چگونه به کمک رژیم غذایی صحیح، عوارض نقرس را کاهش دهیم؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۹:۵۷:۲۹
کد خبر: ۱۰۴۷۴۷۹
چگونه به کمک رژیم غذایی صحیح، عوارض نقرس را کاهش دهیم؟
نقرس یک اختلال در متابولیسم پورین هاست که سبب بروز علائم مزمن آرتریت می شود و می تواند به ایجاد وقایع عودکننده بسیار دردناک مفاصل و التهاب بافت های نرم به صورت نقرس حاد منجر شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،مکان های معمول درگیری در نقرس مزمن انگشت شست پا، مچ، مفاصل انگشتان، آرنج، قوزک پا، زانو و و بخش حلزونی گوش خارجی است. هم عوامل ژنتیکی و هم غیر ژنتیکی می تواند سبب پیشرفت نقرس شود.
افزایش اوریک اسید خون عامل خطر اصلی ایجاد نقرس است. همچنین افزایش سن، جنس مذکر و قومیت فرد از عوامل مهم دیگر پیشرفت این بیماری محسوب می شود. عوامل تغذیه ای، ابتلا به برخی از بیماری ها همچون بیماری مزمن کلیوی، استفاده از برخی داروها و یائسگی از عوامل دیگر بروز این بیماری به شمار می رود.
محتاطانه است که به بیماران دچار نقرس توصیه شود یک رژیم غذایی متعادل همراه با محدودیت غذاهای حیوانی انتخاب کنند. همچنین این افراد باید از مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای پورین پرهیز کنند.
محدودیت های غذایی
غذاهای غنی از پورین عبارتند از: عصاره و آبِ گوشت، ماهی کولی، ماهی ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، گوشت کَبک، گوشت غاز، مغز، دل، قلوه، لوزالمعده، صدف دو کپه ای، اسکالوپ (گوش ماهی یا حلزون های دو کپه ای)، تخمک ماهی و مکمل مخمرها (مخمر نانوایی و آبجو).
مصرف گوشت قرمز نیز به میزان۹۰-۶۰ گرم در هفته به صورت پخته یا کمتر توصیه می شود. اگر چه دریافت ماهی می تواند سطح سرمی اورات را افزایش دهد، مصرف مقادیر متوسط ماهیان چرب آب سرد همچون ماهی تن، سالمون و قزل آلا که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، فواید قلبی عروقی بیشتری را فراهم می کنند. مصرف تخم مرغ و مرغ نیز در مقادیر متوسط از منابع پروتئینی کم خطرتر به حساب می آید.
از دیگر توصیه ها محدودیت مصرف «فروکتوز» و کربوهیدرات های تصفیه شده همچون نوشیدنی های غیرالکلی شیرین شده و آبمیوه ها، آبنبات ها و شیرینی هاست. فروکتوز یک کربوهیدرات شناخته شده برای افزایش اورات است و دریافت فروکتوز و شکر، فرد را به مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک مستعد کرده که خود خطر ازدیاد اوریک اسید خون را افزایش می دهد.
دیگر مطالعات نیز نشان می دهد مصرف الکل، به ویژه مصرف آبجو که غنی از پورین هاست، با افزایش خطر نقرس در ارتباط است.
مصرف آزادانه پروتئین های گیاهی، مغزها، سبزی ها، حبوبات، غلات کامل، میوه های کم شیرین و روغن های گیاهی در نقرس حمایت می شود و دریافت روزانه محصولات لبنی کم چرب توصیه می شود.
نقش قهوه در رژیم غذایی بیماران مبتلا به نقرس
مصرف قهوه ساده (بدون شکر) با کاهش سطوح اورات سرم در ارتباط است و بنابراین ممکن است اثر محافظتی برای نقرس داشته باشد. اگرچه مصرف قهوه برای نقرس مفید واقع شده است، اما شروع تازۀ قهوه ممکن است نقرس را تشدید کند.
دیگر پژوهش ها نیز از احتمال نقش مفید مکمل یاری با ویتامین C حکایت دارد، اما دوز مصرفی آن و توصیه های ایمنی طولانی مدت در این زمینه ارائه نشده است.
کاهش وزن در افراد دچار اضافه وزن نیز ممکن است به کاهش خطر نقرس کمک کند.
به نظر می رسد اثر محافظتی تخم مرغ، پروتئین گیاهی و قهوه به علت خاکستر قلیایی آنها باشد.
در مرحله حاد بیماری توصیه می شود مصرف آب به دست کم هشت لیوان در روز افزایش یافته و از مصرف گوشت قرمز یا الکل پرهیز شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز