آسیب‌شناسی مجموعه‌های اخیر تلویزیون/ بخش دوم؛

انتخاب بازیگر خارجی در آثار نمایشی به یک اپیدمی تبدیل شده است

۱۳۹۷/۰۸/۱۶ - ۰۹:۵۳:۴۷
کد خبر: ۷۷۲۳۸۴
انتخاب بازیگر خارجی در آثار نمایشی به یک اپیدمی تبدیل شده است
حسین سلطان محمدی با اشاره به سریال‌هایی که در سال جاری از تلویزیون پخش شده‌اند گفت: انتخاب بازیگر خارجی و برانگیختن کنجکاوی مخاطب از این طریق تبدیل به یک اپیدمی شده است.

حسین سلطان محمدی منتقد و نویسنده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: آثار تلویزیون به هر صورت نظر مخاطب را جلب می‌کنند چرا که تلویزیون جزوی از زندگی مردم شده و ما وقتی وارد خانه می‌شویم اولین کاری که انجام می‌دهیم رفتن به سراغ تلویزیون است و حتی اگر در خانه‌ای ماهواره وجود داشته باشد نیز اهالی آن خانه هر از گاهی به سراغ تلویزیون می‌روند.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: سریال‌های تلویزیون به دلیل تعریف قصه و داستان می‌توانند برای مردم جذاب باشند. معمولاً بانوانی که خانه‌دار هستند این آثار را دنبال می‌کنند ولی پر مخاطب بودن آثار نمی‌تواند دلیل بر رسیدن به استانداردی مناسب باشد. با نگاهی به نوع کلام و گفتاری که در بازخورد با آن مواجه می‌شویم می‌توانیم به مناسب نبودن آثار پی ببریم. آثار اخیر تلویزیون به گونه‌ای نبوده که بتواند گفتار و زبانی بین مردم برای پیگیری و کنجکاوی ایجاد کند.

این منتقد در ادامه گفت: پس از سریال «دلدادگان» که تا حدی کنجکاوی و پیگیری در بین مخاطبان ایجاد کرده بود هیچ سریال پر مخاطبی در تلویزیون پخش نشد و نوعی آرامش و سکون در آثار تلویزیونی به وجود آمده است. در هفته‌های اخیر سریالی با عنوان «حوالی پاییز» پخش می‌شود که دارای حواشی بسیاری است که نوعی کنجکاوی و پرسشگری در بین مخاطبان تلویزیون به وجود آورده است اما این مسأله و پرسش‌ها به کنجکاوی مردم درباره بازیگر این اثر برمی‌گردد.

وی افزود: با توجه به اینکه در «حوالی پاییز» بازیگری لبنانی حضور دارد و تا حدی به او فارسی آموخته‌اند و عربی سعودی حرف می‌زند کنجکاوی مردم را درباره خود به نوعی برانگیخته است. این روش که از یک بازیگر خارجی در یک اثر نمایشی استفاده شود در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز به وضوح دیده می‌شود و تبدیل به یک اپیدمی شده است به گونه‌ای که بازیگران خارجی و اسم‌های خارجی تبدیل به ویترین یک اثر شده‌اند و کنجکاوی و صحبت‌های شکل گرفته پیرامون این اثر ارتباطی با هنر و قدرت قصه‌گویی در «حوالی پاییز» ندارد.

سلطان محمدی در ادامه این بحث اظهار داشت: مردم به طور طبیعی به سراغ اینگونه مسائل می‌روند. سریال «حوالی پاییز» در فضایی اجتماعی، تنگناهای اقتصادی و مشکلاتی دیگر را مطرح می‌کند که گاه به آزارهای فضای مجازی و قصه‌هایی از این دست مربوط می‌شود و مسائلی مثل نازایی، حریم شخصی و رسانه در آن مطرح می‌شود که با وجود پخش چندین قسمت مخاطب به شدت در تنگنای فضایی تلخ و آسیب‌زننده قرار گرفته و هیچ نکته شادی در آن وجود ندارد.

این منتقد در پایان گفت: مباحث و مطالب بسیاری در مجموعه تلویزیونی «حوالی پاییز» مطرح شده که همه آنها به شکل ساده و سطحی به مخاطب ارائه شده‌اند و عناصر روایی به هیچ وجه خوب پیش نرفته‌اند. از طرفی شاید این انتقاد به ما وارد باشد که هنوز چیزی از زمان پخش این سریال نگذشته و نباید در معرض نقد قرار گیرد اما تا حد زیادی فرم و شکل روایی اثر مشخص شده و تا این لحظه نقدهای بسیاری به این مجموعه تلویزیونی وارد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز