دریاچه اوان طبیعتی بکر و زیبا در منطقه الموت قزوین

۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۰۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۴۲۶
دریاچه اوان طبیعتی بکر و زیبا در منطقه الموت قزوین
دریاچه اوان بعنوان بکرترین و زیباترین دریاچه طبیعی در منطقه الموت قزوین مکانی جذاب برای گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ دریاچه‌ها همیشه از جاذبه‌های طبیعی پر طرفدار در ایران هستند که در کنار آنها آرامشی وصف ناپذیر همراه با آب و هوایی دلچسب وجود دارد.اگر بدنبال منطقه بکر با طبیعتی سبز و یک دریاچه زیبا هستید می‌توانید این بار به دریاچه اوان سفر کنید.

دریاچه آب شیرین اوان از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی استان قزوین است که در ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و هرساله گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. 

اوان 44

دریاچه اُوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت در جوار روستاهای اوان و «وربن» قرار دارد.

دریاچه اوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

این دریاچه با آب و هوای دلچسب، امکانات تفریحی و طبیعت بکری که دارد به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است و هر سال مسافران زیادی را از سراسر ایران و حتی خارج از ایران به خود جذب می‌کند.

شاید مسیر اوان به عقیده برخی مسافران کمی سخت باشد ولی ما به شما قول می‌دهیم پس از رسیدن به دریاچه از پیمودن این مسیر پشیمان نخواهید شد.

دریاچه زیبای اُوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد.

این دریاچه که بیش از هفتاد هزارمتر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده ‌که طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می ‌باشد.

اوان 5556

اوان تنها از آب چشمه‌های کوچک زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه شده و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تأمین می‌شود.

عمیق‌ترین بخش دریاچه که توسط یک تیم غواصی در ۱۸ مرداد ماه سال ۹۲ با استفاده از دو دستگاه دایو کامپیوتر سوانتو اندازه‌گیری شده‌  ۶٫۸ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است.

برخی از مردم محلی اعماق متفاوتی را برای این دریاچه عنوان کرده اند هرچند تیم غواصی چنین چیزی را تأیید نکرده است. بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته‌نشین شده می‌باشد که حالت چسبندگی بسیاری دارد. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. 

در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌ تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

اوان 8

دریاچهٔ اُوان احتمالاً ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیرفعال است البته اعتقادی هم وجود دارد مبنی بر این که این دریاچه بازماندهٔ دریاچه بزرگی در قدیم است.

غیر از گونه‌های درختی دست ‌کاشت نظیر بید،چنار، تبریزی، سیب، فندق، آلبالو گیلاس، سنجد و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین ‌بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز وربن وجود دارند. 

از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی‌بن در آب و گیاهان غوطه ورخوشاب و چنگال آبی اشاره کرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌آورند.

جانوران و پرندگان

از گونه‌های جانوری اطراف دریاچه می‌توان به کل و بز کوهی که به علت شکار بی‌رویه وتخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند.پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ (جانور)، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقابها، دال، دلیجه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و گنجشک خانگی، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ اشاره کرد.

اوان 4

همچنین انواع ماهی‌هایی که در این دریاچه ساکن هستند عبارتند از: قزل‌آلا، کپور، اردک ماهی.

علاوه بر همه این زیبایی‌ها با قدم زدن در اطراف دریاچه می‌توانید حیواناتی مانند سیاه گوش، عقاب، شاهین، جغد، خرس قهوه‌ای، روباه، فاخته، دارکوب، روباه، شغال، گرگ، انواع گنجشنگ‌ها، لاک پشت، خرچنگ و انوع ماهی‌ها مانند قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی را نیز مشاهده کنید البته به دلیل حفظ اکوسیستم صید و شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است.

تفریحات و امکانات دریاچه اوان

این دریاچه به دلیل امکانات تفریحی و زیبایی که دارد بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته و هر سال میزبان گردشگران ایرانی و خارجی فراوانی می‌شود و خاطرات خوبی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

در این دریاچه هم می‌توانید از طبیعت و آرامش آنجا استفاده کنید و هم از امکاناتی مانند ماهیگیری در دریاچه اوان، قایق‌سواری لذت ببرید. این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در منطقه تاریخی الموت و همچنین وجود گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی متنوع بسیار مورد توجه اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفته به گونه‌ای که این سازمان، ماهیگیری در دریاچه اوان برای عموم مردم را ممنوع اعلام کرده است.

این دریاچه زیبا و دیدنی در تمام فصل‌های سال زیبایی و طرفداران خاصی دارد و مقصدی مطلوب برای طبیعت گردی است. اوان در فصل تابستان محلی برای قایق رانی مسافران و گردشگران می‌شود.

اوان 777

در فصل پاییز پرندگان مهاجری مانند قو، مرغابی و غاز به اوان مهاجرت می‌کنند و تصویری زیبا مانند تابلو‌های نقاشی را در این دریاچه به وجود می‌آورند، فصل پاییز برای عاشقان عکاسی بسیار لذت بخش خواهد بود.

همچنین در فصل زمستان به دلیل یخ بستن سطح دریاچه، اوان البته با رعایت موارد ایمنی مکانی برای علاقه‌مندان به اسکی روی یخ می‌شود. علاوه بر همه موارد ذکر شده، کوه‌هایی با پوشش سبز رنگ و فضای سبز اطراف این دریاچه زیبایی منطقه را دو چندان کرده‌اند و فضایی بسیار مناسب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و سوژه‌های ناب عکاسی به وجود آورده است.

جا‌های دیدنی اطراف دریاچه

اکنون که قصد دارید به دیدن دریاچه اوان بروید، بد نیست با جاذبه‌های اطراف آن نیز آشنا شده و سری به آن‌ها بزنید. دیدنی‌تر جاذبه‌های اطراف این دریاچه عبارتند از:

قلعه معروف الموت: پس از اینکه از اوان دیدن کردید حتما سری هم به قلعه تاریخی و مشهور الموت بزنید. این قلعه در اختیار حسن صباح بود و اکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این قلعه روی یک صخره و در ارتفاع ۲ هزار و ۱۰۰ متری واقع شده که از آنجا می‌توانید منظره‌ای بی نظیر از منطقه الموت را تماشا کنید. برای رسیدن به قلعه الموت باید مسیر پر پیچ و خمی را طی کنید اما در طول مسیر مناظر زیبا و چشم گیری وجود دارد که سختی راه را از تن می‌زداید. از دریاچه اوان تا قلعه الموت حدود یک ساعت فاصله است.

ابشار

آبشار ورچر (دومانچال): اگر به الموت سفر کردید بد نیست از آبشار ۳۰ متری ورچر هم دیدن کنید. این آبشار در روستای رزجرد واقع شده و از دل یک صخره به یک دره با پوشش گیاهی متنوع و زیبا می‌ریزد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که مسیر رسیدن به این آبشار کمی سخت و با یک جاده‌ی خاکی همراه است. ولی بکر بودن و زیبایی مسیر و آبشار ارزش تحمل کمی سختی را دارد. آبشار ورچر تا دریاچه اوان حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه فاصله دارد.

آبشار اوان: این آبشار در فاصله اندکی از دریاچه اوان قرار دارد. آبشار اوان در شمال الموت و در حصار چهار روستای زیبای زرآباد، اوان، زواردشت و وربن قرار گرفته است. موقعیت مکانی خوب آبشار و قرار گرفتن در نزدیکی چهار روستا موجب می‌شود اگر اهل روستا گردی باشید برای بازدید از روستاهای همجوار نیز برنامه ریزی کنید. اگر در تابستان به این آبشار بروید می‌توانید تنی به آب بزنید و ماهیگیری کنید و در پاییز نیز شاهد پرندگان مهاجر در این منطقه خواهید بود. آبشار اوان زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. همزمانی آفتاب با فرود آب در دل صخره‌ها رنگین کمانی زیبا را مقابل چشمانتان پدید می‌آورد.

گرمارود

آبشار گرمارود: آبشار گرمارود که در کنار روستای سرسبز گرمارود قرار گرفته از جاذبه‌های دیگر این منطقه است. این آبشار حدود یک ساعت با دریاچه اوان فاصله دارد. مسیر رسیدن به این آبشار زیبا سنگلاخی است، بنابراین اگر مشکل مفاصل دارید از رفتن به این آبشار صرفنظر کنید. آبشار گرمارود ۱۵۰ متر ارتفاع دارد و از کوه‌های دینه رود، اواتر و ازاتر سرچشمه می‌گیرد.

چنار خون(در روستای زرآباد)، دریاچه الوبوم، غار شمس کلایه، آبشار اوان، روستای زیبای زر آباد، پارک جنگلی باراجین، اقامتگاه بوم گردی زر آباد الموت، باغستان‌های سنتی قزوین، قلعه لمبسر، غار سفید آب، غار از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف دریاچه هستند.

انتهای پیام

نظر شما