در برنامه «سلام تهران» مطرح شد؛

نفقه دختر تا زمانی که ازدواج نکند بر عهده پدر است

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۱۳:۲۳:۲۸
کد خبر: ۱۲۵۲۲۰۸
نفقه دختر تا زمانی که ازدواج نکند بر عهده پدر است
حسن فدایی کارشناس حقوقی در برنامه «سلام تهران» در پاسخ به سوال مخاطبی مبنی بر اینکه نفقه بچه ۵ ساله بر عهده پدر است یا مادر، گفت: نفقه اولاد مطابق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی بر عهده پدر است و مادر مطابق ماده ۷ قانون حمایت از خانواده می‌تواند تقاضای نفقه کند و امور مالی را بر عهده بگیرد.

به گزارش برنا؛  فدایی در پاسخ به سوال مخاطبی که پرسید دو پسر ۱۴ و ۲۴ ساله دارم آیا هنوز باید نفقه بپردازم یا خیر؟ اظهار داشت: در خصوص سن که تا چه سنی باید نفقه بپردازند قانون خاص و صریحی وجود ندارد اما مطابق قانون، مادامی که اولاد ندار است و وسیله‌ای برای معیشت ندارد پدر باید نفقه را بپردازد و قاعدتاً ۱۸ سال سنی است که فرزند می‌تواند کار کند مگر اینکه در حال تحصیل باشد یا ناتوان باشد و نتواند کار کند که در اینجا پدر باید نفقه را بپردازد.

این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که نفقه فرزند شامل چه مواردی است، گفت: نفقه فرزند مطابق ماده قانون ۱۲۰۴ قانون مدنی شامل مسکن، غذا و اثاث البیت است و فرقی با نفقه زوجه دارد و باید وضعیت پدر و استطاعت منفق را ببینند؛ یعنی اگر پدر ندار بود این مواردی که ذکر شد پدر ملزم به پرداختش نیست.

وی در پاسخ به سوال یک کارگر که گفت روزمزد است و وضعیت بدی دارد و پسرش با اینکه توانایی انجام کار دارد اما طلب نفقه کرده است و آیا ممکن است که در دادگاه محکوم شود یا خیر؟ گفت: نفقه اولاد زمانی است که اولاد ندار باشد، وسایل اشتغال به معیشت را هم نداشته باشد و پدر مطابق با ماده ۱۱۹۸ قانون مدنی متمکن باشد (دادگاه طبق شرایط منفق و متقاضی حکم می‌دهد اگر ببیند پدر ندار است و پسر می‌تواند کار کند حکم به پرداخت نفقه صادر نمی‌کند)

مخاطبی پرسید: نفقه دختر و پسر تا چه سنی با من است؟ این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال گفت: سن خاصی ندارد دختر تا زمانیکه ازدواج نکند نفقه بر عهده پدر است و پسرها تا زمانی که مشغول به کار نشده است نفقه بر عهده پدر است و سن خاصی ندارد.

نظر شما