السا فیروز آذر در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

برگزاری جشنواره و دریافت جایزه یکی از لذت بخش ترین های ۹۹ بود/قصد دارم برای مدتی از ایران بروم!

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۱۲:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۴۹۳
برگزاری جشنواره و دریافت جایزه یکی از لذت بخش ترین های ۹۹ بود/قصد دارم برای مدتی از ایران بروم!
السا فیروز آذر بازیگر «ملی و راه های نرفته اش» که بازیگری را به واسطه خاله اش «تهمینه میلانی» آغاز کرد و دستیار کارگردان او است در این مسیر پر پیچ و خم هنر همچنان پر توان به راهش ادامه می دهد و حتی در جشنواره تئاتر فجر 39، از بین 8 کاندید 4 کاندید را از آن خود کرد. او به بهانه نوروز 1400 و در خصوص فعالیت اخیرش و دنیای هنر در سال 99 با خبرنگار خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید.

السا فیروزآذر بازیگر و نویسنده است که در سابقه کاری او منشی صحنه نیز به چشم می خورد و چند سالی می شود که وارد عرصه کارگردانی شده و کسب تجربه می کند. در این میان به عنوان دستیار کارگردان تهمینه میلانی نیز فعالیت داشته است. او از 5 سالگی در سینما به بازیگری پرداخت و در 8 سالگی اولین نقش خود را با فیلم «کاکادو» ایفا کرد. او اولین فیلم کوتاه خود را به نام « نه که نه» در سن 23 سالگی آغاز کرد و همچنین در کنار آن به تدریس در زمینه هنر و مکاتب هنری پرداخت. پس از گرفتن مدرک ارشد در ادبیات نمایشی، کارگاه های فیلمنامه نویسی و بازیگری هم به زمینه های تدریس او اضافه شد.

فیروزآذر «سکوت پر هیاهو» را به عنوان هفتمین فیلم کوتاه ساخته است. همچنین تئاتر روانشناختی- فلسفی با 30 بازیگر را به نام «هزار و یک تو» کارگردانی کرده است که این تئاتر  8 کاندید را از آن خود کرده است .

این هنرپیشه در آثاری چون: «آتش بس 1 و 2»، «نسکافه داغ داغ»، «ملی و راه های نرفته اش»، «زن زیادی»، «یکی از ما دو نفر»، «سوپراستار» و «مجنون لیلی» حضور داشته است. خبرگزاری برنا به بهانه نوروز گفت و گویی با این بازیگر داشته که در ادامه می خوانید.

السا فیروزآذر در این خصوص که سال 99 را به لحاظ حرفه ای چطور پشت سر گذاشته است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سال 99 از لحاظ حرفه ای سال بدی نبود به خاطر اینکه بیشتر کارهایم را به سمت خود اشتغال زایی و تولید بردم و وابستگی ام نسبت به خیلی از مسائل کمتر شد به همین دلیل از لحاظ کاری مشکلی نداشتم علاوه بر آن برگزاری جشنواره فیلم فجر و دریافت جایزه برای من بسیار لذت بخش بود و اتفاق بزرگ و خوشایندی را رقم زد. در کل این سال پر از تجربه های عجیب و غریب بود و اگر قرار است این اتفاقات ادامه داشته باشد باید قوی و مقاوم تر از قبل این مسیر را ادامه دهیم.

او در این باره که چه پیش بینی در حرفه خود برای سال آینده دارد و اینکه چه وضعیتی خواهد داشت بیان کرد: تصمیم دارم که برای چند سال از ایران بروم و در دانشگاهی واقع در آلمان فوق لیسانس کارگردانی بگیرم چرا که دوست دارم با تکنیک دنیا و نوع دیگر زندگی آشنا شوم و شانس خود را در آنجا امتحان کنم.

فیروز آذر در این باره که کرونا در حرفه او علاوه بر ضرر زدن وجه مثبتی هم داشته است یا خیر اظهار کرد: خیر، به نظر من کرونا هیچ گونه وجه مثبتی نداشته است.

او در این خصوص که ما در 8 سال اخیر تا کنون به لحاظ جایگاه هنری رشد مثبتی داشته ایم یا خیر تصریح کرد: کشور ما، سیستم ها و دولت متاسفانه اهمیت خاصی به هنر نمی دهند و هنر جایگاهی در کشور ما ندارد. در جشنواره فجر من و گروه ام که برای تئاتر «هزار و یک تو» کاندید 8 جایزه شدیم که 4 کاندید آن از جمله «بهترین متن»، «بهترین کارگردانی»، «بهترین کارگردان هنری»، «بهترین بازیگر زن» از آن من بود مایل بودم قبل از دریافت دو جایزه بهترین کارگردانی و تدوین به من فرصت صحبت از آرزو ها و خواسته هایی که هر هنرمند در ذهن خود دارد داده شود که متاسفانه این امر میسر نشد و به نظر من صحبت کردن در جشنواره هیچ ربطی به کرونا نداشت.

او در این باره که مسئولان سینمایی در سال آینده باید چه مسائلی را در اولویت قرار دهند گفت: به نظر من مهم ترین اتفاق این است که در کنار مسئولان سینمایی، منتقدین، مدیران و عوامل متخصص باشند چرا که متخصص نبودن در هر حرفه ای باعث می شود آن شغل ضربه ببیند بنابراین ما به افراد دلسوز و متخصص بیشتر نیازمندیم.

این بازیگر در این خصوص که آثار سینمایی ایران را در این چند سال چطور ارزیابی می کند آیا خوب بوده است یا خیر اظهار کرد: به نظر من سینمای ایران در این چند سال فیلم های طناز و خوبی داشته است و برخی از آن ها بسیار جذاب بوده اند اما متاسفانه برخی از آن ها به بسیار ضعیف و حتی می توان گفت بد آموز هستند و به همین دلیل بیشتر سعی می کنم به جای دیدن این نوع فیلم ها بیشتر فیلم و سریال تاریخ سینما ببینم  و به همین دلیل کم پیش می آید تا به سینما بروم.

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این همه بازیگر کارگردان ها و تهیه کنندگان بیشتر از بازیگران تکراری استفاده می کنند خاطرنشان کرد: به این خاطر که برخی تهیه کنندگان و کارگردانان ترجیح می دهند از سلبریتی های مشهور یا افرادی که در حاشیه هستند برای فروش آثارشان استفاده کنند که به نظر من این روش اشتباه است و باعث افت کیفیت در فیلم و تبلیغ کسانی می شوند که با راه های اشتباه سعی در معروف شدن دارند.

این هنرمند در این خصوص که اثر جدید در دست دارد یا خیر و اینکه برنامه اش برای سال جدید چیست خاطرنشان کرد: یک فیلمنامه ای در دست دارم به نام «delete» که در مراحل نهایی قرار دارد البته قرار بود از مدت ها قبل این اثر را بسازم اما هنوز هم در ساخت این فیلم دودل هستم. من در پایان سال گذشته در یک سریال به نام «بازگشته» بازی کرده ام که امیدوارم کار خوبی از آب درآید و امسال هم بازی در یک سریال بسیار جذاب را پیش رو دارم.

السا فیروز آذر در پایان و در این باره که چه آرزویی در سال جدید دارد اظهار کرد: آرزویم این است که معجزه ای در دنیا و جهان اتفاق بیفتد تا هر آنچه غم و حس های بد وجود دارد از بین برود در کنار آن آدم های بد دیگر وجود نداشته باشند و در عوض دنیا سراسر پر باشد از عشق، خرد، انرژی مثبت و هر آنچه که باعث می شود دنیا جای بهتری برای زندگی باشد.

نظر شما