گزارش برنا از دهمین رویداد چامه

مروری بر سرگذشت سه نشان تجاری موفق در ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۴۰۳
مروری بر سرگذشت سه نشان تجاری موفق در ایران
دهمین رویداد تجربه نگاری نشان‌ها و افراد موفق ایران در عرصۀ کارآفرینی (چامه) با تلاش موسسۀ دانش بنیان برکت و مجموعۀ صداستارتاپ برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، دهمین رویداد تجربه نگاری نشان‌ها و افراد موفق در حوزۀ کارآفرینی (چامه) پنجشنبۀ گذشته از ساعت 11 صبح در پردیس موسیقی و تئاتر مجموعۀ باغ کتاب تهران برگزار شد.

قدرت آینده‌نگری یکی از ویژگی‌های افرادی است که موفق به طی مسیر موفقیت در طول زندگی خود شدند، انسان‌ها همواره در طول تاریخ نسبت به آیندۀ خود کنجکاو و نگران بودند، آن‌ها از ابتدای تاریخ هبوت خود بر روی کرۀ زمین سعی داشتند تا آینده را پیش‌‌بینی کرده و برای مخاطرات آن آماده باشند.. 
هرچند آینده صورت نامفهوم برای انسان‌ها دارد امّا آینده‌نگری و امید به آینده در کنار بعضی از صفات دیگر از جمله تدبیر، موجب اتخاذ تصمیمات صحیح برای طی مسیر زندگی و در نتیجه موفقیت بشر در زندگی دنیایی وی می‌شود. امروزه با توجه به رشد سریع تکنولوژی، آینده‌پژوهشی و داشتن استراتژی برای مسیر پیش‌رو اهمیت دوچندانی پیدا کرده است، دهمین رویداد چامه نیز برای کمک به تحقق همین هدف با حضور سه تن از کارآفرینان موفق صنایع خلاق کشور، برگزار شد، نادر رفتاری (مدیر مجموعۀ رستوران‌های رفتاری)، سهیلا کلاهی (مدیر شرکت تولید پوشاک ایلیا کوثر پارس و شهرام شکوری(مدیر هلدینگ اقتصادی فناوری طرفه نگار) مهمانان این رویداد بودند که هریک به بیان تجربیات خود و پاسخگویی به سوالات مخاطبان برنامه پرداختند.
موسسه دانش بنیان برکت
نادر رفتاری در این برنامه از مسیر موفقیت مجموعه رستوران‌های رفتاری صحبت کرد، وی که تحصیل کردۀ انگلستان است، در سال 1364 به ایران مراجعت می‌کند و مدیریت مجموعه رستوران‌های رفتاری را بر عهده می‌گیرد،رفتاری زیرپاگذاشتن غرور، تلاش، پشتکار، محترم شمردن پرسنل و مشتریان رمز موفقیت مجموعۀ خود می‌داند.
به زعم وی اینکه یک رستوران موفق می‌شود ارتباط معناداری با احساس پرسنلش نسبت به مجموعه دارد، رفتاری معتقد است که اگر پرسنل با عشق و علاقه برای مجموعه کار کنند، کیفیت رستوران به طور ناخودآگاه افزایش پیدا می‌کند، وی مدعی است که طی سال‌های گذشته اهمیت ویژه‌ای که برای سرمایه انسانی مجموعه قائل بوده، یکی از عوامل موفقیتش است، این کارآفرین رفع دغدغۀ مسکن (صاحبخانه) کردن بسیاری از پرسنلش را عاملی مؤثر در همراهی و همدلی آن‌ها با محیط کاری خود می‌داند.
رفتاری در ادامه گفت: طی سالیان اخیر تلاش کرده است تا بر روی ایده‌های جذاب استارتاپ‌ها و تیم‌های جوان سرمایه‌گذاری کند، گاهی این سرمایه‌گذاری صرفاً استفاده از اعتبار مجموعۀ رفتاری بوده است، برخی مواقع نیز سرمایه‌ ریالی در اختیار آن‌ها قرار داده تا کسب و کار خود را رونق دهند.
این کارآفرین معتقد است که توجه به جزئیات بسیار اهمیت دارد تا جایی که لباس فرم پرسنل هم باید برای مدیر کسب و کار مسئله باشد تا حین کار به نیروی انسانی جهت فعالیت بهتر کمک کند، رفتاری نشان تجاری خود را متعلق به همۀ اقشار مردم می‌داند، او قائل به این نیست که نشان تجاری کسب و کارش به قشر خاص محدود شود و علاقه دارد تا همۀ مردم از خدمات رستورانش استفاده کنند.
وی در خاتمه گفت: برنامه‌های بلند مدت هیجان انگیزی جهت همگام شدن نشان تجاری رفتاری با فناوری روز دارد از جمله اینکه فناوری واقعیت افزوده را برای نخستین بار به صنعت غذای ایران وارد کند که برای این کار طی روزهای گذشته رونمایی اولیه را نیز با حضور مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام داده است یا اینکه خدمات غذایی خود را به صورت توکنایز شده (استفاده از فناوری بلاکچین) در اختیار مردم قرار دهد.
رویداد چامه
سهیلا کلاهی مدیر کارخانۀ تولید پوشاک ایلیا کوثر پارس دیگر مهمان این برنامه بود که طی اظهاراتی عنوان داشت: نخستین بار کار با پارچه و لباس دوختن را سال‌ها قبل و در سن 9سالگی انجام دادم، پدرم تاجر پارچه بودند و روزهای اول از اضافه‌های طاقه‌های پارچۀ ایشان برای کار خود استفاده می‌کردم.

وی افزود: پدر و مادرم از عوامل اصلی موفقیت بنده بودند، ضمن اینکه در وعده الهی خلافی وجود ندارد، کسی که صادقانه قدم در مسیر کارآفرینی گام بردارد بدون شک به موفقیت بزرگ دست خواهد یافت.
به زعم وی باید به گونه ای زندگی کرد که مردم امکان اعتماد به ما را داشته باشند تا بتوان از همراهی آن‌ها برای پیشبرد ایده‌های تحولی استفاده کرد، وی اعتقاد دارد که مهمترین سرمایۀ هر کارآفرینی، سرمایه اجتماعی وی است و سرمایه ریالی فقط به عنوان عامل تسریع کننده در کار عمل خواهد کرد.

سهیلا کلاهی، مدیر شرکت ایلیا کوثر پارس که فعالیت آموزشی نیز در کارخانۀ خود دارد تصریح کرد: افرادی که در این شهرک آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند در طول دوره آموزش از امکانات رفاهی رایگان بهره‌مند می‌شوند، ایلیا کوثر این دوره‌ها را برای مردان و زنان برگزار می‌کند، این افراد بعد از بازگشت به زادگاه خود از امکانات مناسب برای آموزش دیگران بهره خواهند برد، بر اساس گفته‌های این کارآفرین، دوره‌های آموزشی در مجموعۀ ایلیا کوثر پارس مطابق با ۱۰ استاندارد مهم بین‌المللی برگزار می‌شود که همین کیفیت کار را دوچندان می‌کند.

کلاهی نوآوری و پشتکار را عامل موفقیت مجموعۀ خود در سالیان گذشته می‌داند، وی همین مسئله را دلیل عدم افت محسوس کارگاهش در دورۀ شیوع پاندمی کرونا معرفی می‌کند، مدیرعامل ایلیا پارس کوثر می‌افزاید بعد از کرونا نوآوری خاصی در تولید ماسک انجام داده است که ماحصل آن فروش چند میلیون ماسک بوده، کلاهی توجه به مؤلفه‌های دیگری مانند جنس پارچه، زمینۀ استفاده از لباس و ... را نیز از جمله مواردی بر می‌شمارد که در موفقیت یک مجموع دخیل است.

موسسه دانش بنیان برکت

شهرام شکوری مدیر هلدینگ حسابداری دیجیتال طرفه نگار (مالک نام تجاری «هلو») آخرین کارآفرینی بود که روی صحنۀ این رویداد حضور پیدا کرد، وی در ابتدای اظهاراتش عنوان کرد: روزی که شروع کردیم، سه نفر بودیم، خاطرم هست که شرایط سختی را گذراندیم اما برای موفقیت ناامید نشدیم، روزهایی را گذراندیم که تیم ما فقط سه محصول در طول سال می‌افروخت اما این باعث نشد که هدف خود را کنار بگذاریم، در مقطعی برای کار خود هدف گذاری که کردیم که حداقل به طور ماهانه دو محصول بفروشیم که این هدف محقق شد، بعد از آن نقطۀ 60 فروش در ماه را نشانه گذاری کردیم که خوشبختانه به آن نیز دست پیدا کردیم و کار تا جایی پیش رفت که توانستیم ماهانه 1000 محصول بفروشیم، پشتکار تیم و همدلی اعضای آن سبب شد تا امروز بتوانیم ادعا کنیم از برترین نام‌های تجاری عرصۀ کاری خود حتی در رسته‌های تخصصی هستیم.

وی علاقۀ خودبه کارآفرینی را عاملی موفق در موفقیتش می‌داند، این علاقه تا جایی بوده است که حتی بعد از پذیرش برای استخدام رسمی در یک بانک، حاضر نمی‌شود تا پیش از یک روز در موقعیتی اداری فعالیت کند، البته وی کارآفرینی و خلاقیت را لزوماً تأسیس یک شرکت و ارائه محصول نمی‌داند به زعم شکوری، کارمندی که در جایگاه اداری خود نوآوری جدیدی ارائه می‌دهد که موجب ارتقاء جایگاه سازمان متبوعش می‌شود را نیز از جمله مصادیق کارآفرینی بر می‌شمارد که توانسته «کارآفرین سازمانی» باشد.

شکوری همگام شدن با فناوری و استفاده از نوآوری‌های جدید را لازمۀ بقاء در محیط کسب و کارهای جدید می‌داند، وی معتقد است که اگر کسب و کاری برای رشد خود نوآوری نداشته باشد و تکنولوژی‌های جدید را به کار نگیرد، بالاخره در نقطه‌ای متوقف و مضمهل خواهد شد بنابراین باید ایده‌های نو برای رشد کسب و کار خود داشت، وی در خاتمه گفت: هلدینگ طرفه‌نگار از مجموعه‌های خلاق که ایده‌های جذابی داشته باشند، همواره حمایت کرده و در آینده نیز به این کار ادامه خواهد داد.

این مراسم با ثبت عکس یادگاری حضار و مهمانان در ساعت 13 به پایان رسید.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز