رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

گازرسانی به الموت موجب رونق منطقه و مهاجرت معکوس خواهد شد

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۲۳:۳۲:۰۳
کد خبر: ۱۱۸۱۳۸۱
گازرسانی به الموت موجب رونق منطقه و مهاجرت معکوس خواهد شد
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: اجرای طرح های زیربنایی بویژه گازرسانی به الموت موجب مهاجرت معکوس، عمران، آبادانی و ایجاد اشتغال و تحول در اقتصاد منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی عصر روز چهارشنبه در مراسم گازرسانی به 11 روستای الموت شرقی از توابع استان قزوین گفت: بسیار خوشحالیم با پیگیری استاندار محترم و برنامه ریزی خوب مدیرعامل شرکت گاز استان امروز شاهد اتفاق مبارکی در منطقه الموت هستیم که رضایت مردم را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: گازرسانی به الموت یکی از خواسته های بحق، مهم و ضروری ساکنان این منطقه است که با بهره برداری از طرح های گازرسانی تاکنون خوشبختانه 54 روستا از این تسهیلات برخوردار شده اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: خدمات رسانی به روستاها و توجه به معیشت و اقتصاد روستائیان می تواند از مهاجرت ساکنان این مناطق جلوگیری کرده و به مهاجرت معکوس هم منجر شود.

گازرسانی 44

سیاهکلی اضافه کرد: تامین خدمات زیربنایی از جمله آب، برق، مخابرات، اینترنت و گاز در الموت موجب شده زمستانهای سخت این منطقه قابل تحمل باشد و بسیاری از کسانی که به شهر مهاجرت کرده بودند به موطن و زادگاه خود بازگردند و برخی اقوام روستاییان هم به ساخت خانه و اقامتگاه تشویق شده اند که این کار به آبادانی روستاها منجر خواهد شد.

وی گفت: بر اساس اعلام مسئولان شرکت گاز استان پیش بینی می کنیم تا سال ۱۴۰۳ همه روستاهای مناطق الموت از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

نماینده قزوین؛ البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: با مطالعه و برنامه ریزی شرکت گازقرار است 28 روستای دیگر امسال و بقیه در سالهای آینده گازرسانی شوند که با این کار می توان امیدوار بود چهره الموت دگرگون شده و سایر ظرفیت ها نیز شکوفا شود.

سیاهکلی اضافه کرد: در نامه ای به وزیر نفت خواستار افزایش سهمیه سرانه گاز استان شده ایم تا با سرعت بیشتری بتوانیم مناطق فاقد شبکه گاز را از این خدمات برخوردار کنیم.

وی گفت: روستاهایی مانند زواردشت، زرآباد و اوان با داشتن چشم اندازهای طبیعی و امامزاده زرآباد از ظرفیت های زیبای گردشگری و مذهبی برخوردارند که در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان خیل عزادارانی است که صحنه های معنوی باشکوهی خلق می کنند که این ظرفیت می تواند جذابیت های زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند. 

سیاهکلی 1

سیاهکلی افزود: دریاچه اوان که از زیبایی های چشم نواز منطقه الموت است در صورت حضور سرمایه گذار بخش خصوصی و اجرای طرح سیاحتی و گردشگری می تواند اقتصاد منطقه را متحول کرده و به اشتغال جوانان منطقه هم کمک کند که امیدواریم این طرح با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

وی گفت: از مدیرکل بنیاد مسکن استان هم تشکر می کنیم که در روستاها خوب کار کرده اند و امیدواریم برای ساماندهی مسیر امامزاده روستای زرآباد که در مناسبت های مذهبی محل عبور دسته های عزاداری است اقدام مناسبی انجام دهند تا در زمستان مشکلات مردم کمتر شود.

سیاهکلی اظهارداشت: در محدوده دریاچه اوان برخی خانه های قدیمی با قدمت 40 سال وجود دارد که انتظار داریم این واحدها نیز در طرح گازرسانی قرار گیرند.

اوان 2

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: فرسایش خاک در الموت و محدوده دریاچه اوان بسیار زیاد است و نگران آینده این دریاچه هستیم و در مذاکره با رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخواست مساعدت کردیم که قرار است بزودی یک هیئت کارشناسی برای بازدید و اعلام نظر به الموت سفر کنند تا این پدیده کنترل شود.

الموت نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری است

سیاهکلی از بی توجهی به اجرای طرح های آبخیزداری در منطقه الموت انتقاد کرد و یادآورشد: به نظر می رسد در مناطقی از جمله الموت، طارم و کوهین در اجرای طرح های ‌آبخیزداری ضعیف عمل کرده ایم و امروز شاهد خشک شدن قنوات، گسترش فرسایش خاک و جاری شدن سیلاب در فصول پر بارش هستیم که این نقیصه باید برطرف شود.

وی گفت: در صورت بارش های فصلی طغیان رودخانه های منطقه موجب سیلاب وئ آسیب های جدی می شود اما اگر طرح های آبخیزداری و سیل بند اجرا شود می توانیم ضمن کاهش خسارات ناشی از سیل و پیشگیری از آن به تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و اشتغال منطقه هم کمک کنیم.

سیاهکلی احداث استخرهای ذخیره آب در این منطقه را ضروری دانست و تصریح کرد: در روستای دیکین با وجود زمین های مرغوب کشاورزی در حال حاضر با کمبود آب مواجهیم که در صورت ایجاد استخرهای ذخیره آب می توانیم به اقتصاد روستایی و تامین معیشت ساکنان محلی هم کمک کنیم.

image_2021_5_20-0_14_33_353_UBk

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین اظهارداشت: با تشکیل جلسات کارشناسی با مدیران جهاد کشاورزی و صدور مجوز استخر می توانیم به توسعه طرح های شیلات و پرورش ماهی و کشاورزی منطقی اقدام کرده و زمینه عمران و آبادانی این منطقه را مهیا کنیم.

وی خواستار حل مشکلات منابع طبیعی و زیست محیطی برای اجرای طرح های اشتغالزایی و اقتصادی در منطقه الموت، کوهین و طارم شد.

استاندار و نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی ضمن زیارت امامزاده زرآباد با مردم روستا نیز گفتگو کردند و با خواسته ها و مشکلات آنها آشنا شدند.

نظر شما