سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد؛

جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری/ توضیح درباره لایحه هفتم توسعه و تمدید لایحه برنامه ششم/ دیدار آیت الله جنتی با دبیرکل اوپک/ جزئیات امضا نشدن اعتبار نامه رئیسی توسط آیت الله لاریجانی

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۹:۳۳:۳۹
کد خبر: ۱۲۱۶۷۰۸
جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری/ توضیح درباره لایحه هفتم توسعه و تمدید لایحه برنامه ششم/ دیدار آیت الله جنتی با دبیرکل اوپک/ جزئیات امضا نشدن اعتبار نامه رئیسی توسط آیت الله لاریجانی
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح مواد قانونی از انتخابات ریاست جمهوری پس از رفت و امدها در نهایت اشکالی به این اصلاحیه قانون نداشتیم اما از نظر شورای عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام، حل نشده بود و این مصوبه را به مجلس ارایه دادیم و هنوز نهایی نشده است.

به گزارش برنا، طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: از زحمات، خدمات و تلاش های کدخدایی تشکر می کنم. آقای کدخدایی تراز سخنگویی را نه در شورای نگهبان بلکه در کشور افزایش دادند. 

او افزود: ما در شورای نگهبان رسانه مستقلی نداریم اما شما رسانه ها زبان و بیان ما باشید و به شورای نگهبان کمک کنید.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به طرح تولید مسکن عنوان کرد:  طرح جهش تولید مسکن در مرحله اول اشکالات متعددی داشت و در نهایت با اصلاحات مجلس دو یا سه ابهام باقی مانده است.

او تصریح کرد: طرح اصلاح مواد قانونی از انتخابات ریاست جمهوری پس از رفت و امدها در نهایت اشکالی به این اصلاحیه قانون نداشتیم اما از نظر شورای عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام، حل نشده بود و این مصوبه را به مجلس ارایه دادیم و هنوز نهایی نشده است.

طحان نظیف ادامه داد: ۹ اساسنامه را بررسی کردیم که در این راستا اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به دولت ابلاغ شد.

طحان نظیف درباره لایحه هفتم توسعه و تمدید لایحه برنامه ششم گفت: تمدید را نشنیدم البته قانون قبلی یک سال تمدید شد اما تشریفاتی دارد. سیاست های کلی برنامه هفتم، باید توسط رهبری ابلاغ شود دولت لایحه بدهد ‌ و مجلس تصویب کند و به شورای نگهبان ارسال شود. در مرحله تدوین و نگارش قانون ما هیچ نقشی نداریم.  

او افزود: دیدار با آیت الله جنتی به درخواست دبیرکل اوپک صورت گرفت و دبیر کل هم مسلمان هستند و قبلا هم دیداری صورت گرفته است. دیدار خوبی بود و راجب دغدغه های ایران درباره نفت و راهکارها صحبت شده است. سیاست های اقتصادی در دست دولت است اما دستگاه ها در حد توان به دولت کمک می کنند. 

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره امضا نشدن اعتبار نامه رییس جمهور منتخب و اینکه آیا عدم امضا مغایرتی با قانون دارد، گفت: براساس قانون خدشه ای در اعتبارنامه ایجاد نمی شود. اعتبارنامه رییس جمهور منتخب قبل از جلسه تنفیذ امضا شد و کسانی که در جلسه بودند، امضا کردند.

طحان نظیف درباره اعلام علت رد صلاحیت لاریجانی به درخواست او گفت: درباره انتشار عمومی ردصلاحیت، قانون و شرع برای ما منع ایجاد کرده است اما به افراد گفتیم برخی افراد را نگفتیم که اطلاع رسانی خواهیم کرد. مواردی را که درخواست داشتند به آقای لاریجانی اعلام شده است. 

طحان نظیف درباره عدم امضا اعتبارنامه توسط آیت الله لاریجانی بار دیگر گفت: در جلسه شورای نگهبان اعضایی که حضور داشتند امضا کردند و کسانی که نبودند امضا نکردند و زمانی نبود و باید اعتبارنامه را خدمت رهبری ارسال می کردیم.

او افزود: به دنبال توسعه اختیارات شورا نیستم و اختیارات ما در قانون آمده است. مجلس گاهی بدنبال این بوده که شورای نگهبان اختیارات خود را توسعه دهد که با منع شورا منجر شده است. برخی می خواستند شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات شوراها و روستاها را بر عهده بگیرد اما مخالفت کردیم.

طحان نظیف درباره طرح صیانت از فضای مجازی بیان کرد: هماهنگی قبلی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد و نمی دانم در نهایت چه مصوبه ای در مجلس تصویب می شود. تا زمانیکه که متن نهایی به شورای نگهبان ارسال نشود نظر نمی دهیم و پس از ارسال به شورای نگهبان نظر می دهیم. در رسانه ها حساسیت ایجاد شده و‌ درباره اصل ۸۵ گاهی شورای نگهبان ایراد گرفته است. اگر این طرح با قانون اساسی و شرع مغایرت داشته باشد حتما با آن مخالفت می کنیم.

او درباره اعلام ردصلاحیت افراد اظهار کرد: برخی افراد آمدند و به صورت حضوری موارد رد صلاحیت گفته شده و برخی هم مکتوب و تلفنی گفته شده است، هر موردی که درباره افراد داشته باشیم به آنها می گوییم و در اختیار آنها قرار می دهیم. برخی موارد هم در حال انجام است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اقدامات خود در این شورا بیان کرد: آقای کدخدایی انتظارات را از شورای نگهبان بالا بردند اما با کمک شما از پس این سمت بر خواهم آمد. وظیفه ما پاسخگویی به شما است. تمرکز بیشتری بر مصوبات خواهیم داشت.مردم باید در جریان جزییات استدلال ها قرار بگیرند ولو نقدهای آنها به ما کمک می کند. باید حضور جدی تر در کمیسیون های تخصصی داشته باشیم تا ابهامات برطرف شود.

طحان نظیف در خصوص ایرادات طرح الزام به ثبت اموال غیرمنقول گفت: مشروح ایرادات خدمت شما تقدیم می‌شود، یکی از چالش‌های ثبتی، ثبت نشدن اموال غیرمنقول است و برای حل آن باید راهکاری مخالف با شرع و قانون اساسی اتخاذ نکنیم، ما با فراگیری اسناد رسمی موافق هستیم اما باید راهکار جامعی در نظر گرفته شود و ما دغدغه کسانی که این طرح را تهیه کردند ارج می‌نهیم امیدوارم در رفت‌وآمدها به راهکارهای خوبی برسیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به اصلاح قانون انتخابات گفت: ️اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است اما نقشی در تدوین قانون نداریم. این قانون نیازمند اصلاحاتی است و از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد.

نظر شما