معاون سازمان امور سینمایی؛

خلأ بزرگ جشنواره مقاومت، جای خالی "به وقت شام"/ما خطوط قرمزمان از همه‌جای دنیا پررنگ‌تر است

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۸۱۰۳۲
خلأ  بزرگ جشنواره مقاومت، جای خالی به وقت شام/ما خطوط قرمزمان از همه‌جای دنیا پررنگ‌تر است
ابراهیم داروغه زاده: ای کاش بخش مسابقه جشنواره مقاومت از حضور "به‌وقت شام" حاتمی‌کیا محروم نبود.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ،معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی، گفت: همه فیلم‌هایی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس در این دو سال ساخته شده‌اند خیلی فیلم‌های خوبی بوده‌اند. ای کاش بخش مسابقه جشنواره مقاومت از حضور «به وقت شام» حاتمی‌کیا هم محروم نبود.
 
جشنواره مقاومت بعد از افتتاحیه شب گذشته با حضور سینماگران، اصحاب فرهنگ و هنر و مسئولان و فرماندهان سپاه و ارتش، روز اول اکران‌ها و نشست‌هایش در سینما فلسطین و عصر جدید به مرحله برگزاری می‌رسد. یکی از نکاتی که معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی و رئیس شورای عالی اکران در کنار کمیت‌ها و کیفیت‌های خوب امسال جشنواره اشاره کرد موضوع حذف شدن "به وقت شام" ابراهیم حاتمی‌کیا از بخش مسابقه جشنواره مقاومت بود و سوالاتی درباره خطوط قرمزی که برای فیلمسازان کمتر درنظر گرفته می‌شود و موضوع تداوم حضورش در سازمان سینمایی و موضوع حواشی برخی از آثار که با نام "مستهجن" یا "سخیف" از آن‌ها یاد می‌شود به میان آمد و ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این پرسش‌ها پاسخ داد که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید:
 
آثار و شواهد نوید جشنواره پربار "مقاومت" را می‌دهد
 
‎*به عنوان مقدمه اتفاقات جدید جشنواره مقاومت را چطور می‌بینید که کارگاه‌ها و کمیت و کیفیت این جشنواره با حضور فیلم‌های داخلی و خارجی جذاب از یک طرف در روزهای جشنواره به منصه ظهور می‌رسند و در افتتاحیه هم شاهد آیین تجلیل از بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان برگزیده مردمی در "چهل سال مقاومت" بودیم...
ابراهیم داروغه زاده
‎قضاوت واقعی درباره کمیّت و کیفیت جشنواره مقاومت را بایستی بعد از مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره انجام داد. اما با توجه به فیلم‌های خوبی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس، سینماگران ساختند فکر می‌کنم امسال جشنواره مقاومت با حضور چنین آثاری، طبیعتاً پرشورتر و با کیفیت بهتری به منصه ظهور می‌رسد. شما می‌دانید جشنواره مقاومت در بخش سینمای ایران محصولات دو سال سینمای ایران را به مسابقه می‌گذارد؛ هرچه قدر در این بخش، تولیدات سینمای ایران غنای بیشتری داشته باشند و به این موضوعات انقلاب و دفاع‌مقدس بهتر پرداخته شود و فیلم‌های بهتری هم داشته باشیم جشنواره هم طبیعتاً آن فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارد. بنابراین جشنواره موفق‌تری از آب درمی‌آید. امسال از فیلم‌هایی که در بخش مسابقه سینمای ایران "جشنواره مقاومت" حضور دارند این نوید به نظر می‌رسد جشنواره خیلی خوبی را شاهد باشیم.
 
خلأ "به وقت شام" نقص بزرگی برای جشنواره مقاومت است
 
‎*نقطه عطف جشنواره مقاومت را با توجه به فهرست آثار بخش مسابقه سینمای ایران، در چه نقاطی می‌بینید؟
 
‎همه فیلم‌هایی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس در این دو سال ساخته شده‌اند خیلی فیلم‌های خوبی بوده‌اند. البته فیلم "به وقت شام" ابراهیم حاتمی‌کیا در بخش مسابقه جشنواره مقاومت نیست که به نظرم نقص بزرگی است. به نظر من اشکالی نداشت که دبیر جشنواره {محمد خزاعی} تهیه‌کننده آن فیلم باشد. به هر حال جشنواره است و نباید از حضور یکی از بهترین فیلم‌های این حوزه محروم باشد. به هر حال بایستی حتماً تدبیر می‌کردند این فیلم به جشنواره می‌آمد. البته بقیه فیلم‌ها هم شاخص، با محتوا و مورد توجه هستند.
 
"حسین انتظامی" بخواهد،‌ تصمیم می‌گیرم
 
‎*سوال بعدی برمی‌گردد به تداوم حضور خودتان در مسئولیت نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و ریاست شورای عالی اکران؛ آیا شما با آمدن "حسین انتظامی" به کار خود ادامه می‌دهید؟
 
‎ماندن یا نماندن، در اختیار من نیست. بالاخره من از یک مقام بالاتری دعوت به کار شدم. اقای محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی بنده را دعوت کردند؛ البته خودم خیلی تمایل نداشتم این مسئولیت را بپذیرم و طبیعتاً اگر اقای حسین انتظامی هم بخواهد بنده در این سمت و مسئولیت بمانم و با ایشان ادامه همکاری بدهم طبیعتاً من فکر می‌کنم و با توجه به شرایط تصمیم می‌گیرم.
 
اعتماد به سینماگران و زمینه احترام به مخاطب فراهم شده است
 
‎*برخی اعتقاد دارند با حضور شما در مسئولیت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی یکسری خط قرمزها شکسته شد و فیلمسازانی که نمی‌توانستند رنگ پرده را ببیند با حضور شما این اتفاق افتاد به نظر سینماگران اتفاق خوبی است اما با حواشی روبرو بوده؛ نظر شما در این باره چیست؟
 
‎واقعاً این طوری نیست. من فکر می‌کنم یک فضایی ساخته شده است. چرا که تمام فیلم‌هایی که اکران شده طبیعتاً با مجوز شورای پروانه نمایش بوده است. شورای پروانه نمایشی که با انتخاب وزیر ارشاد انتخاب می‌شوند و احکام آن‌ها ابلاغ می‌شود. این را هم بدانید خیلی از این فیلم‌ها در دوره قبل پروانه ساخت گرفته‌اند. به هر حال شاید سعه صدر نظام هم قدری بیشتر شده باشد. از طرفی اعتماد نسبت به سینماگران بالا رفته و به نظر مخاطب هم احترام می‌گذارند.
 
نوع نگاه توسعه‌ای به سینما و اعتلای فرهنگی، هنری و ارزشی، توأمان باشد
 
‎این را هم توجه داشته باشیم که در یک عرصه‌ای فعالیت می‌کنیم این عرصه قابل محدود کردن فیزیکی نیست. یعنی در واقع مردم و مخاطب همزمان به سینمای کل جهان دسترسی دارند و ما بایستی سهم بیشتری از اوقات فراغت مخاطب را به سینمای خودمان اختصاص بدهیم. در نتیجه فقط با آن سیاست‌های محدودکننده نمی‌توان وارد این رقابت جنگ فرهنگی یا جنگ نرم شد. ما بایستی بتوانیم با افزایش تولیدات‌مان که منجر به افزایش سهم تولیدات داخلی در سبد مصرف مخاطب است بتوانیم در آن جنگ نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی موفق بشویم
 
‎فقط با محدود کردن و افزایش نظارت‌ها این اتفاق نمی‌افتد و همزمان باید تولیدات افزایش پیدا کنند. باید فضایی ایجاد کنیم که تعداد تولیدات سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی آنقدر زیاد بشوند که گزینه‌هایی که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد گزینه‌های متنوعی از محصولات داخلی باشد. در صورتیکه الان شما می‌بینید محصولات خارجی در جهان غرب با استانداردها، فرهنگ و آداب خودشان تولید می‌شوند و بدون هیچ فیلتری در خانه‌های ما برای مخاطبین ایرانی عرضه می‌شوند.
 
‎ما نمی‌توانیم این موقعیت حساس را رها کنیم و کماکان اعتقاد داشته باشیم که سینماگران‌مان را محدود کنیم. چرا که مطمئن باشید با امتداد این راه، دیگر چیزی از تولیدات داخل برای مخاطب نمی‌ماند. به نظرم این همزمانی نوع نگاه توسعه‌ای به سینما و نگاه اعتلای فرهنگی، هنری و ارزشی همزمان باید انجام شوند. اگر همزمان انجام نشوند و ما فقط نگاه ممیزانه داشته باشیم و نظارت‌هایمان را به لحاظ کیفی سختگیرانه کنیم شاید آن وقت صنعت سینمایی نداشته باشیم که بخواهیم با رقبا، رقابت بکنیم.
 
همان طور که در چند سال گذشته شما می‌بینید سینمای ترکیه که هیچ جایگاهی در ایران نداشت الان در همه خانه‌های ما سریال‌های ترکیه‌ای توسط مخاطبین دیده می‌شود. ما بایستی آنقدر تعداد تولیدات سینمایی و نمایش خانگی‌مان زیاد باشد که سهم بیشتری از این بازار بدست آوریم.
 
قرار نیست همه خانواده‌ها همه فیلم‌ها را ببینند
 
*این که شما می‌گویید دست ما بایستی پُر باشد این دست پُر با آثار "مستهجن" هم گاهی همراه می‌شود. امروز با حضور برخی از این آثار که اصطلاحاً منتقدین نام "مستهجن" و "سخیف" را بر روی آن می‌گذارند هم روی پرده می‌آیند و یا از طریق نمایش خانگی به مخاطبین عرضه می‌شوند. اولاً شما این کلیدواژه فیلم "مستهجن" را قبول دارید و ثانیاً در این شرایط با چنین آثاری دست ما جلوی رقبا، پُر می‌شود؟
 
ساحت شریف سینمای ایران بری از این‌هاست. سینمای ایران پس از انقلاب بیشترین موفقیت‌ها را در عرصه داخلی و خارجی برای ایران عزیز داشته است. این را درنظر داشته باشیم ما خطوط قرمزمان از همه‌جای دنیا پررنگ‌تر است در نتیجه خودمان با اعمال سلیقه‌های شخصی بیشترش نکنیم. ما یک خطوط قرمزی داریم که حتی در خیلی از کشورهای اسلامی نیست در نتیجه آن پایه اصلی را داریم. به همین‌خاطر وقتی آن خطوط اصلی را فیلمساز رعایت می‌کند یک بخشی هم بایستی به انتخاب مخاطب احترام بگذاریم.
 
بحث رده‌بندی سنی و فرهنگسازی برای هر مخاطبی با توجه به شرایط، سلیقه و نوع نگاه خودش به فیلم خاص و سینمای خاص به عهده رسانه‌هاست. قرار نیست همه خانواده‌ها همه فیلم‌ها را بپسندند و همه فیلم‌ها را همه ببیند. این‌جا سینماست و مخاطب بلیت می‌خرد و سینمای خودش را انتخاب می‌کند.
 
سینمای ما به یک سینمای هنری جشنواره‌ای تبدیل شده و همه‌جای دنیا هم مدال می‌گیرد؛ ولی صنعت سینما نداریم. چون این سینما اصلاً اقتصادی نداشته است. ما اگر این بخش اقتصاد که کاملاً با گیشه و مخاطب ارتباط برقرار می‌کند را تقویت نکنیم سینمای‌مان نابود می‌شود. مطمئناً سینمایی در درازمدت نتواند با مخاطب خودش ارتباط برقرار کند چطوری می‌تواند با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند؟ ما باید ضمن رعایت اصول و خطوط قرمزمان به فکر سینمایی با مخاطب گسترده باشیم.
 
تسهیلات بلیت‌های نیم‌بها را به دو روز افزایش دادیم
 
*یکی از اتفاقاتی که امروز با وخامت اوضاع اقتصادی و شرایط معیشتی جامعه اتفاق افتاده، گزاف بودن هزینه سینماست. البته شرایطی به لحاظ تجهیزات و امکانات فراهم کرده‌اید اما بفرمایید برای تسهیلات بیشتر خانواده‌های ایرانی ویژه تماشای فیلم‌های سینمای ایران هم اقدامی در دستور کار خود دارید؟
 
شما می‌دانید که ما امسال به خاطر همین شرایط اقتصادی ضعیف مردم و استقبال از فیلم‌های سینمای ایران، بلیت‌های نیم‌بها را به دو روز افزایش دادیم. چرا که پیش از این سه‌شنبه‌ها نیم‌بها بود و شنبه‌ها هم به بلیت‌های نیم‌بها اضافه شد. البته یک تسهیل دیگر هم این است که فیلم سینمایی بعد از اکران بلافاصله وارد نمایش خانگی می‌شود تا طیف گسترده‌ای بتوانند از این آثار بهره ببرند. این را بدانید که واقعاً الان سینما ارزان‌ترین تفریحی است که مردم دارند و می‌توانند از آن بهره ببرند. 
 
سال سخت داوری برای فیلم‌های با کیفیت فجر سینمای ایران
 
*جشنواره فیلم فجر امسال چه حال و هوایی خواهد داشت؟
 
الان فقط می‌توانم این نکته را بگویم که با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند امسال از نظر کیفی فیلم‌ها بسیار شرایط خوبی دارند و سال سختی برای داوری‌ها خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز