برای مبارزه با افسردگی در فصل پاییز چه کنیم؟/ از صفر تا صد یک پرواز و نقش برج مراقبت در آن

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۱۳:۴۶:۱۷
کد خبر: ۱۲۴۹۶۲۲
برای مبارزه با افسردگی در فصل پاییز چه کنیم؟/ از صفر تا صد یک پرواز و نقش برج مراقبت در آن
برنامه صبح پارسی امروز با حضور متخصص طب سنتی و کنترلرهای برج مراقبت بر روی آنتن رفت.

به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع بلندپروازی و تفاوت آن با کمالگرایی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و شمیم علیزاده با علیرضا ابوالفضلی متخصص طب سنتی، محمدرضا یاوری معاون اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) و محمد مقدسی کنترلر رادار اداره کنترل هوای فضای کشور به گفت و گو نشستند.

در بخش اول گفت و گو ابوالفضلی گفت: در زندگی رضایت نسبی داریم اما رضایت ما کافی نیست. هرچقدر هم تلاش کنیم بیشتر تسلیم می شویم تا راضی. همینکه روزمرگی خوب و پسندیده داریم باید خدا را شاکر باشیم. فراز و نشیب هایی داریم که شاید مصلحت ما باشد ولی در آن لحظه دچار چراها می شویم چون ظرفیت ما کم است و درلحظه ای که اتفاق نا خوش آیندی برایمان می افتد متوجه مشیت الهی نمی شویم.

وی تصریح کرد: اهل بیت (ع) در زندگیشان رضایت کامل داشتند و ما در آن مقام نیستیم که بتوانیم به آن سطح از رضایت برسیم فقط می توانیم رضایت نسبی داشته باشیم و باید تمرین کنیم تا با الگو گیری از اهل بیت (ع) آن را افزایش دهیم.

متخصص طب سنتی با اشاره به افسردگی هایی که در فصل پاییز برای برخی از افراد پیش می آید بیان کرد: ابتدا باید ببینیم افسردگی بیماری است یا نه. برخی دچار افسردگی فصلی می شوند و برخی نیز در پاییز این اتفاق برایشان می افتد و برای خیلی ها ناامید کننده است. احساس پوچی و عدم اعتماد به نفس بر فرد حاکم می شود، برخی با خواب سعی می کنند خودشان را آرام کنند و ارتباط با دیگران را قطع می کنند و خودشان و دیگران را اذیت می کنند.

ابوالفضلی افزود: این افسردگی به طبع افراد بستگی ندارد و ممکن است موروثی یا اکتسابی باشد. برخی از متخصصان معتقدند حضور یک هورمون طی یک سال در بدن که خودش را در فصل پاییز نشان می دهد، باعث این موضوع می شود و برخی می گویند به دلیل کاهش نور خورشید ترشح هورمون سروتونین کاهش می یابد و این افسردگی را برای فرد ایجاد می کند.

وی ادامه داد: نباید اینطور نگاه کنیم که افسردگی یک بیماری است. اگر به افسردگی نگاه بیمارگونه شود این موضوع پیش روی می کند و می تواند حتی به ام اس منجر شود. افسردگی بیماری نیست بلکه ضعف است که باید به جای درمان به رفع آن کمک شود. در این فصل خانم ها بیشتر از آقایان دچار این مشکل می شوند که از علائم آن، خستگی، خواب آلودگی، بی حوصلگی و حتی ضعف دست و پا رخ می دهد.

کارشناس طب سنتی صبح پارسی اظهار داشت: اگر در این فصل خانم ها دچار چنین احساسی شدند کارهایی مثل تغییر دکوراسیون خانه، خیلی تاثیر گذار و مهم است که حالشان را عوض می کند. به خودشان تلقین کنند که امروز آدم دیروز نیستند و هرروز همه چیز تغییر کرده است البته این موضوع نیازمند تمرین است و یک روزه به دست نمی آید. به علاوه تامین احساس هایی که حالشان را خوب می کند در این اختلال تاثیر دارد، کنند مثلا اگر خرید کردن به فرد انرژی می دهد این کار را در فصل پاییز انجام دهد. اموری که حالش را خوب می کند و انرژی می گیرد را در فصل پاییز بیشتر کند و زنی که انرژی داشته باشد به دیگر افراد خانه نیز انرژی می دهد. وقت در این فصل زیاد است و فرصت هست تا فرد معنویت را زیاد کند و از ارتباط با خدا انرژی بگیرد.

ابوالفضلی درباره رژیم غذایی در فصل پاییز عنوان کرد: چون در پاییز و زمستان بدن سرد می شود باید غذاهای گرم بخوریم، ماست را از برنامه غذایی حذف کنیم و صبح ها یک لیوان شیر گرم با عسل و زردچوبه بخوریم و ارده شیره را در این فصل زیاد بخوریم.

در بخش دوم گفت و گو یاوری با اشاره به اینکه ترافیک در آسمان هم ایجاد می شود گفت: یک روی پرواز تهیه بلیط، رفتن به فرودگاه، عبور از گیت ها، سوار شدن به هواپیما، آمدم گروه پروازی و آغاز سفر است اما بعد دیگر سفرهای هوایی زحمات اداره مراقبت و کنترل است که کمتر دیده می شود.

وی با اشاره به روز کنترل ترافیک هوایی تصریح کرد: سالروز تاسیس فدراسیون کنترل های هوایی جهان به عنوان روز جهانی کنترل پرواز نام گذاری شده است که از زحمات این بخش که کمتر مورد توجه قرار می گیرد قدردانی شود.

 

معاون اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) بیان کرد: اداره کنترل فضایی کشور با کشورهای همجوار ارتباط مستقیم دارد؛ پرواز را در مرز تحویل می گیریم و در مرز تحویل می دهیم، برخی پروازها از فراز کشور عبور می کند ولی اطلاعات آن ها هم در هنگام عبورشان از آسمان ایران در دست فرودگاه های کشور است. در زمانی که داعش فعالیت داشت ۱۴۰۰ پرواز روزانه در کشور رخ می داد؛ پروازهای قطری که هیچ کشوری به آنها اجازه عبور نمی داد از کشور ما عبور می کردند و شبی ۳۰۰ پرواز توسط کنترلرهای داخلی مدیریت می شد. هنگام پرواز، فواصل هواپیماها باید کنترل و هدایت شود.

یاوری درباره برخورد خلبان ها با ابرهای باران زا و قطور افزود: ابر سی بی که رعد و برق ایجاد می کند قطر آن زیاد است که باید آن را دور زد و هیچ هواپیمایی نباید وارد آن شود. خلبان اعلام می کند ابر سی بی در مسیر دارد و درخواست می کند که آن را دور بزند و ما مسیر را برای او مشخص می کنیم چون در پرواز خلبان به جایی دید ندارد.

وی ادامه داد: قبل از کرونا تا ۳۲۰ ترافیک پروازی داشتیم اما در ایام کرونا این آمار به روزانه ۱۵ ترافیک رسید ولی حالا روزانه ۹۰ الی ۱۰۰ ترافیک داریم که مجموعه تیک آف و لندینگ است. روی صفحه رادار اطلاعات هرپرواز را داریم هر ایرادی که پیش بیاید خلبان به ما کد می دهند و ما متوجه ایراد می شویم.

در ادامه گفت و گو مقدسی نیز گفت: یک خلبان یا نماینده شرکت به ما مراجعه می کند و طرح پروازش را ارائه می کند که شامل شماره پرواز، نوع هواپیما، مسیر سفر و مبدا و مقصد می شود و برج مراقبت باید این موارد را بداند. هواپیما باید رودهای فضایی را طی کند که برج مراقبت، خلبان یا نماینده پرواز آن ها را مشخص می کنند. وقتی طرح پروازی به فرودگاه های در مسیر آن پروازابلاغ می شود، زمان پرواز کردن مشخص و به خلبان اعلام می شود، او پرواز را آغاز می کند و از واحد اپروچ گذر می کند و وارد خطوط هوایی می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز