حسینیه‌ای به وسعت ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ - ۲۲:۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۴۴۰۵۹۱
حسینیه‌ای به وسعت ایران
«تکیه» مجموعه‌ای از آرشیو محتوای چندرسانه‌ای است که مراسمات و محافل مذهبی را به صورت زنده پوشش می‌دهد و و از یکم تا سوم اسفندماه در سالن نمایشگاه مجلس شورای اسلامی به معرفی خدمات خود پرداخت.

گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا از نمایشگاه تبیان و بازدید از غرفه پلتفرم "تکیه"؛ سه‌شنبه دوم اسفند ماه بود که خبر برگزاری نمایشگاهی در سالن نمایشگاه مجلس به گوشم رسید؛ قصد رفتن کردم، بعد از پرس‌وجو متوجه شدم از طریق آسانسورهای داخل کریدور می‌توانم به این نمایشگاه بروم.

به طبقه پایین که رسیدم همانطور که گفته بودند به سمت چپ رفتم و با درب شیشه ای‌ نیمه بازی مواجه شدم، هنوز مطمئن نبودم که درست آمده‌ام یا نه، با چندقدم دیگر اما نفس راحتی کشیدم وقتی پا فراتر از آن در شیشه‌ای گذاشتم با ترکیبی از رنگ‌های مختلف در پس زمینه دیواری روبرو شدم، بنر و تابلوهایی برای معرفی و آشنایی با غرفه‌های مختلفی که آنجا ایجاد کرده  به دیوار نصب شده بود.

بین آن‌همه رنگ و نگار با چشم به دنبال اسمی که در ذهنم بود می‌گشتم، چند بار به زبانم تکرار کردم: تکیه، تکیه، تکیه و بلاخره پنجمین بنر را که دیدم چشمانم برق زد، خودش بود؛ پوستری به رنگ آبی که با طراحی زیبایی به شکل گنبد نام تکیه در آن نقش بسته بود.

سالن

بعد از عبور از محلی که پوسترها در آن قرار داشت وارد راهروی طویلی با تعداد غرفه‌های فراوانی شدم، راهرو بسیار روشن، پرنور و بخاطر رنگ و نگار هرکدام از غرفه‌ها سراسر انرژی بود؛ بازهم با چشم به دنبال اسم مورد نظر خودم بودم، غرفه ها را یکی پس از دیگری رد کردم تا به آبی ملیحی با نقش گنبد رسیدم؛ غرفه پلتفرم تکیه!

تکیهه

با مسئول غرفه مشغول سلام و احوالپرسی شدم و از او خواستم درخصوص نحوه فعالیت و چگونگی فعالیت این پلتفرم توضیحاتی بدهد؛ از زمان برگزاری نمایشگاه گفت که از یک اسفند آغاز شده و تا سوم نیز در جریان است, بعد از آن از آغاز شروع به کار «تکیه» گفت که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی هیئات و محافل مذهبی نیاز به سازوکاری مانند پخش زنده ایجاد شد و در راستای آن هم پلتفرم تکیه به صحنه آمد و خوش درخشید.

وقتی آقای مسئول از چگونگی شروع به کار "تکیه" می‌گفت، به گذشته فکر کردم؛ به آن روزهای منحوس و سختی که بخاطر کرونا تجربه کردیم، به محرم‌هایی که گذشت و به جبر در خانه نشستیم و به زیرلب گفتیم به تو از دور سلام! در آن زمان غم دوری از مراسم و روضه سیدالشهدا بر دلمان بود اما پخش زنده مراسمات و مناجات در خانه دلمان را آرام می‌کرد.

اینفو

مسئول غرفه در ادامه از گستردگی خدمات این پلتفرم گفت، وقتی به لیست و تعداد مداحان و سخنرانانی که این پلتفرم پوشش می‌دهد نگاه انداختم شگفت زده شدم، همه آنها از مداحان و سخنرانان شاخص مناطق بودند؛ اما شگفتی اصلی برای من آنجایی بود که متوجه شدم مخاطبان "تکیه" فقط از داخل کشور نیستند! حدود هفت درصد از بازدیدکنندگان از خارج از کشور حتی اروپا و آمریکا هستند و با توجه به اینکه بخشی از مخاطبان این مجموعه از ملیت‌های دیگر هستند، این پلتفرم در آرشیو صوت و تصویر خود زبان‌های انگلیسی، ترکی، اردو, و عربی را برای خدمات رسانی بهتر اضافه کرده است.

خارجی

آقای مسئول همچنین از آرشیو این پلتفرم گفت که بیش از 120 هزار قطعه صوتی و تصویری فعال و قابل دسترس برای مخاطبان این مجموعه فراهم شده است، با شنیدن این‌ها به ولادت امام حسین (ع) فکر کردم که نزدیک هست و چون در آن روز سرکارم حتما از تکیه بتوانم مراسم‌های مولودی سرودخوانی رو ببینم.

در ادامه متوجه شدم تنها ویژگی خوب این مجموعه صرفا پخش زنده مراسمات نیست، بخشی به اسم "تکیه خبر" دارند که اخبار، مهم‌ترین رویدادهای محافل رو به صورت لحظه‌ای پوشش می‌دهد، حتی فهمیدم تکیه از کودکان و نوجوانان هم غافل نشده و برای آنها هم برنامه‌ریزی کرده به این شکل که بخشی اختصاصی فراهم شده که شامل محتوای مختلف مثل سرود، تواشیح، انیمیشن، نماهنگ و.. در آن وجود دارد، والدین بدون مشکل و با خیالی راحت و آسوده می‌توانند با فرزندان خود از این پلتفرم استفاده کنند.

و اما شگفتانه آخر جایی بود که مسئول غرفه گفت ترافیک اینترنت مصرفی ما کاملا رایگان است، انگار برق از سرم پرسید، دوباره نگاهی به تابلوهای معرفی روبرویم انداختم و با خودم گفتم یعنی همه این‌ها رایگان؟ آقای مسئول انگار که فکرم را بخواند گفت بله تمام خدماتی که تکیه ارائه می‌دهد رایگان است.

نیکزاد

بازدید

با گذشت زمان بازدیدکننده‌های دیگری که اکثرا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند اضافه شدند و بعد از شنیدن توضیحات و آشنایی با این پلتفرم مثل من متعجب، شگفت زده و شاد شدند و همگی از این ایده و گسترش آن استقبال کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز