در غیرمحرمانه مطرح شد:

متفکر آزاد: باید تمرین مردم سالاری در حکمرانان پررنگ شود/مومنی ها: حوزه اختیارات ریاست جمهوری نیاز به اصلاح دارد

۱۴۰۰/۰۲/۲۴ - ۲۳:۳۰:۴۱
کد خبر: ۱۱۷۸۸۸۸
متفکر آزاد: باید تمرین مردم سالاری در حکمرانان پررنگ شود/مومنی ها: حوزه اختیارات ریاست جمهوری نیاز به اصلاح دارد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر رئیس جمهوری بعد از اتمام دوره خود باید از کارهای که نتوانسته به سرانجام برساند، از مردم عذرخواهی کند.

به گزارش برنا، برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع « اختیارات قوه مجریه» با حضور روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی؛ سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران ،دکتر محمدمهدی مومنی‌ها کارشناس رسانه و محمدرضا خباز سیاستمدار جمعه بیست و چهارم اردیبهشت ماه از شبکه دو سیما پخش شد.

روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فصل انتخابات فصل اظهار نظرهای تخصصی در حوزه حکم رانی نیز می‌باشد، اختیارات هر رئیس جمهوری در قانون اساسی مطرح است و در فصل نهم این قانون در اصل 113تا 141، با حدود و اختیارات رهبر معظم که تمام امور اجرایی کشور به دست اوست، مواجه می شویم. 

متفکر آزاد با بیان اینکه پس از اتمام دوره ریاست جمهوری،  با چالشی به عنوان کمبود اختیارات و ادعای کمبود اختیارات مواجه می‌شویم اضافه کرد: واقعیت این است که وقتی فردی وارد دوره ریاست جمهوری می‌شود، بدین معناست که اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی را پذیرفته است و وقتی وارد این رقابت می‌شود می‌داند که با چه مسائلی مواجه است و چه اختیاراتی دارد و از چه ظرفیت هایی برخوردار است. 

متفکر آزاد همچنین عنوان کرد: اختیارات بسیار گسترده و ظرفیت های بسیار بزرگ و بی نظیری در اختیار رئیس جمهور است که در قیاس با دو قوه دیگر(مقننه و قضایی)، تفاوت دایره اختیارات اجرایی او مانند دریایی در برابر قطره است. لذا؛ هنگامی که ادعای کمبود اختیارات می شود، از این بابت است که معمولا وقتی کاری انجام می شود اگر خوب باشد عنوان می شود که ما انجام داده ایم اما اگر بد باشد، "نگذاشتند" را عنوان می کنند و کمتر گفته می شود که "نتوانستیم".

وی افزود: اگر در همان ابتدا و در ورود به عرصه رقابت ها واقعیت ها را در اختیار مردم قرار دهیم، و بر اساس وعده های واقعی به مردم بدهیم، بعد از آن با تحقق وعده ها با مشکل مواجه نخواهیم بود و اگر مشکلی صورت گرفت، از مردم عذرخواهیم کنیم. بنابراین؛ اگر قرار است که رئیس جمهوری در پایان یا نزدیک به دوره خدمتگذاری مدعی این باشد که اختیارات کافی نداشتم، بهتر این است که این اختیارات و فقدان را از همان ابتدا عنوان کند و این ادعا که در روند دوره ریاست جمهوری خود به این نتیجه رسیده است از یک رجل سیاسی پذیرفته نیست. البته تصور غلطی نیز در این میان است که فکر می کنیم رئیس جمهور بر این تصور است که چون رئیس جمهور از مردم رای گرفته است، یک قدرت بلامنازع می باشد در صورتیکه در اصل 120قانون اساسی وقتی رئیس جمهور سوگند یاد می کند، قسم او بر این اساس است که به سمت خودکامگی نخواهد رفت. 

متفکر آزاد با تاکید بر اینکه باید تمرین مردم سالاری را در حکمرانان پررنگ کنیم، گفت: هر رئیس جمهوری بعد از اتمام دوره خود باید از کارهای که نتوانسته به سرانجام برساند، از مردم عذرخواهی کند. 

اختیارات ریاست جمهوری اختیارات خوبی است

در ادامه این برنامه؛ سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سیاست های کلی کشور را قانون اساسی تعیین می کند، گفت: هدایت سیاست خارجی، حوزه های نظامی و امنیتی در حوزه اختیارات رهبری می‎باشد. گاهی شاید در تفکیک این قوا احساس شود که رئیس جمهور از اختیارات لازم برخوردار نیست، لیکن فردی که وارد حوزه ریاست جمهوری می شود، باید بعد از 42سال تجربه کافی داشته باشد و از حد و حدود اختیارات رئیس جمهور مطلع و آگاه باشد. از طرفی میزان همکاری سایرین به نوع گفتمان رئیس جمهور مرتبط می شود. یک رئیس جمهور می تواند از تمامی حوزه های اختیارات دیگران بهره گیرد. در صورت نداشتن گفتمانی که سبب اعتمادسازی سایرین شود عنوان می کند که اختیاراتی در این راستا نداشتم. 

حسینی معتقد است؛ اختیارات ریاست جمهوری اختیارات خوبی است اگر اختیارات ریاست جمهوری خوب نبود قوه مقننه به کار اجرایی علاقه نداشت و این نشان می دهند که اختیارات قوه مجریه بیش از قوای دیگر است و همه علاقه مند ورود به حوزه اجرا هستند. 

وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری می بینند که مسائل و مشکلات کشوری حاد شده و شورای هماهنگی قوای سه گانه را تشکیل می دهد و با اختیاراتی که به آن می دهد، نشان از اشکالاتی است که به نظر می رسد بیشتر در بندی است که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است.  

حسینی یکی از مولفه های قدرت میزان حضور مردم در انتخابات است، اضافه کرد: علیرغم ابهاماتی که در اختیارات ریاست جمهوری وجود دارد، لیکن اهمیت انتخابات ریاست جمهوری برای کشور و حضور مردم در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است. 

قانون اساسی وحی منزل نیست

همچنین محمدرضا خباز سیاستمدار همچنین تاکید کرد: قانون اساسی در اصل 113 حاکی از این است که پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولین اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شود، برعهده دارد. 

وی افزود: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در همه ابعاد می باشد و شامل حال همه ارکان کشور می شود.  

خباز با بیان اینکه قانون اساسی وحی منزل نیست، گفت: مسئولین به این نتیجه رسیدند که  قانون اساسی کشور یکبار بعد از ده سال اجرا، می بایست بازنگری شود. بنابراین؛ حدود بیست سال پیش مقام معظم رهبری در سفر به کرمان فرمودند که قانون اساسی هم باید بازنگری شود. البته ایشان عنوان کردند که در ابتدا باید احزاب سیاسی قدرتمند شده تا بتوانند فراگیر شده و در آینده دور باید قانون اساسی تغییر داده شود. لیکن در هر صورت هر کسی که کاندیدا می شود، از ابتدای انقلاب اسلامی قانون اساسی را مطالعه کرده است و از اختیارات خود آگاه می‌باشد. فقط یک پیش فرض داشته که هر کدام از کاندیدا اگر رئیس جمهور شوند، می تواند از ظرفیت های قانون اساسی و در اختیار رئیس جمهور نیست استفاده کند.  

خباز با اعتقاد بر اینکه قانون باید تغییر یابد، گفت: اگر رهبری اختیارات نیروی انتظامی را در اختیار وزیر کشور قرار ندهد، هیچ اقدامی از سوی وزیر کشور ممکن نیست. تیغ بُران و قدرتمند قوه مجریه در داخل، نیروی انتظامی است. 

وی خاطرنشان کرد: کسی که با داعیه ریاست کشور وارد انتخابات می شود اگر تعامل نداشته باشد قدرت ایجاد حسن متقابل میان خود و قوای دیگر ندارد. بنابراین؛ مردم باید به کسی رای دهند که مزید بر قانون، توانایی و قدرت تعامل میان قوا را برقرار سازد. 

خباز اضافه کرد: با توجه به موافقت رهبری، رئیس جمهور بعدی زمینه را فراهم کند و مجلس با دو سوم آراء رای دهد تا شرایط بازنگری در قانون اساسی فراهم شود و اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهیم تا بیشتر بتواند به مردم کمک کند. 

وی با تاکید بر اینکه زمینه گفت و گو باید فراهم شود، افزود: تمام تفکرات درون نظام باید نظرات خود را بیان کنند. همه گروه های سیاسی درون نظام کم و بیش معتقدند که قانون اساسی که از سال 1368اصلاح شده، نیازمند اصلاحات جدیدی می‌باشد. که اصلاحات جدید در راستای خدمت به مردم است. در این صورت طبیعتا دست مجریان در خدمت رسانی به مردم باز خواهد بود. 

حوزه اختیارات ریاست جمهوری نیاز به اصلاح دارد

در ادامه برنامه دکتر محمدمهدی مومنی‌ها کارشناس رسانه در گفت و گویی تلفنی عنوان کرد: مسئله اختیارات ریاست جمهوری از موضوعات مهمی است که حداقل در دو دهه اخیر بسیار مورد بحث بوده و روسای جمهور نیز به این مسئله پرداخته اند. 

وی همچنین عنوان کرد: تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهمترین وظایف رهبری است. لیکن در حوزه اجرا هیچ کجا مسئولیتی اجرایی برای ایشان مشاهده نمی شود و مقام اصلی و عالی در حوزه اجرا ریاست محترم جمهور است که اختیارات بسیار گسترده ایی می باشد. 

مومنی‌ها با اشاره به اینکه اختیاراتی موجود در ریاست جمهوری تا حدود زیادی خوب و کافیست، عنوان کرد: معضل اصلی جامعه ما اکنون معضل اقتصادی است. با نگاهی به معضلات اقتصادی به صورت ریشه ایی می توان گفت که بخش عمده آن دست دولت بوده و با سیاستگذاری های مناسب جلوی بسیاری از اتفاقات را گرفت. البته وجود تحریم ها در این راستا تاثیرگذار بوده، لیکن در اکثر مواقع کم کاری صورت گرفته است. بنابراین؛ در انتخابات ریاست جمهوری باید شخصی از سوی مردم انتخاب شود که براساس وظایف و اختیارات فعلی بتواند کشور را به بهترین شکل ممکن اداره کند. 

وی افزود: بسیاری از دلسردی های فعلی از سوی مردم، به دلیل عملکرد دولت در حوزه اجراست. وقتی مردم امنیت اقتصادی نداشته باشند این احساس در آنها بوجود می آید که وجود آنها در انتخابات تاثیرگذار نیست و می بایست حتما برای مردم نقاط ضعف را به صورت شفاف، کامل و جامع بیان کرد. 

مومنی‌ها با بیان اینکه حوزه اختیارات ریاست جمهوری نیاز به اصلاح دارد، گفت: در حال حاضر براساس اختیارات فعلی رئیس جمهور باید به اداره کشور بپردازد. وضعیت کشور در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی مناسب نیست و در حوزه سیاست داخلی و خارجی نیاز به بازنگری وجود دارد و بهتر است با نگاهی نو مسائل را پیش برد. 

گفتنی است؛ «غیرمحرمانه» کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی که جمعه‌ها حوالی ساعت18 و تکرار آن شنبه ها ساعت 14:30 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

نظر شما