رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری عنوان کرد؛

مصرف دو سوم انرژی دنیا در شهرها / پیگیری راهکارهای بهینه‌سازی مصرف در همایش اقتصاد شهری

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۸:۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۸۱۱۳۴
مصرف دو سوم انرژی دنیا در شهرها / پیگیری راهکارهای بهینه‌سازی مصرف در همایش اقتصاد شهری
رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری گفت: شهرها بیش از دو سوم کل مصرف انرژی در دنیا را به خود اختصاص داده اند و هر اقدامی برای اصلاح الگوی مصرف در انرژی باید از سطح شهرها آغاز شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر حسین محمدپور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشستی با اشاره به اینکه یکی از ابعاد کمتر توجه شده در فرایند توسعه شهری، تاثیر متقابل توسعه فرهنگی و اقتصادی است، گفت: در علم اقتصاد رفتار اقتصادی فرد را مبتنی بر یک عقلانیت منفعتی تعریف می کنند اما باید در نظر داشت نوع انتخاب های افراد حتی نسبت به موضوعات اقتصادی ریشه در نوع باورها و فرهنگ پیرامونی آنها دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در شهرها ارتباط این دو مقوله را با هم مشخص می کنند مساله نقش فرهنگ در بهینه سازی مصرف انرژی است، گفت: تحقیقات علمی تاکید دارند در کشور ما اگرچه در خصوص نحوه قیمت گذاری انرژی دچار مشکل هستیم اما بخش عمده ای از دلیل اسراف در مصرف به مباحث فرهنگی و اجتماعی باز می گردد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه به بیان آماری از وضعیت مصرف انرژی در سطح شهرها پرداخت و خاطرنشان کرد: فضاهای شهری از نظر وسعت تا 13 سال آینده سه برابر ابتدای قرن بیست و یکم خواهد شد و همین مساله سبب می شود تا مصرف انرژی در شهرها نیز به طور چشم گیری افزایش پیدا کند.

استاد دانشگاه ادامه داد: در شرایط فعلی نیز شهرها بیش از دو سوم از کل انرژی مصرفی در جهان را به خود اختصاص داده اند و هر تغییری در وضعیت مصرف انرژی در حوزه شهری می تواند معادلات مصرف را در سطح جهان تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی به ویژه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز توجه ویژه ای به زیرساخت های ارتقای بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی شده است، خاطرنشان نمود: برخی برآوردها نشان می دهد که تنها با بهینه سازی مصرف انرژی امکان صرفه جویی 100 میلیارد دلاری برای کشور وجود دارد که رقم بسیار خیره کننده ای است و حتی اگر 10 درصد آن هم محقق شود می تواند در مسیر رشد کشور جهش ایجاد کند و بر همین اساس است که سه بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی به بحث صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی اشاره دارد.

صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: طبق برخی برآوردها حدود نیمی از مصرف انرژی در کشور از سوی خانوارها صورت می گیرد و اگر قرار است تغییر در الگوی مصرف روی دهد هدف اولی باید تغییر الگوی مصرف خانوارها به ویژه در سطح شهر باشد.

پورزرندی ادامه داد: برخی آمارها اشاره دارند که مصرف سرانه انرژی در کشورما قریب به 70 درصد بیشتر از متوسط جهانی است؛ ایرانی ها سه برابر نرم جهانی برق مصرف می کنند و مصرف بنزین هم گفته می شود چند برابر متوسط دنیا است.

رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری به ارائه راهکارهایی برای تغییر الگوی مصرف خانوارهای شهری پرداخت و گفت: وضعیت مالیات بر مصرف بیش از حد، کاهش عوارض دولتی برای خانوارهای کم مصرف؛ تشویق تولیدکنندگان به عرضه کالای کم مصرف و پربازده برای خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه در سطح کلان اقتصادی می تواند مورد نظر باشد و از سوی دیگر باید از تمامی ابزارهای فرهنگی اعم از رسانه و ... برای تشویق مردم در این زمینه بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری در پائیز سال جاری اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از اصلی ترین موضوعات این همایش توجه به اصلاح الگوی مصرف انرژی در شهرهاست، گفت: همایش اول اقتصاد شهری منتج به ارائه تولید محتوای بومی در این حوزه شد و تلاش داریم در دومین دوره این همایش مباحث کاربردی و ناظر به مساله و مشکلات ارائه شود.

نظر شما