نماینده دائم ایران در وین، خواستار رفع تحریم ها شد

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۵:۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۹۸۹۶۹
نماینده دائم ایران در وین، خواستار رفع تحریم ها شد
غریب آبادی از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و تاثیر آنها بر ظرفیت کشورها در مقابله با مواد مخدر انتقاد کرد و خواهان رفع این قبیل تحریم ها گردید.

به گزارش برنا، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: یکی از مشکلات در منطقه ما، وضعیت کشت و تولید مواد مخدر در کشور همسایه ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر می باشد. گزارش اخیر دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل نیز به این موضوع اشاره کرده و می گوید پیشرفتی در این کشور همسایه برای کنترل کشت و تولید موادمخدر حاصل نشده است.

غریب‌آبادی افزود: تداوم کشت و تولید مواد مخدر به این معناست که قاچاقچیان موادمخدر فعال تر شده و این، عواقب خطرناکی را برای منطقه و جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه و برنامه‌های توسعه ای آنها، خواهد داشت.  

نماینده دائم ایران با اشاره به افزایش چهل و یک درصدی کشف و ضبط انواع موادمخدر در ایران در سال ۲۰۲۰میلادی در مقایسه با سال قبل از آن، اظهار داشت: این موضوع از یک سو نشان دهنده موثر بودن فعالیت‌های مقابله ایران بوده و از سوی دیگر، علامت های هشدار دهنده در مورد افزایش بی سابقه موادمخدر در منطقه می باشد.  

غریب آبادی با اشاره به اذعان گزارش ۲۰۲۰ دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل به نقش و سهم ایران در مبارزه با مواد مخدر، گفت: در این گزارش تصریح شده است که در اثر فعالیت های ایران، تامین مشتقات تریاک در مسیر بالکان و کشورهای مختلف کاهش یافته است.  

وی سپس تاکید کرد مبارزه با موادمخدر باید در یک چارچوب همکاری بین المللی صورت بگیرد، اما متاسفانه بار اصلی این مبارزه بر روی دوش کشورهایی مانند ایران است و کشورهای مقصد، نظیر کشورهای غربی، اهتمام لازم را در این خصوص ندارند.

سفیر ایران تبادل اطلاعات، حمایت های مالی، عدم تضعیف فعالیت های مقابله‌ای، عدم تضعیف کنوانسیون های بین‌المللی مواد مخدر با قانونی کردن برخی انواع مواد مخدر، و همکاری در تامین تجهیزات مقابله ای و کنترل مرزها را از جمله محورهای مهم همکاری های بین المللی دانست که باید بیشتر به آنها اهتمام شود.

غریب آبادی در همین راستا، از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و تاثیر آنها بر ظرفیت کشورها در مقابله با مواد مخدر انتقاد کرد و خواهان رفع این قبیل تحریم ها گردید.

نظر شما