پشت پرده ادعاهای کاهش وزن فوری و قرص های لاغری چیست؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۶:۳۱:۴۷
کد خبر: ۸۹۸۷۶۸
پشت پرده ادعاهای کاهش وزن فوری و قرص های لاغری چیست؟
کاهش وزن بدون فعالیت و تغییر اصولی در سبک زندگی و توجه به تغذیه و پشت کار و تداوم، غیرممکن است و به واقع پشت پرده ادعاهای کاهش وزن فوری و قرص های لاغری دروغ است.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،همه شیوه ها و راه های کاهش وزن ضوابط و قوانین مشخصی دارد که باید رعایت شود؛ امروزه تبلیغات لاغری و کاهش وزن فوری، به ‌صورت آنلاین یا در بازار و در شبکه ‌های اجتماعی دیده می شود که این داروها، مکمل ها و معجون ها با ادعای طبیعی و گیاهی بودن، دارای ترکیبات نامشخص و غیرایمن و احتمال ابتلا به عوارض بیشتری دارند.

احتیاط در مورد مصرف داروهای لاغری، تنها محدود به قرص لاغری نمی‌شود؛ مکمل‌ های غذایی و حتی داروهای گیاهی هم از این قاعده جدا نیستند، هر چند ممکن است عوارض آنها دیرتر بروز پیدا کند.

یکی از ترکیب های رایج که برای کاهش وزن در قرص ‌ها و مکمل ها استفاده می‌شود، «سیبوترامین» است که دارویی برای کاهش اشتها بوده و از سال ۲۰۱۰ میلادی استفاده از آن بعلت عوارض قلبی عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در بیشتر کشورها ممنوع اعلام شده و از بازار جمع ‌آوری شده است.

برخی دیگر از قرص‌ های لاغری، ترکیباتی از داروهای فشار خون، ضدافسردگی یا ضدصرع دارند که ممکن است استفاده از آنها، عوارض مختلفی به همراه داشته باشد.

برخی از قرص ‌های لاغری دارای ترکیبی به نام «فلوکستین» هستند.

«فلوکستین»، ترکیبی فعال است که برای افسردگی و بیماری‌های دیگر تجویز می‌شود.

ترکیب دیگری به نام «تریامترن» در برخی داروهای لاغری وجود دارد که در واقع، یک ترکیب ادرارآور بوده و می‌تواند عوارض شدید و غیرکنترل شده داشته باشد.

راه هایی که به شناسایی محصولات لاغری خطرناک:

· وجه اشتراک بیشتر این محصولات، تبلیغات اغراق آمیز آنهاست؛ محصولی که ادعای پنج کیلوگرم کاهش وزن تضمینی در یک هفته را می‌دهد، به بدن آسیب می‌زند.

· بحث تضمین کردن یا ادعای معتبر بودن یک محصول نیز، یک نشانه خطر محسوب می ‌شود.

· اگر برچسب و یادداشت ‌های روی قرص لاغری به زبان خارجی است و نمی ‌توان از محتوا و اطلاعات آن مطمئن شد، بهتر است به آن اعتماد نکنیم.

· خرید و فروش داروهایی که در شبکه‌ های اجتماعی، منابع غیرمعتبر، وب سایت‌ های غیرمعتبر یا نشانی الکترونیک انجام می ‌شوند را نیز باید جزو موارد غیرمعتبر دسته بندی کرد.

· باید دانست که عناوینی مثل «کاملاً گیاهی»، «جایگزین داروی تایید شده» و «کاملاً طبیعی»، هیچ گونه اعتباری به محصول نمی ‌دهند.

· تنها اطلاعاتی که به یک دارو اعتبار می ‌دهد، مجوز غذا و داروی وزارت بهداشت و شماره پروانه بهداشت است، که در آن صورت هم باید درست بودن اطلاعات بررسی شود.

از همه مهمتر اینکه، هیچ وقت شواهد و تجربه شخصی دوستان و آشنایان را ملاک انتخاب یک دارو قرار ندهیم.

بهترین راه آن است که تحت نظر یک متخصص تغذیه و معتبر، اقدام به کاهش وزن کنیم

نظر شما