سازمان پدافند غیرعامل کشور:این حمله ناشی از کوتاهی دولت دوازدهم است / تحلیل های راهبردی منشا این حمله را رژیم صهیونیستی مشخص کرده است

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۹:۵۴:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۳۶۷۵
سازمان پدافند غیرعامل کشور:این حمله ناشی از کوتاهی دولت دوازدهم است / تحلیل های راهبردی منشا این حمله را رژیم صهیونیستی مشخص کرده است
سردار غلامرضا جلالی بیان کرد: در دولت دوازدهم در حوزه ضابطه مند و قانونمندسازی فضای مجازی و فضای سایبری با وجود تاکید جدی بر حوزه امنیتی و تهدیدات دفاعی در حوزه سایبری سهل انگاری و سهل اندیشی شد.

به گزارش برنا؛ رادیو گفت‌وگو در برنامه «گفتگوی ویژه» با سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، درباره حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی کشور گفتگو کرد.

سردار غلامرضا جلالی با اشاره به اینکه دشمنان ما از جمله صهیونیست ها و آمریکایی ها با یکدیگر توافقاتی کرده اند و استراتژی جنگ ترکیبی علیه ایران را تنظیم کرده اند، گفت: این جنگ ترکیبی شامل ترور، عملیات خرابکارانه، عملیات استفاده از پهبادها و عملیات سایبری است.

وی افزود: شاهد بودیم با اولویت حوزه هسته ای و حوزه حمل و نقل این موضوع اتفاق افتاده است. ما در این حوزه مورد تهاجم واقع شدیم و به تعبیری یک درگیری دو طرفه داشتیم که بین ما و رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها اتفاق افتاد. در این اینجا یکسری قابلیت ها و ظرفیت هایی به همراه یکسری آسیب پذیری ها وجود داشت.

این حمله ناشی از کوتاهی دولت دوازدهم است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در دولت دوازدهم در حوزه ضابطه مند و قانونمندسازی فضای مجازی و فضای سایبری با وجود تاکید جدی بر حوزه امنیتی و تهدیدات دفاعی در حوزه سایبری سهل انگاری و سهل اندیشی شد، تصریح کرد: حتی دولت دوازدهم تهدید در این سطح ها را انکار می کرد و اظهار می کردند تهدیدات کوچکتری هست و اقداماتی در این حوزه به صورت جدی نمی افتاد.

وی با اشاره به انجام آزمون های میزان پایداری، میزان وابستگی شبکه های داخلی به اینترنت و میزان امنیت زیرساخت های داخلی در حوزه های مختلف توسط سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: در این آزمون ها نتایج خیلی خوبی بدستمان آمد این نتایج شامل آسیب پذیری های فنی، ساختاری و نیروی انسانی در حوزه های مختلف بود که اتفاق می افتاد.

سردار جلالی اظهار کرد: با توجه به اینکه آسیب پذیری ها دارای طبقه بندی های مختلفی بودند ما به صورت طبقه بندی شده صورت جلسه می کردیم و به دستگاه ذیربط و به مرکز ملی ارسال می کردیم و برای رفع این آسیب ها زمانبندی مشخص می کردیم. در خیلی از دستگاه های اجرایی این اتفاق به صورت مثبت می افتاد و در بازدید های بعدی مشاهده می کردیم اشکالات قبلی برطرف شده است.

بروز این حادثه را قبل پیش بینی کرده بودیم

وی در عین حال گفت: در بعضی از دستگاه ها از جمله سامانه سوخت، ما این اشکالات را احصا کردیم و صورت جلسه و ابلاغ کردیم ولی وقتی حادثه اتفاق افتاد، دیدیم حادثه از همان محلی اتفاق افتاده که قبلا اشکالاتش را بدست آورده بودیم. این گزارش ها را به دولت سیزدهم هنوز نداده بودیم چون هنوز به صورت کامل مستقر نشده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در جلسه ای که با وزیر نفت داشتیم به صورت برشماری نکات مهم هم کتبی و هم حضوری مشکلات را برشمردیم و ایشان هم قول همکاری دادند.

وی با تاکید بر اینکه این اشکالات از قبل بوده و توجهی به آن ها نشده بودند، بیان کرد: متاسفانه زمانی که حادثه اتفاق افتاد از همان محل آسیب های کشف شده قبلی بود که اگر به آن ها توجه می شد ما شاهد این اتفاق نبودیم.

سه محور کلی در برخورد با حادثه سامانه هوشمند سوخت در دستور کار قرار گرفت

وی به تمهیدات انجام شده بعد از وقوع این حمله سایبری اشاره کرد و گفت : در محل برخورد با حادثه هم با هماهنگی که اتفاق افتاده بود هم نیروهای سازمان پدافند غیرعامل کشور و هم سایر نیروها از بخش های امنیتی دیگر در آنجا حضور پیدا کردند. بعد از تقسیم کار سه محور کلی در برخورد با حادثه سامانه هوشمند سوخت اتفاق افتاد. اول اولویت نخست را بر این گذاشتیم که تداوم کارکرد را برای مردم آماده کنیم و با تدابیر مدیریتی و فنی تلاش شد شبکه آلوده از موضوع جدا شود و به صورت آفلاین با قیمت 3 هزار تومان در اختیار مردم قرار بگیرد تا مشکل عملکرد سوخت برای مردم نداشته باشیم.

سردار جلالی افزود: ضمن اینکه سهمیه مردم در کارتهای سوختشان حفظ می شود و وقتی اشکالات سامانه اصلاح شد مجددا بتوانند از همان قیمت قبلی استفاده کنند.

وی عیب یابی و تشخیص اشکالات را دومین محور بیان کرد و گفت: قرار است یک تیم تخصصی شواهد و قراین حمله را تنظیم و آماده کند و اکنون هم مشغول هستند. چون این مباحث تخصصی است این کارها زمانبر است تا ما بتوانیم قضاوت فنی و دقیق داشته باشیم که آیا حمله با منشا داخلی یا خارجی بوده، از کجا بوده، چه زمانی بوده و چگونه بوده است؟

شواهد و قراین حمله نشان می دهد که مانند حملات قبلی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اظهار به اینکه شواهد و قراین حمله نشان می دهد که مانند حملات قبلی است، بیان کرد: از محلی که به سیستم حمله شده و نوع حمله، شواهد هایی با حملات راه آهن و بخش های دیگر داشته و احتمال قوی تهدیدگر همان تهدیدگر قبلی است ولی نتیجه قطعی بعد از اینکه بررسی های تخصصی انجام شود، اعلام خواهد شد.

وی افزود: گروه سوم تشکیل شد تا امن سازی سیستم و برگشت به حالت اولیه را داشته باشد و نیروهای فنی در حال جمع بندی این موضوع هستند و در زمانبندی فشرده ای در حال انجام هستند تا بتوانند سیستم را برگرداند ولی چون این سیستم قدیمی است به نظر می رسد نیاز به بروزرسانی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری دارد و زیرساخت های امنیتی اش هم باید کامل شود.

تحلیل های راهبردی منشا این حمله را رژیم صهیونیستی مشخص کرده است

سردار جلالی در خصوص عکس العمل ایران نسبت به منشا این حمله گفت: ما با دو منشا می توانیم صحبت کنیم؛ منشا نخست منشا آزمایشگاهی است یعنی شواهد و قراین فنی بدست بیاوریم. منشا دوم تحلیل راهبردی اطلاعاتی عملیاتی است. در بخش اول در حال کار هستیم و هنوز مطالعاتمان جمع نشده و پس از جمع بندی اطلاع رسانی خواهیم کرد. در بخش دوم که تحلیل راهبردی است عمده دلایل ما را به این سمت می برد که منشا آن رژیم صهیونیستی است.

برطرف کردن اشکال برعهده دستگاه اجرایی است

وی در خاتمه با یادآوری اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور مسئولیت پایش امنیت، کشف اشکال و ابلاغ به دستگاه است و برطرف کردن اشکال برعهده دستگاه اجرایی است، تاکید کرد: اگر توقعاتی در فضای تبلیغاتی و رسانه آمده مبنی بر اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور باید امن سازی سامانه سوخت را انجام دهد به لحاظ قانونی در اختیارات و در حوزه شرکت پخش و پالایش و سامانه سوخت است و ما نقش حاکمیتی و کنترل کننده داریم.

با سهل انگاران برخورد قضایی خواهد شد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: ما از آسیب پذیری، کوتاهی و ترک فعل حتما نمی گذریم و بر اساس تدبیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس جمهور با ترک فعلی که موجب اخلال در نظم عمومی می شود باید برخورد قانونی شود و کسانی که با ترک فعل و نسبت به اشکالات سهل انگاری کرده باشند به سیستم قضایی معرفی خواهند شد.

نظر شما