یادداشت؛

چرا بازیگران سینما وزن کم می کنند؟

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۵۵۴
چرا بازیگران سینما وزن کم می کنند؟
مجتبی احمدی - دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا.

یکی از فاکتور های مهم و موثر دردنیای بازیگری، فیزیک بازیگران است درواقع بیان و بدن دو وجه اصلی بازیگری محسوب می شوند که معمولا بازیگران بعد از توانمند ساختن خود در حوزه های مختلف تکنیک و حس و ... می بایست بیان و بدن مناسبی برای حضور در عرصه بازیگری به خصوص نقش های خاص در بازیگری سینما داشته باشند.

بارها در آثار مختلف سینمایی دیده ایم که فیزیک بازیگران بخشی از کاراکتر و در تیپ سازی حتی بخشی از ویژگی های تیپ یک بازیگر محسوب می شود  اما  با این حالآیا نیاز است که همه بازیگران وزن خود را کم کنند؟ 

آیا وزن بازیگر در کار او خلل ایجاد می کند؟

آیا بازیگران چاق نمی توانند ستاره شوند؟

آیا بازیگر چاق نمی تواند هر نقشی را بازی کند؟

آیا بازیگر باید روی وزن خود اشراف و احاطه داشته باشد؟

بدون تردید بازیگران در ژانر های مختلف سینما با فیزیک های مختلف حضور پیدا می کنند، می درخشند و ماندگار می شوند. نکته ای که در این جا قابل بحث است این است که آیا بازیگران بر اساس وزن شان انتخاب می شوند؟

آیا بازیگران بر اساس فیزیک شان می درخشند؟

آیا تمام ستاره های سینما می بایست لاغر و کشیده باشند؟

آیا فیزیک بازیگر در زندگی هنری اش به قدری مهم است که اگر نتواند فیزیک اش را مدیریت کند از این حرفه بایستی کنار برود؟
نکته ای که در این جا قابل بحث است این است که فیزیک جزو یکی از نکات و سر فصل های اصلی بازیگری است اما قرار نیست ما این فیزیک را تنها در لاغر بودن، کشیده بودن و زیبایی اندام خلاصه کنیم گاهی اوقات شخصیت های جذاب، کمدین ها و تیپ های ماندگار سینما مستقیما به دلیل فیزیک شان به ستاره ها تبدیل شدند .

شاید اکبر عبدی در سینمای ایران به عنوان یکی از کمدین های ماندگار که قطعا همه مردم ما با او و توانمندی هایش خاطرات فراوان دارند بخش عمده ای از آنچه در ذهن مخاطب از خود به جای گذاشته است به فیزیک اش مرتبط می شود و البته نمی توان کتمان کرد که توانایی او در اجرا، لحن های متفاوت، گویش های متفاوت و البته سبک و سیاق بازیگری که بخش عمده ای از آن در کنار حس وتکنیک هست نیز در بحث درخشش اکبر عبدی بی تاثیر نبوده است.

اکبر عبدی

 

در سال های اخیر  بارها شاهد این بوده ایم که بسیاری از بازیگران با شیوه های مختلف به سمت کاهش وزن رفته اند  و به این نکته رسیده ایم که آیا بازیگری که توانسته با تیپ کاراکتر های مختلف البته  مرتبط با وزن اش بدرخشد باز می تواند به جایگاه بامزه سابق برگردد.

نکته ای که در یک نظرسنجی میدانی به آن  رسیده ایم این بود که تماشاگران بازیگران تپل را در همان فیزیک مشخص دوست دارند جالب این است که به طور نمونه وقتی که مهران غفوریان بازیگر شیرین و جذاب و دوست داشتنی سینما و تلویزیون به دلایل پزشکی اقدام به لاغر کردن خود به طرز عجیب و غریبی کرد با واکنش طرفداران خود مواجه شد بسیاری از طرفداران و علاقه مندان بازی مهران غفوریان او را در فیزیک جدید دوست نداشتند اگرچه غفوریان به سرعت با چند پروژه از جمله «نیسان آبی» به تماشاگر ثابت کرد که او می تواند در قواره های جدید نیز بدرخشد و ستاره ای بی چون و چرا باشد اما بامزگی های مهران غفوریان در کیلو های اضافی او خلاصه می شد که با ریختن آن درواقع بخشی از باور مخاطب نیز درباره او تغییر کرد.

مهران غفوریان

بسیاری از بازیگران خانم هم در سال های اخیر اقدام به کاهش وزن کردند که بخش عمده ای از کار آن ها روی بازیگری شان تاثیر منفی نگذاشت اما طبیعی است که بازیگری که سال ها با ابعاد و فیزیک مشخصی دیده شده است در فیزیک جدید نمی تواند مانند قبل مد نظر بسیاری از فیلمسازان باشد و البته در بسیاری از مواقع دفاتر فیلم، کارگردانان و فیلمسازان فیزیک جدید بازیگر را به عنوان یک آپشن در نظر گرفته و او را به عنوان بازیگری نو با خلاقیت های جدید انتخاب می کند.

219916097

نعیمه نظام دوست

اگر بخواهیم درمورد اضافه وزن برخی از بازیگران صحبت کنیم باید بگوییم اضافه وزن در بازیگران مانند دیگر مردم کشورمان به شدت مشهود است اما این اضافه وزن و مدیریت وزن در حرفه بازیگری وظیفه بازیگر است و بازیگر مانند یک ورزشکار باید با رژیم غذایی مشخصی زندگی کند و اجازه ندارد هر طور که دلش می خواهد بخورد، بیاشامد و حتی خواب بیش از استاندارد  داشته باشد. بازیگران بر اساس یک رژیم و متد غذایی خاص باید زیست کنند چراکه این مسئله می تواند در روند زندگی آن ها به لحاظ حرفه ای موثر باشد. به طور مثال وقتی که یک بازیگر در یک سریال تلویزیونی دو ساله ایفای نقش می کند حق ندارد در طول این دو سال به یک اضافه وزن محسوس برسد چراکه راکورد او در یک سریال دو ساله می بایست حفظ شود و همان طور که رنگ پیراهن، نوع راه رفتن، سبک و سیاق گویش، تیک ها، چهره ،فیزیک و ...  نباید تغییر کند  وزن او نیز نباید تغییر کند.

large_22c4fda6-4c62-4f49-8f83-17eaece3fbf2

5622380

در میان بازیگرانی هم که دست به تغییر وزن زدند و  برای برخی از آن ها این اقدام برای حرفه شان یک اتفاق مبارک بود می توان به نام هایی چون بهنوش طباطبایی، شهره لرستانی، نعیمه نظام دوست، باران کوثری و.... اشاره کرد.

روایت تازه مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی از سفر ابوموسی

اما بازیگرانی چون مهران غفوریان، امیر نوری یا حتی رضا داوود نژاد و اخیرا میرطاهر مظلومی با تغییر فیزیک شان درواقع به تماشاگر و طرفدارشان یک شوک وارد کردند اگرچه آن ها می توانند در هیبت جدید نیز بدرخشند اما بدیهی است که تماشاگر بازیگری را که در قواره های تپل و فیزیک درشت دیده است به خصوص در ژانر کمدی با او ارتباط برقرار کرده و او را باور کرده است   علاقه مند است او را دوباره در شرایط سابق ببیند.

امیر نوری

با این اوصاف باید گفت بازیگر بعد از تغییر فیزیک به خصوص در ژانر کمدی برای رسیدن، مجدد به  باور مخاطب کار راحتی در پیش ندارد  اگرچه کاهش وزن، مراقبت از وزن و مراقبت از سلامتی وظیفه هر انسانی است که در بازیگری نیز به شدت می بایست مد نظر قرار گیرد اما فراموش نکنیم که فیزیک در بازیگری با ابعاد مختلف قابل استفاده است به شرط آن که بازیگر توانایی، خلاقیت و استعداد مناسب برای استفاده از آنچه در فیزیک اش می بینیم را داشته باشد و البته برای یک کار و از سوی تیم سازنده نیز برای اثری متناسب با فیزیک اش انتخاب شده و توسط کارگردان هدایت شود.

فرهاد اصلانی

اگر به نام هایی چون محسن کیایی، لوون هفتوان، فرهاد اصلانی، محمد کاسبی، فروغ قجابگلی، محمدرضا شریفی نیا، رابعه اسکویی دقت کنید متوجه می شوید که این افراد با فیزیک چاق در نقش های مختلف درخشیده اند و اتفاقا مورد استقبال قرار گرفته اند.

نوری

biography-of-forough-ghajabgloo-4

پر واضح است سلامتی با کاهش وزن متناسب است اما در دنیای بازیگری هر فیزیکی می تواند بدرخشد و بسته به توانمندی بازیگر متناسب با نقش و بسیاری از اوقات تیپ ها، بازیگران از فیزیک درشت شان در شکل گیری نقش های ماندگار سود برده اند و در واقع عنصر وزن و درشتی هیکل نقش را درآورده است که در اینجا نکاتی مانند؛

-توانایی بازیگر

-خلاقیت کارگردان

-آنچه در فیلمنامه آمده و تعریف شخصیت

بسیار دخیل است. در ادامه ی این یادداشت به تصاویر ذیل و خاطراتی که در ذهن از این آثار دارین دقت کنید.

رضا داودنژاد: کمتر در فیلم‌های کمدی بازی می‌کنم

اکبر عبدی در بیمارستان بستری شد

کامبیز دیرباز با «روبیک» می‌آید/ مذاکره با اکبر عبدی

فرهاد اصلانی

رابعه اسکویی

بهاره رهنما:باید جشنواره فیلم کودک را حفظ کنیم

سرنوشت ابن زیاد امشب در «مختارنامه» رقم می‌خورد + عکس

خسرو احمدی- حمید لولایی

خسرو احمدی: هیچ جای دنیا، بازیگران مثل ایران این قدر از خودشان کار نمی‌کشند

میر طاهر مظلومی

آدم برفی

لوون هفتوان

 

انتهای پیام//

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز