در شبکه پنج سیما؛

پخش تصاویر دیده نشده از قیام خونین ۱۷ شهریور

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۱۳:۳۳:۰۶
کد خبر: ۸۹۵۶۷۵
پخش تصاویر دیده نشده از قیام خونین ۱۷ شهریور
مستند «کربلای 57» با رویکرد بررسی ابعاد واقعه تاریخی قیام خونین 17 شهریور از جنبه شهادت و رشادت مردم یکشنبه 17 شهریورماه ساعت 15:20 از شبکه پنج سیما پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مصطفی مژدهی فر تهیه کنند مستند «کربلای 57» در توضیح این مستند گفت: همزمانی تاسوعای حسینی با ایام تظاهرات خونین 17 شهریور 1357 باعث شد تا گروه سیاسی  شبکه پنج به بررسی ابعاد این واقعه تاریخی از جنبه شهادت و رشادت مردم بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه تصاویر جدید از تظاهرات 17 شهریور نشان داده خواهد شد که تاکنون هیچ کجا پخش نشده گفت: ما در جستجوی شاهدان عینی واقعه 17 شهریور بودیم که به یک فیلمبردار قدیمی رسیدیم که  توانسته بود از روز حادثه و حتی مراسم دفن شهدا در بهشت زهرا  فیلم تهیه کند. این فرد "دوست محمدیان" نام دارد تاکنون فیلم های سوپر هشت خود را در هیچ کجا پخش نکرده است.

وی ادامه داد: این مستند برای ساخته شدن نیاز به پژوهشی مفصل داشت. احمد یوسفی مقدم نویسنده مستند «کربلای 57» با اشاره به اینکه اسناد لانه جاسوسی امریکا هم در برنامه استفاده شده می گوید: یکی از سوالات مهم تاریخ انقلاب اسلامی این است که چرا آمار دقیقی از شهدای 17 شهریور وجود ندارد؟ ساواک آمار کشته ها را 200 نفر معرفی کرده بود اما تحقیقات ما مخصوصا فیلم های جدید آمار بالای چند هزار نفر را تایید می کند.

مصطفی مژدهی فر در ادامه به اهمیت نشانه های مذهبی در تظاهرات های پس از 17 شهریور 57 اشاره کرد و افزود: این برنامه روایت تحقیق یک دانشجوی علاقه مند به تاریخ است که از نماز عید فطر 57 تا  17 شهریور و سپس راهپیمایی های بزرگ تاسوعا و عاشورا 57 را پیگیری می کند و در میانه راه به آرشیو کاملا جدید و بکری دست پیدا می کند که کشتارهای وسیع مردم را نشان می دهد.

لازم به ذکر است راوی مستند، حامد منیری همراه با دو کارشناس برنامه آقای دوست محمدیان و یعقوب توکلی مرحله به مرحله وقایع آن روزها را پیگیری خواهند کرد .

مستند «کربلای 57» روز 17 شهریور ساعت 15:20 از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز