نقل زندگینامه بزرگترین واقف ایرانی در شب نشینی؛

زندگینامه یکی از بزرگترین واقفان ایرانی/ یک مداح خوب چه ویژگی هایی دارد؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۳ - ۱۴:۴۷:۵۹
کد خبر: ۱۲۴۲۷۹۷
زندگینامه یکی از بزرگترین واقفان ایرانی/ یک مداح خوب چه ویژگی هایی دارد؟
سید علی سید رضوی و حیدر ارشدی مهمانان شب نشینی دوازدهم مهرماه بودند.

به گزارش برنا؛ سید علی سید رضوی و حیدر ارشدی مهمانان شب نشینی دوازدهم مهرماه بودند. در بخش اول برنامه حیدر ارشدی مدیرعامل موقوفه بنیاد فرهنگی البرز به عنوان مهمان معرفی شد. ارشدی گفت: وقف در ادیان دیگر هم وجود داشت اما با ظهور دین اسلام نمود بیشتری یافت و در مفاهیم اهل بیت (ع) به این موضوع توصیه موکد شده است.

بحث احسان و نیکوکاری قبل از اسلام هم در ایران وجود داشته است و بعد هم با ورود اسلام وقف و مصادیقی از آن به وجود آمد. وی تصریح کرد: امروزه بیش از 8 هزار موضوع در حوزه وقف داریم که واقفان در آن فعالیت می کنند و برای اختصار به 10 موضوع اصلی تقسیم شده اند.

موضوعات مذهبی، ساخت مساجد و حسینیه ها، مدارس،فعالیت های آموزشی، درمانی و علمی از جمله این موضوعات هستند. نکته اصلی در حوزه وقف این است که واقفان در ادوار مختلف متناسب با نیاز روز اموال خود را وقف می کردند تا به نیازهای جامعه پاسخ دهند و گامی در مسیر پیشرفت کشور بردارند.

مدیرعامل موقوفه بنیاد فرهنگی البرز، زندگینامه حسینعلی البرز را تعریف کرد وگفت:

تاریخ کشور ما در دهه 40 با اتفاق ماندگاری از سوی زنده یاد حسینعلی البرز رو به رو شد که در دوسالگی مادرش را از دست می دهد و به اصرار خودش در مدرسه البرز تحصیل می کند و به زبان انگلیسی و روسی مسلط می شود. پس از آن در وزارت عدلیه و مالیه مشغول به کار می شود اما به دلیل فساد کاری که وجود داشته و به این جهت که پیشنهادات رشوه با روحیات او متناسب نبوده از این کار فاصله می گیرد.

ارشدی ادامه داد: او از پدرش ارث و میراث زیادی دریافت نکرد و زندگی و معیشت چندان هم نداشت و برای تامین معاش خانواده خودش، پدرش، دایی اش و نوه عمه اش که نمی توانسته با حقوق کارمندی خرج آن ها را تامین کند تصمیم می گیرد کار دیگری را هم ادامه دهد.

در مناقصه زنجیر ساختمان اولین بانک ملی ایران در خیابان فردوسی برنده می شود و پروژه شش ماهه را در چهار ماه به اتمام می رساند و از سود آن مغازه ای را در فردوسی می خرد تا کسب و کار راه بیندازد و با کار شبانه روزی موفق می شود نمایندگی 11 شرکت و کارخانه اروپایی را در ایران به نام خود ثبت کند، از موتور سیکلت تا تلفن و گرامافون.

وی افزود: البرز جزو 50 کنشگر برتر و فعال اقتصادی در 150 سال اخیر ایران بوده است. بعد از وارد کردن این شرکت ها، سرمایه زیادی به دست می آورد و شروع به کارهای خیر می کند مثلا خرید ژنراتور برای بیمارستان ها، اهدای لوازم به بیمارستان ها، ساخت مدرسه، کمک به دانش آموزان ایرانی در عراق و کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان خارج از کشور. 20 سال اقدامات خیرخواهانه انجام داد اما هیچ کدام روح او را اقناع نکرده و نهایتا تصمیم می گیرد بنیاد فرهنگی البرز را تاسیس کند. سه سال بر روی اساس نامه آن از صاحب نظران کمک میگرفته است. توجه و حمایت از نخبگان در همه رده ها از جمله مهمترین اقدامات بنیاد البرز است.

مدیرعامل موقوفه بنیاد فرهنگی البرز اظهار داشت: برای تاسیس این بنیاد تمام اموال خود را که معادل ایجاد یک بانک خصوصی در آن زمان بوده خرج کرده است.

گفته می شود سهم الارث سه دختر خود را می دهد و مابقی را در بنیاد وقف می کند. خانه سه هزار متری اش را هم می فروشد و وقف می کند.این در حالی است که از دوران جوانی به خاطر برونشیت کارهای استرس زا برای البرز سخت بوده است اما در این بنیاد وجود خود را هم وقف کرده بود و بعد از مرگ هم بدنش را وقف دانشگاه علوم پزشکی کرد که چیزی بر بار علمی نخبگان کشور اضافه کند. 

ارشدی در پایان سخنانش درباره ویژگی های درونی واقفان تصریح کرد: وقتی واقف مال خودش را وقف می کند دیگر خودش را نمیبیند و به جایی می رسد که نگاهی را به دست می آورد که اولیای الهی داشته اند و پیشرفت و اعتلای دیگران بوده است؛ نتیجه کارشان باعث کاهش آلام مردم، افزایش رفاه و ارتقای نام ایران است. هرکس بخواهد جایزه البرز را ببرد باید این ویژگی ها را داشته باشد.

در بخش دوم برنامه سید علی سادات رضوی مداح اهل بیت (ع) درباره علت غریبی امام حسن مجتبی (ع) گفت: دلیل غربت امام مجتبی (ع) این است که در خانه اش هم غریب است که شریک زندگی، همسر و نزدیک ترین کسش قاتل اوشد. سادات رضوی تصریح کرد: خدا منت سر عده ای از بندگان می گذارد و محبت اهل بیت (ع) در وجودشان نهادینه می شود؛ به علاوه محیط زندگی و مردم ما متاثر از معصومین (ع) است و همه این ها با هم باعث می شود این محبت نه کهنه و نه سرد شود.

یک ماه قبل از اربعین به کربلا رفتم با وجود ممانعت از حضور زائران و مردم در کشور عراق، بازهم آن شور و شعف حتی گسترده تر از سال های قبل در پیاده روی اربعین به چشم می خورد. از کشورهای مختلف مثل کره، ژاپن و هلند آن جا موکب زده بودند، فرهنگ شیعی و پی بردن به قداست آل الله در آن ها اثر گذاشته بود. در قلب اروپا و آمریکا دسته های سینه زنی وجود دارد. به کرات به کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آمستردام سفر کرده ام و در مراسم های مذهبی برای ائمه معصومین (ع) به صورت گسترده از ملیت های مختلف می آیند و تفاوت ملیت را کنار می گذارند و همه ملت امام حسین (ع) می شوند.

وی گفت: پدر و پدربزرگم روحانی بودند، خانواده ام اهل منبر و روضه بودند. پدرم سال 21 از قم به تهران مهاجرت می کند و من اصالتا اهل قم هستم. از طفولیت به خواندن علاقه داشتم پدرم از منبری هایی بود که تسلط کافی به ردیف های موسیقی داشت و آوازها و گوشه های ایرانی را بلد بود اما این موضوع در گذشته قابل توجه بوده چون اکثر منبری ها در موسیقی سنتی استاد بوده اند و یکی از ملزومات منبر برای کسانی که صدا داشته اند تسلط بر موسیقی بوده است. به همین دلیل من هم به این مسیر وارد شدم.

مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) افزود: قسمت بزرگی از مداحی روشنگری است، شعرا و نوحه سراهای بزرگ همیشه برای بصیرت افزایی حرفی برای گفتن داشتند. برای من هم پیش آمده بود که گاهی ابیاتی را می خواندیم و مشکلاتی ایجاد می شد. حضرت آقا می گفتند که ذاکران و مداحان باید در قالب شعر و مرثیه درباره مسائل روز بگویند اما یک جاهایی اتفاقاتی افتاد که اگر نمی افتاد بهتر بود. سادات رضوی نظرش را درباره مداحان جدید و جوانان امروزی اینطور بیان کرد: صدای خوش کمتر دیده می شود؛ صوت و صدا از هم جدا است یکی صدا دارد خوب نمی خواند یکی صدا ندارد خوب می خواند. از جوانان کسانی که سوز صدایشان بیشتر است و ارادت بیشتری دارند که این موضوع از خواندنشان مشخص می شود از نظر من بهتر هستند. کسانی که برای امام حسین (ع) گریه می کنند ویژگی دارند که توفیق داشتنش را به هر کسی نمی دهند.

برنامه شب نشینی از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا احمدی مجریانی هستند که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا شب نشینی را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. در روزهای شنبه و یکشنبه نیز این برنامه ار مراکز استانهای کشور با اجرای مسعود روشن پژوه و به تهیه کنندگی یاسر معظمی گودرزی تهیه و پخش می شود. اطلاعات بیشتر درباره شب نشینی و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی shabneshini.irani@ بارگذاری می شود. مخاطبان گرامی لطفا نظرات و پیشنهادات خود را، درباره برنامه های جام جم از طریق پل های ارتباطی زیر با ما در میان بگذارید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز