روشن پژوه در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۳ هزار مرکز درمان و کاهش آسیب در کشور برای بهبود و درمان معتادان فعالیت می کند

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ - ۱۳:۴۲:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۳۹۸۶
۳ هزار مرکز درمان و کاهش آسیب در کشور برای بهبود و درمان معتادان فعالیت می کند
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: با راه اندازی 3 هزار مرکز درمان و کاهش آسیب برای معتادان زمینه درمان و بهبودی آسیب دیدگان از مواد مخدر در جامعه مهیا شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور در حاشیه سفر به قزوین برای بازدید از کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد بهزیستی استان در گفتگو با خبرگزاری برنا به سوالاتی در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در کاهش اعتیاد پاسخ گفت.

روشن پژوه داشتن نگاه جامع در برخورد با پدیده اعتیاد را ضروری دانست و اظهارداشت: کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد نیازمند نگاه جامع به همه سطوح و عوامل زمینه ساز و خطر و مسائلی است که می تواند جامعه را از این آسیب محافظت کند.

وی بیان کرد: در این مسیر باید اصولی مورد توجه قرار گیرد که در برنامه ریزی های بهزیستی به آن توجه شده و در اولویت قرار گرفته که از جمله مهمترین کارها درمان و کاهش اعتیاد است که باید بتوانیم خدمات «تک دوزی» شده و «سطح بندی» شده را به گروههای هدف ارائه کنیم.

روشن پژوه 12

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیازمند یک نظام ارجاع و سطح بندی شده هستیم و امیدواریم بتوانیم با کمک استانهایی که آمادگی اجرای این طرح به صورت پایلوت را دارند خدمات استاندارد و تک دوزی شد را متناسب با ملاحظات فردی، خانوادگی، اجتماعی و سایر ملاحظات طراحی کرده و پس از استقرار، اجرا کنیم تا خدمت رسانی صورت یکپارچه انجام شود

روشن پژوه اظهارداشت: جامعیت درمان را هم در الگوهای ارائه شده  می توانیم دنبال کنیم که در این زمینه از سوی بهزیستی مراکز جامع درمان با رویکرد استمرار درمان طراحی شده که یکی از برنامه های ما توسعه و ارتقای این مراکز است.

وی تصریح کرد: سم زدایی، بازدرمانی، بازتوانی و اشتغال را در برنامه ها مورد توجه قرار داده ایم و برای شفافیت فرآیندها و امکان پایش و نظارت دقیق تر و ارائه خدمات جامع به بیماران نیازمند، سامانه هایی راه اندازی کرده ایم که می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآورشد: این سامانه ها می تواند شبکه خدمات را رصد کرده و اعلام کند که این خدمات چگونه و به چه کسانی به صورت شفاف ارائه می شود.

روشن پژوه گفت: در پرداخت کمک های حمایتی در حال حاضر سامانه پرداخت مستقیم یارانه درمان را در بهزیستی طراحی و راه اندازی کرده ایم که متناسب با تعداد مراجعان و خدمات گرفته شده، زمینه حمایت مالی و پرداخت مستقیم مهیا شده است. 

کمپ

وی اظهارداشت: در حال حاضر سامانه شناسایی مراجعان و بیماران بی هویت از طریق شناسه های زیستی از جمله عنبیه فعال شده تا هویت این افراد معلوم شود و این امکان مهیا شده تا از مراجعه افراد تکراری برای دریافت خدمات جلوگیری شود.

روشن پژوه یادآورشد: مقدمات راه اندازی سامانه دیگری آماده شده تا مسیر شناسایی بیمار، غربالگری و ارائه خدمات از سطح در حوزه های مختلف رصد شود و مراجعه کننده در این فضا بلاتکلیف نیست و همه مسائل و فرآیند ارجاع مشخص شده که از لحاظ استاندارد سازی خدمات چه کارهایی انجام شده و قدرت اقدامات پژوهشی هم بالا می رود و می توانیم همیشه در خدمات رسانی به روز باشیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: درمان معتادان پروتکل دارد و در دو بخش سرپایی و اقامتی تعریف شده که چند نوع درمان برای آنها پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در بخش «درمان سرپایی» استفاده از دارو مورد توجه است که تدوین آن را وزارت بهداشت بر عهده داشته و در الگوی «درمان اقامتی»که تاکید بر مداخلات غیر دارویی دارد و بر اساس بازتوانی و توانمندی افراد طراحی شده، پروتکلها توسط بهزیستی نوشته شده است.

کمپ 2

روشن پژوه یادآورشد: مرکز اجتماع درمان مدار هم برای اقامت طولانی تر معتادان پیش بینی شده و یک الگو از سم زدایی و اشتغال در آن دیده شده است.

فعالیت 3 هزار مرکز درمان و کاهش آسیب در سراسر کشور/ فعالیت 1100 مرکز اقامتی 

وی در ادامه از ضرورت حمایت از مراکز درمان و توجه به پیشگیری از آسیب ها گفت: سیاست ما راه اندازی کمپ های ماده 16 در کشور نیست هرچند تعداد محدودی از این مراکز در کشور راه اندازی شده که باید استانها هم کمک کنند تا از این ظرفیت برای نگهداری معتادان استفاده شود.

وی بیان کرد: در کشور حدود 1100 مرکز اقامتی برای درمان معتادان دایر شده و خدمت رسانی می کند

بازنگری در شیوع شناسی 

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  اظهارداشت: در همه دنیا رایج است که برای شناسایی وضعیت و روند تغییر مصرف مواد باید پیمایش ها به صورت دوره ای تکرار شود و این پیمایش برای استخراج اطلاعات در سال جاری اجرا می شود.

وی اضافه کرد: تصمیم گیری در مورد اجرای پیمایش های ملی در خصوص اعتیاد با ستاد مبارزه با مواد مخدر است که بهزیستی می تواند در این عرصه هم کمک کند.

اعتیاد

روشن پژوه در خصوص میزان بازگشت معتادان بهبود یافته به جامعه گفت: بر اساس الگوی درمان، میزان درصد بازگشت معتادان اگر فقط سم زدایی در نظر باشد خیلی کم و میزان شکست بالاست به طوری که 80 تا 90 درصد بیماری افراد ممکن است عود کند.

معاون پیشگیری و درمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هر چقدر بسته های خدمتی بیشتری به بیماران داده شود و خدمات روان شناسی، مددکاری و حرفه آموزی را در اختیار معتادان قرار دهیم تا زمینه بازگشت آنها به مسیر بهبودی مهیا شود، وضعیت بهبودی ارتقا پیدا می کند و نتایج ثمربخش تر است.

وی اضافه کرد: در الگوی جامع دنبال افزایش سطح ماندگاری در ترک اعتیاد و بازگشت آسیب دیدگان این بخش به جامعه هستیم.

نظر شما