یادداشت معاون سیما به مناسبت انتخابات ۲۸ خرداد

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۹:۴۱
کد خبر: ۱۱۹۸۲۸۶
دکتر حمید شاه آبادی معاون سیما به مناسبت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یادداشتی از نقش رسانه در خلق حماسه انتخابات گفت.

به گزارش برنا؛ بدون تردید، نقش رسانه ملی به عنوان یکی از خالقان اصلی حماسه 28 خرداد 1400، بر کسی پوشیده نیست. زیرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی طی هفته های گذشته به سد دفاعی ایران در مقابل امواج مهاجم آن سوی آب ها تبدیل شد. امواجی که هدفی جز کاهش گرمای انتخابات نداشت و بی امان مردم فهیم ایران عزیز را به عدم حضور پای صندوق های رأی و استفاده نکردن از حق خود در تعیین سرنوشت کشور فرا می خواند. رسانه های معاند و بدخواه ملت به انواع روش های عملیات روانی متوسل شدند تا انتخابات را تحریم کنند اما دلارها و کمپین ها راه به جائی نبرد و اعتبار به حراج گذاشته شان در برابر «نه» ملت ایران بیش از پیش رنگ باخت.

در این میان معاونت سیما برای انجام رسالت «انتخابات سالم و مردمی» تدارک ویژه ای دید. این معاونت، از ماه ها قبل، کار خود را با دوره های بسترسازی، تبیینی، تبلیغی، تهییجی و فراخوان برنامه ریزی آغاز نمود و با تولید و پخش 1369 ساعت برنامه، ضمن گرم کردن تنور انتخابات، برای ایجاد شور انتخاباتی و حضور گسترده تر مردم در پای صندوق های رأی و شناخت بهتر از نامزدها برای رسیدن به انتخاب درست توسط مردم به وظیفه خود به درستی عمل کرد. اهداف معاونت سیما در دو دسته برنامه عملیاتی شدند: یک دسته برنامه های قانونی نامزدها؛ و دسته دوم، برنامه های شاخص معمول شبکه ها که منعطف به انتخابات می شد.

سیما -که میزبان اکثر برنامه های انتخاباتی بود- با مناظره، گفت وگو با دوربین، گفتگوی اقتصادی، گفتگو با جوانان و گفتگو با ایرانیان خارج از کشور به میدان آمد. همچنین در این دوره از انتخابات برای اولین بار 30 برنامه استانی برای تمامی نامزدهای ریاست جمهوری در استودیوهای این معاونت و با همت مضاعف عوامل تولید و فنی سیما تولید و از شبکه های استانی پخش شدند.

علاوه بر طراحی دکورهای جدید، در ساختار این برنامه ها نیز نوآوری هایی پدید آمد. به طور مثال در برنامه گفت وگو با دوربین این امکان فراهم شد تا نامزدها برنامه های خود را در قالب ویدئو وال (دیوارتصویری) در استودیو ارائه کنند. ضمن اینکه نمایندگان جوان آنها در برنامه شبکه سه و کارشناسان اقتصادی در برنامه شبکه چهار حضور مؤثر داشتند تا امکان قضاوت دقیق تری از برنامه های نامزدها برای مخاطبان فراهم شود.

این دوره با توجه به محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش برگزاری تجمعات و تبلیغات میدانی و سفر به استان های مختلف، حجم برنامه های انتخاباتی رسانه ملی برای معرفی نامزدها نسبت به دوره های قبلی 25 درصد افزایش یافت. تا جایی که نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اظهارات جداگانه پس از ضبط برنامه های تبلیغاتی تلاش رسانه ملی را برای کمک به ایشان در زمینه تبیین برنامه هایشان ستودند و آن را تلاشی مجاهدانه خواندند که توانست در دوران شیوع بیماری کرونا و محدودیت های تبلیغاتی انتخابات، با تنوع و دربرگیری همه جوانب، بهترین تدبیر برای آشنایی مردم با برنامه های نامزدها باشد. در 28 خرداد و موعد برگزاری انتخابات نیز از حدود ساعت 6 صبح تا 2 بامداد روز بعد یعنی از اولین لحظه آغاز رأی گیری تا پایان آن، حدود 20 ساعت به پوشش زنده حضور حماسی مردم هم در تهران و هم در شهرستان های مختلف پرداخت. مجریان شبکه های سیما با اشتیاق در میدان و در کنار مردم روایتگر پیام حضور شورانگیز بودند.

نکته مهم این است که علی رغم کار ویژه سیما برای انتخابات اما آنتن سیما از برنامه های بانشاط و سریال ها خالی نشد و این برنامه ها نیز فضای مفرح و مناسبی را در آستانه انتخابات ایجاد کردند. حتی سریال هایی هم که برای این ایام تدارک دیده شد، با موضوعات طنز، استراتژیک، انقلابی و تاریخی، به طور غیرمستقیم به شور و شعور جامعه برای حضور حماسی و آگاهانه در انتخابات کمک کردند.

گرچه این تلاش ها در ساحت ملت ایران ناچیز است اما قدردانی رهبر معظم انقلاب اسلامی از صداوسیما در پیام مکتوب ایشان به مناسبت حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و تعبیر «رسانه پرتلاش ملی» از قلم مبارک معظم له یک مدال افتخار و مزید امتنان برای ماست. این جانب نیز به عنوان سرباز رسانه، بر خود لازم می دانم از تمامی همکاران پرتلاشم که غیرتمندانه در این جنگ نرم تمام عیار رسانه ای پای عزت کشور ایستادند قدردانی کنم. خدا قوت

نظر شما