طرح سوال از وزیر کشور درباره موانع تحصیل کودکان افغانستانی

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۰:۵۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۹۸۷۸۹
طرح سوال از وزیر کشور درباره موانع تحصیل کودکان افغانستانی
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از طرح سوال از وزیر کشور درباره موانع پذیرش کودکان افغانستانی در مدارس دولتی و تحصیل آنها خبر داد.

به گزارش برنا، «علی خضریان» با اشاره به طرح سوال کمیسیون اصل ۹۰ از وزیر کشور درباره موانع و مشکلات در راه پذیرش کودکان افغانستانی در مدارس دولتی و تحصیل آنها به خبرنگاران گفت: در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از وجود موانع و مشکلات در راه تحصیل کودکان افغانستانی دریافت شده است. در این باره از وزیر کشور سوال خواهد شد؛ زیرا در چند سال گذشته مشکل تحصیل کودکان افغانستانی با دستور صریح رهبر معظم انقلاب که متأثر از نگاه انقلابی و انسانی ایشان بود، حل شده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: بخش زیادی از این کودکان و خانواده‌های آنها در خاک جمهوری اسلامی متولد شده‌اند و بیشتر از آن که منتسب به جغرافیای افغانستان باشند، در ایران زندگی کرده‌اند و حتی برای یک بار هم به سبب شرایط نامناسب امنیتی، افغانستان را ندیده‌اند و طبق دستور رهبر انقلاب نباید از حق تحصیل محروم بمانند.

خضریان ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ دستور رهبری درباره تحصیل کودکان مهاجر اعلام شد و طبق این دستور قرار شد که هیچ کودک مهاجر افغانستانی حتی آنهایی که شرایط حضور قانونی در ایران را کسب نکرده‌اند نیز از تحصیل بازنماند. اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد امسال طیف وسیعی از کودکان افغانستانی از تحصیل بازمانده‌اند.

وی با بیان اینکه موانع اداری متاثر از تصمیم اداره اتباع وزارت کشور و  رویه‌های سلیقه‌ای بخشی از دفاتر کفالت امور مهاجران زیر مجموعه وزارت رفاه نگرانی هایی ایجاد کرده است،   گفت: محدودیت ثبت نام کودکان افغانستانی در مدارس سبب شده ثبت نام فراگیر تمامی کودکان و علاقمندان به تحصیل افغانستانی فراهم نشود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه در سال‌های گذشته در برخی از امور زندگی با مهاجران سلیقه‌ای برخورد شده است، ‌ گفت: این شامل مناسبات بانکی، رفت و آمدی، معیشت، اشتغال، تحصیل، بهداشت، بیمه و درمانی است که با نوعی نگاه مقطعی، موقت و حتی سلیقه‌ای در برخی دستگاه‌های مربوطه پیش برده شده است و همین موضوع، زندگی بسیاری از مهاجران را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌های مستقل و با ثباتی برای اصلاح این رویه در نظر گرفته شود، ‌ گفت: در همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی مهاجران به یک بازنگری جدی نیاز است تا این رویه انطباق بیشتر و با ثبات‌تری با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره حضور نخبگان برجسته علمی و فرهنگی در میان مردم مهاجر اظهار کرد:‌ فرودست انگاشتن مهاجران افغانستانی در بخش‌های مختلف اداری و دولتی نتیجه نگاه‌های بیگانه با حقیقت ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام (ره)  و رهبری است. دوستان افغانستانی ما در برهه‌های مختلف تاریخ، ‌ اعم از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تا آبادانی ایران در کنار ما بوده‌اند و ما علاوه بر زبان، فرهنگ و دین مشترک، تاریخ مشترکی نیز با آن‌ها داریم که به این راحتی قابل فراموش شدن نیست.

خضریان با ابراز تاسف از وقایع تلخی که این روزها در افغانستان در حال رخ دادن است، خاطرنشان کرد: برای همه خواهران و برادران افغانستانی چه در اینجا و چه در افغانستان آرزوی صلح و سلامت می‌کنم و باور دارم که جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای بهبود این وضعیت کوتاهی نخواهد کرد و این قول را به کودکان افغانستانی می‌دهم که مساله تحصیل آنها را تا وصول نتیجه دنبال خواهم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز