رئیس جمهور:

به زودی همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد/ ایران مرکز سرمایه گذاری و تولید می‌شود/ مردم صورت ترامپ و جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۱۱:۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۱۹۶۱۲۵
به زودی همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد/ ایران مرکز سرمایه گذاری و تولید می‌شود/ مردم صورت ترامپ و جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند
رئیس جمهور گفت: 8 هزار میلیارد طرح امروز افتتاح شد و 70 هزار میلیارد مجموع همه پروژه ها و افتتاح ها و سرمایه گذاری است.

به گزارش برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور درهفتاد و چهارمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، تصریح کرد: روند توسعه و آبادانی کشور و افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه های زیربنایی در بخش‌های مختلف نشان دهنده این است که مردم به آینده خود و کشور امیدوار هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم ایران با مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، صورت سیاه و بینی دشمن را به خاک مالیدند، اظهار داشت: در روزهای گذشته مسئولان آمریکایی اشتباه خود را بعد از مدتها پذیرفته و برای لغو تحریم واکسن کرونا علیه ایران اعلام آمادگی کردند و این درحالی است که ما امروز تولید کننده واکسن هستیم و در تامین تجهیزات مقابله با کرونا از جمله ماسک نیازی به خارج نداریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اقتصاد کشور، گفت: امروز مناطق آزاد توسعه یافته و از وارد کننده و مصرف کننده به صادر کننده و تولید کننده تبدیل شده‌اند و پل ارتباطی بین ایران با همسایگان و کشورهای مختلف جهان هستند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید در سرمایه‌گذاری خارجی پیشران شوند، گفت: بزودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و سرمایه خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع)، از مردم ایران به خاطر عمل به مسئولیت بزرگ سیاسی و اجتماعی و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در این مقطع تاریخی سپاسگزاری کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اعتراف یک مقام رسمی آمریکا به گستره تحریم‌های ظالمانه آمریکا حتی بر خرید ماسک و واکسن کرونا، گفت: در طول سه سال و نیم جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ملت ایران، هر چه می‌گفتیم که ظالمان کاخ سفید همه چیز را تحریم کرده و همه راه‌ها را بسته‌اند، باز عده‌ای باور نمی‌کردند.

رئیس جمهور افزود: این اعتراف نشان داد که ظالمان کاخ سفید سه سال و نیم محاصره کامل علیه ملت ایران اعمال کردند و دولت جدید آمریکا نیز با وجود شعارهای متفاوت در حدود ۵ ماه گذشته همان مسیر را ادامه داده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها وقتی دیدند ملت ایران در تولید ماسک خودکفا و حتی صادرکننده است و در زمینه تولید واکسن نیز موفق بوده است، تازه اعلام می کنند که تحریم خرید ماسک و واکسن برای ایران را رفع خواهند کرد.

رئیس جمهور افتتاح مستمر طرح‌های عمرانی بزرگ در سراسر کشور را یک تودهنی به آمریکا توصیف و خاطرنشان کرد: افتتاح‌های پنجشنبه‌ها نشان داد که شاید آمریکایی‌ها بتوانند با تحریم رفاه ملت ایران را با مشکل مواجه کنند، اما هرگز نخواهند توانست تولید و فعالیت را در این کشور تعطیل کنند.

 

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به ملت ایران و همه مسلمانان جهان به مناسبت شب میلاد با سعادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، تبریک عرض می‌کنم. امامی که موجب فخر و افتخار ما ایرانیان است و هر چه داریم زیر سایه بلند آن امام همام داریم. انشاءالله کشور ما با توسل به روح بلند آن امام روز به روز در مسیر توسعه و پیشرفت خواهد بود.

الحمدالله مردم مسئولیت بسیار بزرگ سیاسی و اجتماعی خودشان را در روز جمعه انجام دادند و رئیس جمهور را برای دوره سیزدهم انتخاب کردند. البته انتخابات شوراها هم بود. در بعضی از مناطق انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان هم بود که به مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم به خاطر این اقدام بسیار خوب و ارزشمندی که در این مقطع تاریخی با حضور گسترده خودشان پای صندوق آرا انجام دادند.

افتتاح‌های امروز و افتتاح‌های همه هفته‌های گذشته از آغاز سال ۹۹ که افتتاح پنجشنبه‌ها را آغاز کردیم و امروز هفتاد و چهارمین افتتاح هست، یک علامت بسیار خوبی برای همه جهانیان است. اولین علامت این است که ایران مرکز سرمایه‌گذاری و تولید است و مردم ایران علاقمند به آبادانی کشور خودشان هستند. شما به همین آمار نگاه کنید که الان در مناطق آزاد ما اعلام شد. ۶۲۱ طرح در حال اجراست که برای اجرای آنها ۲۴۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، این طرح‌ها ۵۳ درصد اجرایی و عملیاتی شده و تا پایان سال و سال آینده ادامه پیدا می‌کند و همه اینها به افتتاح می‌رسد.

این مساله بسیار مهمی است. اگر مردم به آینده کشور خودشان امید نداشته باشند، اگر به سود سرمایه‌گذاری خود امید نداشته باشند، نمی‌آیند ۲۴۸ هزار میلیارد تومان فقط در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند. مناطق بسیار زیادی در سراسر کشور هست که روزانه در آنها سرمایه‌گذاری می‌شود. ایستادگی و مقاومت مردم علیرغم رنج، سختی و مشکلاتی که در این ۳ سال و نیم مردم کشیدند، در برابر یک جنگ اقتصادی بی‌نظیر در تاریخ منطقه که در تاریخ جهان هم کم نظیر بوده، که ملتی را ۳.۵ سال به طور کامل محاصره کنند، مانند نداشته است.

اینکه ظالمان کاخ سفید ملتی را تحریم کنند و دیگران هم از ترس کاخ سفید کمک و حمایت نکنند و دست روی دست بگذارند. این حرفی که مسئولین دارایی آمریکا سه روز پیش اعلام کردند که از فردا آماده‌ایم تحریم واکسن کرونا را برداریم، یعنی این تروریست‌ها کاملا اعتراف می‌کنند که همه چیز را بر روی این مردم بستند و تمام فعالیت‌های بانکی را قفل کردند. حالا بعد از ماه‌ها که دولت جدید روی کار آمده و معتقد است باید تحریم را کنار بگذارد و بارها گفته که آن طرح، طرح تحریم ترامپ غلط و نادرست بوده، الان ۴، ۵ ماه است سرِ کار هستند، تازه دو سه روز پیش گفتند که تبادل بانکی، اگر برای ماسک و واکسن کرونا باشد، اشکالی ندارد.

این هم بعد از زمانی که می‌دانستند ایران در ماسک نیاز ندارد و در ماسک صادرکننده هستیم و فهمیدند در واکسن هم تولیدکننده شدیم. وقتی که تولید کردیم و به بازار آمد و واکسیناسیون شروع شد، آن وقت تازه گفتند تبادل بانکی برای واکسن آزاد است.

این حرفی که در طول این سه سال و نیم به مردم می‌زدیم که کشور با چه سختی‌‌ اداره می‌شود، اینکه به مردم گفتیم ماهها طول کشید تا بتوانیم پول واکسن سازمان بهداشت جهانی، یعنی واکسن‌های کوواکس را پرداخت کنیم که آنها بتوانند واکسن در اختیار ایران بگذارند، شاید برای مردم سخت بود باور کنند که چه سختی‌هایی کشیدیم برای اینکه آنچه مورد نیاز هست، وارد کشور شود. حالا که دو سه روز پیش آمریکایی‌ها صریحاً اعلام کردند و گفتند تازه اجازه خواهیم داد که فقط برای واکسن و ماسک فعالیت بانکی آغاز شود، این نشان می‌دهد که مردم با چه سختی‌ای زندگی کردند، اما در عین حال صورت سیاه دشمن را به خاک مالیدند.

مردم بزرگوار ایران صورت ترامپ را به خاک مالیدند، صورت همه جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند، بینی آنها را به خاک مالیدند و سرو قامت و با عظمت در این شرایط تحریم ایستادگی و سرمایه‌گذاری کردند، تولید کردند. در همین شرایط آنچه لازم بود با همه سختی‌ها وارد کشور کردیم. بازار کشور پر از جنس است، البته گرانی هست و مردم در سایه این جنگ در فشار هستند، اما این جنگ نگذاشت اقتصاد ایران فرو بپاشد، و هدفی که آنها داشتند، محقق شود.

یکی از کارهای بسیار مهم، افتتاح‌های پنجشنبه بود. هر پنجشنبه‌ای یک تودهنی به آمریکایی‌ها بود که به آنها نشان دهیم شما نمی‌توانید ملت ایران را تحریم کنید. نمی‌توانید تولید ایران را تحریم کنید. می‌توانید راحتی مردم را به تحریم بکشانید، می‌توانید ارزانی را به تحریم بکشانید، اما نمی‌توانید ملتی را در مسیر توسعه، از مسیر جهش تولید بازدارید و الحمدالله امروز شاهد این تحول در سراسر کشور هستیم.

انشاءالله تا روز آخر این دولت، تا آخرین پنجشنبه و دوشنبه افتتاح‌‌های‌ خود را ادامه خواهیم داد و نشان خواهیم داد که مردم ایران تا چه حد سرافراز در زمینه توسعه کشور تلاش می‌کنند.

امروز بحمدالله در مناطق آزاد مختلف طرح‌های بسیار زیادی افتتاح شد. ۸ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و مجموعاً با آنچه که سرمایه گذاری و کلنگ زنی شد ۷۰ هزار میلیارد تومان بود. اینکه در یک روز شاهد ۷۰ هزار میلیارد تومان افتتاح و سرمایه گذاری باشیم، نشان عظمت این ملت است.

از مناطق آزاد تشکر می‌کنم به دلیل اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم از مناطق واردکننده به مناطق صادرکننده تبدیل شدند، از مناطق واردکننده به مناطق تولیدکننده تبدیل شدند، به پل ارتباطی بین ایران و همسایگان و پل ارتباطی بین ایران و کشورهای مختلف تبدیل شدند. اینکه امروز در مناطق آزاد در فکر ایجاد بورس بین‌المللی و بانک آفشور هستند، همه اینها نشان این است که مناطق آزاد کشور در مسیر توسعه و پیشرفت است و انشاءالله مناطق آزاد باید در سرمایه‌گذاری خارجی پیشران باشد.

سرمایه‌گذاری خارجی همه جا در کشور انجام خواهد گرفت. انشاءالله به زودی تحریم برداشته می‌شود و سرمایه‌های خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد، اما مناطق آزاد شرایط خاص خودشان را دارند و در زمینه جذب سرمایه خارجی باید پیشران باشند. انشاءالله در این زمینه شاهد فعالیت بیشتر در طول هفته‌های آینده و در دولت سیزدهم باشیم تا مردم انشاءالله از بهره آن برخوردار شوند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

نظر شما
پرونده ویژه