یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

پنجره توافق و احیای برجام مدت زیادی باز نخواهد بود/ آمریکایی ها به زودی درگیر انتخابات میان دوره ای کنگره می شوند که برای بایدن حیاتی است/ باید ببینیم که در یک ماه آینده تیم هسته‌ای شکل می‌گیرد یا نه؟

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۰۵:۳۱:۴۶
کد خبر: ۱۲۲۵۹۲۸
پنجره توافق و احیای برجام مدت زیادی باز نخواهد بود/ آمریکایی ها به زودی درگیر انتخابات میان دوره ای کنگره می شوند که برای بایدن حیاتی است/ باید ببینیم که در یک ماه آینده تیم هسته‌ای شکل می‌گیرد یا نه؟
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا در یک سال آینده شاهد انتخابات میان دوره ای کنگره خواهد بود که برای بایدن بسیار حیاتی است با توجه به جایگاه شکننده ای که حزب دموکرات در کنگره دارد می تواند موازنه قدرت را به نفع جمهوری خواه هان عوض کند.

«رحمان قهرمانپور»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص آینده برجام اظهار کرد: به نظر می رسد که پنجره توافق و احیای برجام مدت زیادی باز نخواهد بود، هم در داخل ایران و هم در داخل آمریکا تحولاتی اتفاق افتاده که باعث می شود پنجره احیای برجام برای همیشه باز نماند.

او افزود: آمریکا در یک سال آینده شاهد انتخابات میان دوره ای کنگره خواهد بود که برای بایدن بسیار حیاتی است با توجه به جایگاه شکننده ای که حزب دموکرات در کنگره دارد می تواند موازنه قدرت را به نفع جمهوری خواه هان عوض کند. از طرف دیگر در برخی ایالات ها انتخابات فرمانداری ها را داریم که باز مهم است. به دلیل اینکه در ده سال گذشته هر موقع کاخ سفید در دست دموکرات ها بوده است، در انتخابات فرمانداری ها، دموکرات ها بازنده شدند.

قهرمانپور ادامه داد:  این در شرایطی است که بایدن برای تضعیف طرح زیرساخت ها چقدر تلاش کرد و از طرف دیگر برای تصویب طرح قانون انتخابات با مشکل مواجه است و هنوز نتوانسته آن را تصویب کند. بنابراین وضعیت داخلی آمریکا به گونه ای است که در چند ماه آینده دیگر آمریکا وارد فضای رقابت های انتخاباتی خواهد بود و در فضای رقابتی انتخاباتی قاعدتا بایدن نمی تواند از توافق برجام در مقابل جمهوری خواهان دفاع کند چون فضا سیاسی و دوقطبی خواهد شد و حتی اگر جمهوری خواهان بدانند که این توافق، توافق خوبی است بخاطر برنده شدن در انتخابات سعی خواهند کرد با آن مخالفت کنند.

او متذکر شد: از طرف دیگر ترامپ و طرفدارانش در حزب جمهوری خواه مثل فرماندار فلوریدا و پمپئو و دیگران هم در کنار ترامپ این کمپین رقابت انتخاباتی را آغاز خواهند کرد. بنابراین برای اینکه در فضای انتخاباتی باشند با هر نوع توافقی مخالفت خواهند کرد. در داخل ایران هم اگر نگاه کنیم واقعیت این است که مسئله کرونا و این موج دلتا به یک بحران جدی تبدیل شده و مسئله اصلی ایران، این است که بتواند واکسن وارد کند با توجه به اینکه گفته می شود ممکن است موجی دیگری از بحران کرونا یعنی لامبدا هم وارد ایران شود بنابراین نگرانی مسئولان هم دو چندان است.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: از طرف دیگر مشکلات اقتصادی و بحث گرانی ها را داریم که برای دولت مهم است و با توجه به اینکه دولت، دولت اصولگرا است و اصولگرایان به طبقات پایین جامعه و اقشار ضعیف تر توجه ویژه ای دارند برایشان مهم است که بتوانند چند ماه آینده کار ملموس و عینی در راستای کمک به این اقشار ضعیف تر انجام دهند. بنابراین دولت آقای رئیسی فعلا با اولویت های جدی تری به نام کرونا و مسئله اقتصادی مواجه است و در این میان هم، بحث عدم اجماع داخلی در مورد برجام در ایران هم وجود دارد همانطور که در آمریکا وجود دارد. لذا در خود ایران هم ممکن است که مسئله برجام بعد از چند ماه نتواند اجماع داخلی ایجاد کند.

او خاطرنشان کرد: ما به تجربه دیدیم که در دولت آقای احمدی نژاد و یا روحانی توافق برجام و یا سیاست هسته ای در همان یکسال اول خیلی تغییر کرده و مورد توجه بود، آقای احمدی نژاد وقتی در سال 84 آمد بحث رفتن پرونده به شورای امنیت مطرح شد و آقای روحانی هم وقتی در سال 92 آمد توافق موقت وین در همان یک سال اول بسته شد. بنابراین می خواهم بگویم که آقای رئیسی هم در داخل حداکثر یکسال فرصت دارد که بتواند حول مسئله برجام یک اجماع ایجاد و توافق را احیا کند. اگر به هر دلیلی احیای توافق به درازا بکشد در آن صورت ممکن است از اولویت و توجه و حساسیت سیاست مداران نسبت به آن کاسته شود به همین دلیل ایجاد اجماع در این مورد دشوارتر بشود. لذا هر دو طرف به نظر می رسد علیرغم نگرانی هایی که دارند، همچنان تلاش می کنند که مذاکرات در اسرع وقت شروع بشود.

قهرمانپور گفت: آقای امیرعبداللهیان هم قبلا اعلام کرده که مذاکرات از همان جایی که متوقف شده ادامه خواهد داشت و آمریکایی ها هم همچنان اصرار می کنند که از مواضع گذشته خود کوتاه نیامدند. لذا باید ببینیم که در یک ماه آینده 6 شهریور تا 6 مهرماه تیم هسته ای ایران شکل می گیرد و راهی وین می شود یا نه؟ 7

نظر شما