راهبرد دشمن ایجاد یأس و ناامیدی و راهبرد ما ایجاد امید است تا مردم احساس کنند کارشان در ادارات و سازمان ها به سهولت و سرعت انجام می شود.

رئیسی تأکید کرد: وقتی یک خانم یا آقایی برای تظلم خواهی به یک واحد قضایی مراجعه می کند، نباید دغدغه دیگری بر رنج و دغدغه‎اش اضافه شود، بلکه باید مشکل او را در سریع‎ترین زمان ممکن برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: امروز ما توان و امکانات حل مشکلات و رفع ظلم از آنها را داریم و این ظرفیت ها باید به موقع و در زمان خودش به کار گرفته شود تا کار مردم زودتر انجام شود و امیدواری در جامعه افزایش یابد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به «سالگرد حادثه طبس» و «آغاز عملیات بیت‎المقدس»، شکست مفتضحانه ارتش آمریکا در طبس و پیروزی ملت ایران در عملیات بیت‎المقدس را از عنایات الهی دانست که موجب ناامیدی دشمن و امیدواری ملت‎های مسلمان شد.

رئیسی افزود: دست قدرت خدا یاور همه کسانی است که در مسیر الهی حرکت می کنند و توجه به آیات و امدادهای الهی انسان را در دفاع از ارزش های الهی استوارتر می کند تا بداند ایستادگی و مقاومت او را به هدفش می‎رساند و می‎تواند گشایش ایجاد کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که امروز لغو همه تحریم‎ها و راستی آزمایی آن یک مطالبه ملی است و این مطالبه نباید دستاویز دعواهای سیاسی و وقت‎کشی شود، به کسانی که مسئول پیگیری و تحقق این مطالبه هستند متذکر شد که به طرف مقابل اجازه وقت‎کشی ندهند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش «شوراها» را نهادی برآمده از قانون اساسی و جلوه‎ای از حاکمیت اراده مردم نسبت به زندگی خودشان دانست و گفت: شوراها از دستاوردهای مثبت قانون اساسی هستند و تلاش های خوبی هم برای گره‎گشایی از امور داشته‎اند اما با آسیب‎هایی نیز مواجه شده‎اند.

رئیسی افزود: برخی شوراها خدمات زیادی انجام داده اند و خوشنام هستند و مردم هم به آنها اعتماد دارند اما برخی نیز مشکلاتی داشته‎اند که پرونده‎های متعدد و قابل توجهی برای آنها در مراجع قضایی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

رئیس قوه قضاییه در عین حال خاطر نشان کرد: نهاد شوراها دارای مشکلاتی ساختاری است که اگر به آنها توجه نشده و این مشکلات به‎صورت ریشه‎ای حل نشوند، همواره شاهد بروز آسیب‎ها و مشکلات خواهیم بود.

رئیسی با بیان این که همکاران دستگاه قضا در جریان رسیدگی به پرنده‎های مربوط به شوراها، آسیب‎ها را احصا کرده‎اند که جمع‎بندی آن را در اختیار مراجع ذیضلاح قرار می‎دهند، از مسئولان مربوطه خواست که حل مشکلات ساختاری شوراها را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از خدمات و تلاش های دکتر الفت معاون سابق اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه، ابراز امیدواری کرد این معاونت با حضور دکتر غلامی بیش از گذشته فعال شده و منشاء برکات برای کل کشور باشد.

نظر شما