مصاحبه هفته؛

چرا برخی از نوجوانان با ترانه‌های تتلو همذات پنداری می‌کنند؟

۱۴۰۰/۰۸/۲۸ - ۰۵:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۳۹۲
چرا برخی از نوجوانان با ترانه‌های تتلو همذات پنداری می‌کنند؟
حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با برنا آسیب شناسی در خصوص کنسرتی که امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو برگزار کرد داشت و به نکاتی اشاره کرد که در ذیل می خوانید.

هنر هرچه محبوب‌تر باشد، هنرمند را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد چراکه محبوبیت‌های یک شبه بدون عمق و ریشه مشخصا تنها محصول یک اتفاق هنری نیست بلکه حاصل پارامترهایی است که بخشی از آن ریشه در شکنندگی، لغزش روحی و روانی و تلاطم فرهنگی است که با نشانه‌گیری‌های غیر دقیق هم به طرق مختلف هدفش را آماده تسلیم  می‌کند.

جدا از بررسی جایگاه هنری تتلو و تتلوها که برای تخمین و تشخیص استاندارد هنری‌شان به نقل و بحث‌هایی تخصصی نیاز است و البته برخی از اهالی فن، سبک کار، محتوا و مضمون کار او را تائید می‌کنند و در جایگاهی قرار می‌گیرد که نه به خاطر هنرش بلکه به خاطر جایگاه نامرغوبش در محیط غیر قابل کنترل و مدیریت مجازی به معروفیتی کاذب و خطرناک نیز رسیده است که امروز برای کنسرت موسیقی‌اش این حجم از طرفداران و مخاطبان را پای کنسرت می‌کشاند، باید گفت نکاتی در وجوه مختلف شیارها و درزهای فرهنگی وجود دارد که آن را باید در خودمان جست‌وجو کنیم و این آسیب‌شناسی حتما چیزی متفاوت با هر نوع آسیب ناهنجار دیگری است چراکه فراموش نکنیم هنر و به خصوص موسیقی ریشه در روح و روان و کالبد انسان‌ها دارد.

حتما این اتفاق نگران کننده مسئولان ارشد فرهنگی، مدیران صاحب میز و امضا در حوزه فرهنگ و البته خانواده هنر را نگران کرده و به فکر فرو می برد که از کی در این قافله ما  خواب مانده ایم که راهزن به هرچه پیش دستش بوده رحم نکرده است.

در ادامه با حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و مشاور خانواده، به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل از نظر می‌گذرانید.

او در این خصوص که چرا کنسرت امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به رغم اینکه شخصیتی هنجارشکن و گاهی ضد اخلاقی دارد تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: واقعیت این است که امیرحسین مقصودلو دست به کارهایی می زند که تا حدی مورد توجه قرار بگیرد درواقع ما تا حدودی شاهد چنین موضوعی هستیم که او سعی کرد هوادار خود را به نوعی راضی نگه دارد. بر فرض مثال این شخص با ساختن ترانه‌ای حرف دل یک انسان را می‌زند و با آن ترانه همذات پنداری کردند که همین باعث جذب طرفدار برای او می‌شود.

این راونشناس در ادامه اظهار کرد:  اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید در اشعار او کلمات منفی کمتر وجود دارد. درست است که در این اشعار الفاظ زشت و ناپسند به کار می‌برد اما موج منفی در آن‌ها بسیار کم وجود دارد و بیشتر روی حل مسئله تاکید می‌کند و این موضوعات از جمله عواملی است که باعث شده مورد استقبال مخاطبین واقع شود.

ابراهیمی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا استقبال از کنسرت امیرحسین مقصودلو بنا بر تاثیر او در فضای مجازی بوده است یا خیر؟ بیان کرد: بله استقبال از کنسرت او مرتبط به تاثیرش در فضای مجازی بوده است چرا که او طرفداران زیادی در این فضا دارد و علاوه بر آن به شناخت خوبی از این فضا رسیده است.

او در ادامه بیان کرد: مردم در این فضا ها از سلبریتی‌ها نوعی قهرمان می‌سازند و برخی نیز بدون اینکه علاقه‌مند به این افراد باشند آن‌ها را دنبال می‌کنند که از وب کاوی به وب گردی و بعد از آن به ولگردی مجازی می‌رسند و کم کم به این فضا اعتیاد پیدا می‌کنند و تتلو متوجه این قضیه هست و از این طریق خلاءهای موجود را پر می‌کند.

این مشاور خانواده در این خصوص که آیا محبوبیت امیرحسین مقصودلو در بین جوانان و نوجوانان یا حتی بزرگسالان به دلیل محتوای اشعار او بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: درحقیقت محتوای اشعار او یکی از گزینه‌های محبوبیتش به حساب می‌آید و از طرفی بُعد اجتماعی این قضیه نیز تا حد زیادی مطرح است و از طرفی رسانه های مختلفی روی این شخص مانور دادند و همین مسئله باعث حساسیت زیاد مخاطبان شد البته در اینجا بحث محبوبیت نیست و تا حدودی کنجکاوی و حساسیت نیز هست. از طرفی نیز فراموش نکنیم این روزها شخصیت‌های آوانگارد برای جوانان جذابیت زیادی دارد و حتی افرادی که از این شخصیت تنفر دارند او را دنبال می‌کنند.

این مشاور و روانشناس تاکید کرد: علاوه بر این‌ها سرگذشت زندگی این شخص برای مردم بسیار جذاب است به این خاطر که مانند بسیاری از مردم در زندگی پستی و بلندی‌هایی داشته و همین یکی از عوامل دیده شدن او است. می‌توان گفت با توجه به اینکه ناهنجاری های زیادی مانند مشخص نبودن شرایط شغلی، تحصیلی و.... در جامعه حاکم است  باعث می‌شود جوانان امیدی به آینده نداشته باشند و صدا و غصه‌های خود را از زبان این خواننده گوش کنند.

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: جامعه مدرنیته به سمت جامعه سیال و بی ثبات درحال گذر است به همین خاطر جامعه از مرجع‌های قبلی پیروی نمی‌کند و جوانان تا حدودی به دنبال هنجارشکنی هستند. در نتیجه می‌توان گفت تمام این موارد به معنای محبوبیت و منفور بودن این فرد نیست بلکه نشان دهنده این است که او توانسته از فضای رسانه خوب استفاده کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز