از ماجرای ترور شهید رجایی و باهنر در دفتر ریاست جمهوری تا دلیل ایجاد تورم با افزایش نقدینگی در صبح پارسی

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ - ۱۵:۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۲۶۸۷۴
از ماجرای ترور شهید رجایی و باهنر در دفتر ریاست جمهوری تا دلیل ایجاد تورم با افزایش نقدینگی در صبح پارسی
در برنامه امروز صبح پارسی درباره علل افزایش تورم در نتیجه ایجاد نقدینگی و همچنین ماجرای ترور شهید رجایی و شهید باهنر بحث شد.

به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی صبح پارسی که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع اصلی دقت و اهمیت دقت کردن در مسائل روزمره برای رشد و پیشرفت و ادامه دادن به مسیر پیش رو بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، یادته، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و آلاء خامه یار با وحید چرخنده و حسام الدین حائری زاده به گفت و گو نشستند.

چرخنده کارشناس اقتصادی در تعریف پول گفت: پول چیزی است که می توان با آن خرید و فروش کالا یا خدمات انجام داد که از جمله انواع آن می توان به سکه، اسکناس، چک، پول رمزدار و چک پولی که بانک مرکزی متولی اصلی آن است اشاره کرد.

وی گفت: شبه پول، نوعی از پول است که قابلیت تبدیل شدن به پول نقد را دارد اما به سرعت و مستقیم نیست. مثل زمانی که کسی سهمی را در بورس خریداری کرده و باید برای نقد کردن، آن را بفروشند و در برخی از مواقع در چنین شرایطی در بورس صف خرید یا صف فروش به وجود می آید.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مجموع پول و شبه پول موجود در یک کشور به عنوان نقدینگی تعبیر می شود که بستگی به پایه پولی یا قدرت پولی دارد و آن را بانک مرکزی تعیین می کند. طلب های بانک مرکزی و دارایی های آن است که ایجاد نقدینگی می کند و این نقدینگی از بودجه اتفاق می افتد.

چرخنده ادامه داد: بعد از کسری بودجه دولت ها باید به نحوی آن کسری را رفع کنند یا باید هزینه ها را کم کنند و یا درآمدها را زیاد کنند. معمولا علت کسری بودجه دولت ها علت آن کمبود درآمد است. یکی از روش ها برای جبران کسری، دریافت مالیات است که باعث خوابیدن چرخه اقتصاد می شود چون به کسب و کارها آسیب می زند و تولید را از پویایی جدا می کند. راه دیگر اوراق قرضه است که به مردم فروخته می شود و به تعبیری دولت به ملت بدهکار می شود. راه دیگر از طریق تولید پول است که بانک مرکزی پول ایجاد می کند و قرض دولت از بانک مرکزی به وجود می آید. این تولید پول نقدینگی را ایجاد می کند و وقتی این نقدینگی به جامعه می ریزد باعث تورم می شود چون  در زمینه کالا و خدمات خرج می شود.

وی عنوان کرد: در صورتی نقدینگی به تورم منجر نمی شود که قرض دولت به بانک مرکزی در زمینه های بازده مثل عمران صرف شود در این صورت پولی که در زمینه عمران سرمایه گذاری می شود مثل ساخت فرودگاه یا خطوط اتوبوس، دوباره باز خواهد گشت و باعث پوشش کسری بودجه می شود اما خرج کردن آن در زمینه کالا و خدمات بدون بازگشت است.

چرخنده در پایان اظهار داشت: در برخی از مواقع کسری بودجه باعث توسعه یافتگی می شود و آن همان زمانی است که دولت پول خود را در زمینه عمران سرمایه گذاری می کند. هزینه های دولت ایران خیلی زیاد است و این نهاد نمی تواند از پس مخارج خود بر بیاید. برای مثال ماهانه بدهی سنگینی را به بازنشستگان پرداخت می کند که همین موضوع پول زیادی است و از سویی اگر این اتفاق نیفتد با مشکل بیکاری بحرانی مواجه می شویم پس باید راهکارهای مناسبی برای آن اندیشیده شود.

همچنین در ادامه این برنامه حسام الدین حائری زاده کارشناس استراتژی فرهنگی درباره علت نامگذاری هشتم شهریور به عنوان روز مبارزه با تروریسم و ماجرای شهادت شهیدان رجایی و باهنر توضیح داد. حائری زاده گفت: چهلمین سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر است و به همین دلیل این روز به عنوان روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است. این فاجعه براثر بمب گذاری در دفتر رئیس جمهور و توسط شخصی نفوذی به اسم کشمیری انجام شد. قبل از اینکه بمب منفجر شود کشمیری به بهانه ای از اتاق خارج شد و خودش از حادثه در امان ماند و بعد از شهادت اعضای کابینه نیز  دو تن دیگر از نفوذی ها از بین جنازه های تکه پاره شده یکی را به جای کشمیری جا زدند و حتی مراسم تشییع برای او برگزار کردند تا کسی از ماجرا بویی نبرد. تا زمانی که همه متوجه شوند کار کشمیری بوده به خارج از کشور فرار کرد.

وی ادامه داد: کشمیری در آن زمان سمتی  مشابه دبیر شورای عالی امنیت ملی داشت. در شرایط کنونی و قبل از این فاجعه می خواست بمب را به دفتر امام (ره) ببرد؛ هنگامی که برای دیدار ایشان به دفترشان رفته بودند، یکی از پاسداران مرحوم سرهنگ بابایی تصمیم می گیرد کیف کشمیری را بررسی کند. کشمیری هم پس از ممانعت از این موضوع وارد بحث می شود و قهر می کند و به دیدار امام نمی رود. اگر این اتفاق نیفتاده بود و سرهنگ بابایی اقدام به بررسی آن کیف نکرده بود ممکن بود تاریخ طور دیگری رقم بخورد.

این کارشناس استراتژی فرهنگی بیان کرد: تابستان سال 60 به دلیل ترورهای گسترده ای که در آن انجام شد به نام تابستان داغ شناخته می شود زیرا در سال های ابتدای انقلاب بود و در ماه اول آن بر اثر ترور قوه قضائیه، شهید بهشتی و 72 تن دیگر به شهادت رسیدند و انتهای آن یعنی یک ماه بعد نیز دولت نوپا و قوه مجریه هیئت حاکمه ایران به شهادت رسیدند. همه این ترورهای ناجوانمردانه توسط سازمان مجاهدین خلق و به سرکردگی رجوی انجام شد که خودش قبل از انقلاب جزو مبارزان سرسخت و مخالف شاه بود.

حائری زاده افزود: گروه تروریستی مجاهدین خلق را توانستیم با مقاومت و هوشمندی ناکام بگذاریم اما حالا مقابل یک دولت تروریست به نام آمریکا ایستاده ایم که با وقاحت تمام سردار سلیمانی را در فرودگاه بغداد به شهادت رساندند.

وی در پایان با اشاره به رخدادهای اخیر افغانستان و خروج آمریکایی ها از این کشور اظهار داشت: بیست سال است این کشور در افغانستان به اندازه ای ظلم کرده که حتی استراتژیست های آمریکایی ها هم حضور نیروهای آمریکا در افغانستان را نقد کرده اند. کیسینجر در این باره مقاله ای نوشته و گفته است که آمریکا طی این 20 سال هیچ گونه دستاوردی نداشته و حتی نتوانسته دولت و حاکمیت خوبی را ایجاد کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز