محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما:

دستمزدهای بالا و تغییر ذائقه مردم به فیلم دیدن در خانه از آسیب‌های جدی شبکه نمایش خانگی است

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۷۰۰
دستمزدهای بالا و تغییر ذائقه مردم به فیلم دیدن در خانه از آسیب‌های جدی شبکه نمایش خانگی است
محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «پلوت»، «سینما شهر قصه» و «یدو» با اشاره به محاسنی که رونق گرفتن شبکه نمایش خانگی برای سینماگران داشته تأکید کرد که علاوه بر این محاسن دستمزدهای بالا و تغییر ذائقه مردم به فیلم دیدن در خانه از آسیب‌های جدی شبکه نمایش خانگی است.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: رونق گرفتن شبکه نمایش خانگی با توجه به شیوع ویروس کرونا و بحرانی که در آن قرار گرفتیم محاسنی دارد و در کنار این محاسن، معایب بسیاری نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها تغییر فرهنگ فیلم دیدن مردم است.

مصباح خاطرنشان کرد: از بین رفتن فرهنگ فیلم دیدن در سینماها و عادت مردم به دیدن فیلم در خانه باعث می‌شود که کار ما برای بازگرداندن مردم به سالن‌های سینما کار سختی باشد و اگر نتوانیم این عادت را تغییر دهیم و مردم را ترغیب کنیم که دوباره فیلم‌های سینمایی را در سینما ببینند با ورشکستگی بزرگی در آینده روبرو خواهیم شد. البته باید بگویم که این مشکل در همه جای دنیا به وجود آمده و تنها مربوط به کشور ما نیست.

او افزود: معضل دیگری که افزایش تولیدات شبکه نمایش خانگی برای سینما به وجود آورده دستمزدهای بالایی است که همه عوامل در این رسانه دریافت می‌کنند و توجیه‌کننده این دستمزدهای بسیار بالا وضعیت اقتصادی و تورم است اما اگر با در نظر گرفتن میزان تورم و مقایسه‌ آن با دستمزدی که در سینما به عوامل داده می‌شود، قطعاً به این نتیجه می‌رسیم که دستمزدها در شبکه نمایش خانگی متناسب نیست و این باعث می‌شود که کم کم سینما برای بازیگران و دیگر عوامل جذابیتی نداشته باشد و آن‌ها تنها ترجیح دهند که در شبکه نمایش خانگی کار کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: بزرگ‌ترین لطمه را سینمای تجربی و هنرمندان نوظهور می‌خورد که جوانان با استعداد و با انگیزه ما با عدم همکاری چهره‌ها و افراد حرفه‌ای سرخورده می‌شوند و هیچ تهیه‌کننده‌ای نیز حاضر به همکاری با آن‌ها نیست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» درباره تأثیر ستاره‌ها در فروش فیلم‌های سینمایی گفت: نمی‌شود از واقعیت فرار کرد، باید بپذیریم فیلم‌هایی که از حضور بازیگران مطرح بهره می‌برند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع اولین عنصر برای جلب نظر مخاطب بازیگران فیلم هستند و بعد عواملی چون محتوا، قصه و ساختار است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که بارها فیلم‌هایی با بازیگران مطرح و چهره‌های پرطرفدار ساخته و اکران شده‌اند که در هفته‌های ابتدایی اکران خیلی زود فروش فیلم با افت شدید روبرو شده چرا که فیلم محتوا و قصه جذابی نداشته است.

او افزود: زمانی سینمای ما کارگردان محور بود و می‌دیدیم که مخاطبان فیلم‌ها را بر اساس نام کارگردان‌ها انتخاب می‌کردند اما در سال‌های اخیر چهره‌ محور شده است و ما برای رسیدن به شرایطی ایده‌آل بهتر است به سمت فیلم‌های قصه‌ محور و داستانگو برویم و اگر این رویه را پیش بگیریم قطعاً بازیگر محور بودن در سینمای ایران از بین می‌رود.

مصباح در پایان درباره معرفی چهره‌‌های جدید در سینمای ایران گفت: چهره‌های جدید را باید مجموعه‌ها به سینما معرفی کنند. به عنوان مثال جشنواره فیلم فجر می‌تواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد. اگر ما معتقد هستیم جشنواره فجر اعتبار دارد باید از این اعتبار برای معرفی چهره‌های جدید هم استفاده کنیم. جشنواره فجر در همه عوامل سینما می‌تواند افراد جدیدی به سینما معرفی کند و طی این سال‌ها تنها کارگردان‌های جوان فیلم اولی را دیده‌ایم که به خوبی معرفی شده‌اند و جایزه هم گرفته‌اند. البته در برخی مواقع بازیگرانی جوان از جشنواره برنده جایزه سیمرغ شده‌اند اما خیلی راحت فراموش شده و کسی سراغش نرفته است. متأسفانه در حال حاضر به دلیل دغدغه‌های مختلف از جمله دغدغه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذارها سینمای ما از وجود چهره‌های جدید محروم شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز