بنای زیبای امامزاده حسین(ع) در قزوین فضای معنوی برای زیارت مسافران نوروزی

۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۰۷:۲۸:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۰۱۷
بنای زیبای امامزاده حسین(ع) در قزوین فضای معنوی برای زیارت مسافران نوروزی
بنای زیبا و آرام بخش امامزاده حسین(ع) فرزند خردسال امام رضا(ع) در مرکز شهر قزوین با معماری و محوطه زیبا فضایی معنوی برای حضور مسافران نوروزی در ماه رمضان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ شهر قزوین یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که به گواه سازمان میراث فرهنگی کشور، بیشترین آثار تاریخی ثبت شده را در دل خود جای داده است. یکی از مکان های زیبا و مقدس این شهر بارگاه امامزاده شاهزاده حسین(ع) است که مقصد زائران و گردشگران فراوانی است. از اذان صبح تا پایان شب می توانید به  بازدید و زیارت امامزاده شاهزاده حسین بروید. علاوه بر این مکان های تاریخی دیگری در نزدیکی امامزاده واقع شده اند که می توانید از آن ها نیز بازدید کنید. از جمله: کاخ چهلستون، آب ‌انبار سردار بزرگ، مسجد جامع قزوین، حمام بلور و مسجد جامع که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارد.

امامزاده حسین 7

امامزاده حسین (ع) قزوین

شهر قزوین یکی از شهرهای ایران است که در تاریخ نام آن بسیار شنیده شده و سال ها پایتخت ایران بوده است. علاوه بر این، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در جوار جاده های اصلی دارد، از گذشته تاکنون پذیرای مسافران بسیاری بوده است. به همین دلیل آثار باستانی و تاریخی فراوانی در این شهر قرار گرفته که گردشگران بسیاری را برای بازدید از آن ها به قزوین می کشاند. یکی از مکان های دیدنی شهر قزوین بارگاه شاهزاده حسین(ع) است که علاوه بر جنبه روحانی آن، معماری بسیار زیبا و دیدنی دارد.

شاهزاده حسین قزوین، که نام کامل ایشان حسین بن علی بن موسی الرضا (ع) می باشد جز کهن‌ترین مزارهای موجود در ایران و نیز از معروف ترین و باشکوه ترین اماکن زیارتی در شهر قزوین است. این آستان مقدس که می توان آن را جز زیباترین امامزاده های ایران برشمرد علاوه بر داشتن فضایی معنوی و عرفانی، محیط فوق العاده زیبایی دارد که کاشی کاری ها و آینه کاری هایش زیبایی آن را دوچندان کرده اند و دل هر  بیننده ای را می برد. 

این بنا به دلیل اهمیت تاریخی و هنری که دارد، در بهمن ماه سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

اگر به شهر قزوین سفر کردید حتماً به امامزاده شاهزاده حسین(ع) بروید و علاوه بر زیارت از این مکان تاریخی و بسیار زیبا دیدن کنید.

ضریح 2

تاریخچه شاهزاده حسین قزوین

از قدیمی‌ ترین منابعی که از این مزار نام برده اند، کتاب تاریخ قزوین و فضائل ها که نوشته حافظ ابوعلی خلیل بن عبدالله بن احمد قزوینی که متوفی به سال چهارم هجری است و همچنین در کتاب  التدوین فی اخبار قزوین روایت شده است در این مزار فرزند حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مدفون می باشد که در خردسالی درگذشته بودند و در جایی دیگر نیز آمده حضرت رضا (ع) از قزوین عبور فرموده و در منزل داود بن سلیمان غازی که وی روایت کننده نسخه معروف صحیفه الرضا نیز می باشد به طور مخفیانه اقامت میکند و نیز فرزندی که در گورستان قزوین مدفون است، دو ساله یا خردسال‌تر بوده است.

مزار امامزاده حسین (ع) قزوین در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم شناخته و معروف شد و در قرن ششم، زیارتگاه عمومی مردم به شمار می‌رفته است که روایت است در این زمان آرامگاهی با شکوه بر روی مدفن آرامگاه وجود داشت، ولی در  زمان حمله مغول و جنگ های پی در پی پس از آن آرامگاه به شدت آسیب دید و از این دوران تنها ضریح چوبی نفیسی باقی ماند که می توان آن را از شاهکارهای بی نظیر منبت کاری و گره چینی به حساب آورد.

بعد از انتخاب قزوین به عنوان پایتخت در زمان شاه طهماسب، توجه خاصی به امامزاده شاهزاده حسین شد و دستور بازسازی آن نیز داده شد. دختر شاه طهماسب، زینت بیگم، نیز علاقه بسیاری به امامزاده شاهزاده حسین داشت که به دستور وی، کتیبه ای از جنس کاشی معرق ساخته و در صندوق چوبی نفیس و زیبایی  بر مزار ایشان نصب شد.

ضریح

در دوران  قاجار تغییراتی در آرامگاه به وجود آمد. گنبد این امامزاده نیز به دستور فتحعلی شاه قاجار تعمیر و تزیین شد. در زمان ناصرالدین شاه و در سفری که وی از قزوین گذر می کرد، بر اساس دستور وی، کار سامان دهی محوطه به 

باقرالسعدالسلطنه که حاکم وقت قزوین بود واگذار شد. باقر السعد السلطنه  صحن قبلی را تخریب و صحن جدیدی ساخت و همچنین ایوانی با تزیینات کاشی کاری زیبا، دیواره صحن، تزیینات کاشی کاری گنبد و آیینه‌کارى فضاهاى داخلى را به مجموعه این زیارتگاه اضافه کرد. اکنون نیز امامزاده حسین(ع) با نام شازده حسین در بین مردم قزوین بسیار معروف می باشد و مردم به ایشان ارادت ویژه ای دارند.

دیدنی های شاهزاده امام حسین(ع) در قزوین

درب ورودی امامزاده از سمت شمال است. درب چوبی زیبایی که منبت کاری شده است و قدمت آن به سال ۹۶۷ هجری قمری می رسد. ورودی امامزاده سردری بلند و زیبا به همراه ۸ مناره کوتاه و بلند دارد که در انتهای دو ضلع دیوار شمالی واقع شده و با کاشی‌کاری منحصر به فرد، منظره ای زیبا و چشمگیر را به وجود آورده است. کتیبه زینت بگیم نیز در بالا سردرب جنوبی قرار دارد.

در بالای سردرب، کتیبه‌ ای در دو ردیف وجود دارد به خط نستعلیق عالی سفید رنگ، درون کاشی لاجوردی و گلدار. شما با ورود به هشتی بزرگ امامزاده می‌توانید از دو طرف به صحن امامزاده راه پیدا کنید. به فاصله کمی، سقاخانه سنگی حضرت قرار دارد که کتیبه ‌ای به خط نستعلیق نیز دارد همچنین حوض بزرگ مرمری صحن امامزاده به فاصله چند متر از سقاخانه قرار دارد.

امامزاده حسین 88

آرامگاه امامزاده حسین (ع) در وسط محوطه‌ قرار گرفته که دارای دیواری به صورت طاق‌ نماهای مزین به کاشی های رنگین با نام ‌های متبرک خداوند، محمد و علی با خطوط بنایی و مشبک‌ های کاشی‌کاری است. ایوان بزرگ مقرنس کاری و آینه کاری شده ای در مقابل در ورودی شمالی بقعه می باشد که با کاشی‌های دوره صفوی آراسته شده است.

در شمال شرقی و غربی بقعه، دو بقعه کوچک که دارای گچ بری ظریف و زیبایی می باشد وجود دارد که به شکل دارالسیاده و دارالتوبه است و نیز دارای مشبک‌های چوبی و تزئینات رنگ‌آمیزی شده است.

ضریح امامزاده

غرفه هایی در چهار طرف بقعه است که از هر یک دری به ایوان یا رواقی گشوده می‌شود. اِزاره خارجی بنا از سنگ‌های مرمر ارزشمند و اِزاره بقعه از کاشی گل و بوته‌ای برجسته دوره صفویه می باشد. از طرف شرق و غرب بقعه، دو رواق بالاسر با نقش و نگار گچ‌ بری شده ولی رواق پایین‌سر ساده است.

در سقف بقعه، که با خط نسخ طلایی بسیار عالی و مزین شده به سوره جمعه می باشد همراه با آینه ‌کاری ‌های رنگارنگ، ضریح امامزاده را دربر گرفته، مچنین داخل آن صندوق نفیس و بی ‌نظیری است که حسن بن عماد مشهور به فخر زرندی شاهکاری از قلمزنی و منبت‌کاری را رقم زده است که در حال حاضر در مزار امامزاده نیز قرار دارد.

گرداگرد محوطه امامزاده دارای طاق ‌نماهای بسیار زیادی می باشد که جمعا ۵۴ طاق‌ نما، که هر طاق‌ نما تزئینات کاشی مخصوص به خود را دارد. در پشت ۱۰ طاق‌ نمای شمالی، ۱۰ باب حجره قرار دارد. در جنوب غرب حیاط نیز، آشپزخانه حضرتی قرار دارد و در جنوب شرقی نیز، حسینیه امامزاده قرار گرفته، همچنین دوحیاط کوچک‌ تر در طرف شرق آن واقع شده و در جنوبی آن به گلزار شهدا راه دارد. در گلزار شهدا بنای یادبودی برای شهید رجایی که اصالتاً اهل شهر قزوین بوده ساخته شده است. همچنین مزار شهید عباس بابایی که از رزمندگان دلیر و شجاع دوران دفاع مقدس بوده نیز در این مکان قرار دارد و بیشتر گردشگران و زائران برای ادای احترام به مزار این شهید بزرگوار نیز می روند.

امامزاده حسین 3

امامزاده شاهزاده حسین در خیابان سلامگاه یا باب الجنه شهر قزوین واقع شده است.

انتهای پیام

 

 

نظر شما