پمپئو و امیر قطر در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا دیدار کردند

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۹:۰۲:۲۳
کد خبر: ۹۷۱۳۶۹
پمپئو و امیر قطر در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا دیدار کردند
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا در دوحه قطر دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری قطر ( قنا ) در این دیدار که عصر امروز ( شنبه ) در کاخ البحر دوحه انجام شد، مایک پمپئو از امیر قطر به خاطر میزبانی مراسم امضای توافق نامه صلح بین آمریکا، افغانستان و طالبان و همچنین تلاش های میانجیگری که قطر برای حل اختلاف ها و برقراری صلح در منطقه و جهان کرده است، قدردانی کرد.

در این دیدار توسعه روابط و راهبردهای دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و درباره مهمترین موضوعات منطقه و جهان بحث و تبادل نظر شد. 

امیر قطر همچنین در دیدار جداگانه با «ملا عبد الغنی بردار» رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان افغانستان گفت و گو کرد.  در این دیدار آخرین تحولات افغانستان مورد بررسی قرار گرفت و  ملا عبدالغنی برادر  از  دولت قطر بخاطر میانجیگری بین آمریکا و طالبان که به امضای توافق‌نامه برای پایان دادن به سالها جنگ بین آنها، قدردانی کرد.   

 شیخ تمیم  نیز توافق طالبان و آمریکا را لحظه مهم و تاریخی برای افغانستان دانست  و آن به رئیس دفتر سیاسی طالبان تبریک گفت.

امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که صلح و امنیت در سراسر جمهوری اسلامی افغانستان حاکم شود.

به گزارش رسانه های قطر، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از امضای توافق‌نامه صلح با طالبان مدعی شد:  آمریکا القاعده را در افغانستان از بین برد و پس از امضای توافقنامه تاریخی با طالبان می‌تواند راه را برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان هموار کند.

وی از گروه طالبان خواست تا به تعهدات و وعده‌های خود مبنی بر قطع روابط با القاعده و ادامه نبرد با داعش پایبند بمانند.

وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به نمایندگان طالبان شرکت کننده در این مراسم گفت: وعده‌های خود مبنی بر قطع روابط با القاعده و سایر سازمان‌های تروریستی را حفظ کنید و به مبارزه با سازمان دولت اسلامی ( داعش ) ادامه دهید تا شکست بخورد.

توافق‌ میان آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی، امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه توسط «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی گروه طالبان بصورت رسمی امضا شد.

این توافق با حضور نمایندگان و وزیران خارجه ۳۰ کشور منطقه و جهان و همچنین نماینده های ویژه برخی از کشورها بصورت رسمی امضا شد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز