امام‌جمعه قم:

گفتمان بسیج باید همواره زنده بماند/لزوم توجه جدی مجلس به رفع مشکلات مردم

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ - ۱۲:۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۶۶۱۹۵
گفتمان بسیج باید همواره زنده بماند/لزوم توجه جدی مجلس به رفع مشکلات مردم
امام جمعه قم گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه در حوزه قانون و قانون‌گذاری تلاش مضاعف کند و باید بدانیم که بخشی از گره‌ها با قوانین درست اصلاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با تأکید بر رعایت تقوای الهی گفت: تقوای الهی راهی برای نزدیک شدن به خداوند است که باید همه در این زمینه کوشیده تا بتوانیم فضائل خداوند را درک کرده و شکر آن را کنیم.

امام‌جمعه قم با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان گفت: اسلام بر این امر تأکید بسیاری دارد و در آیات و روایات بسیاری به آن پرداخته است.

وی با تأکید بر احترام و تکریم فرزندان گفت: رعایت شخصیت فرزندان یک اصل مهم هم ازلحاظ اخلاقی است و هم یک ابزاری است برای تأثیرگذاری تربیت کودک و نوجوان که باید به آن توجه داشته باشیم.

اعرافی گفت: آن‌قدر خداوند منزلت مؤمن را بالا دانسته است که می‌گوید اگر به مؤمنی احترام گذاشته شود، انگار به خداوند احترام گذاشته‌شده است و این تکریم نسبت به انسان‌ها، قانون انسانی است و اسلام مورد تأکید قرار داده است.
 

*لزوم احترام به دیگر انسان‌ها

امام‌جمعه قم تصریح کرد: در روایات بسیاری در خصوص نکوهش توهین به دیگران آمده است، رعایت حرمت‌ها و جلوگیری از اهانت و تحقیر به دیگران را داریم که در دین اسلام آمده است.

وی گفت: اسلام بر رعایت احترام نسبت به برخی از افراد تأکید بیشتری دارد که یکی از آن‌ها عالم است و از سوی دیگر افراد بزرگ‌تر است، جامعه اسلامی به‌گونه‌ای است که نسل جوان به افراد بزرگ‌تر احترام می‌گذارند.

اعرافی گفت: همچنین احترام به حاکمان عادل و همچنین احترام به فقرا که بسیار تأکید شده است و باید به شخصیت آن‌ها احترام بگذاریم.

 

*مجلس با قوانین صحیح در راستای رفع مشکلات مردم بکوشد

وی به سالروز شهادت شهید مدرس اشاره کرد و گفت: ایشان در برابر استعمار ایستاد و امام راحل برای ایشان، احترام خاصی قائل بود و آن شهید والامقام در برابر نقشه‌های شوم استعمار انگلیس ایستاد.

اعرافی افزود: در برخی از موارد تنها بود اما نمی‌ترسید و با بصیرت کارها را ادامه داد و برابر دفاع از اسلام و ملت جان داد اما تسلیم زورگویان نشد.

وی عنوان داشت: روز شهادت ایشان، روز مجلس است و مجلس شورای اسلامی آنگاه عصاره فضائل ملت است که رهرو شهید مدرس باشد و دو وظیفه مهم دارد که باید با طهارت به آن بپردازد یکی قانون‌گذاری بر اساس اسلام و دیگری نظارت بر اجراست.

امام‌جمعه قم گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه در حوزه قانون و قانون‌گذاری تلاش مضاعف کند و بخشی از گره‌ها با قوانین درست اصلاح می‌شود.

اعرافی گفت: مجلس انقلابی باید مجلسی مردم‌گرا و مشورت گیر و اندیشمند تا بتوانید قوانینی را تصویب کند که به رفع مشکلات مردم بپردازد و نظارت مجلس بر کارها بسیار مهم است و در کنار دولت در راستای رفع مشکلات مردم بکوشد.

 

*گفتمان بسیج باید همواره زنده بماند

وی در ادامه به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: این هفته را گرامی داشته و یاد و خاطره شهدای بسیجی را گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم همواره تفکر بسیجی را در جامعه نهادینه کنیم.

امام‌جمعه قم افزود: بسیج مانند گذشته باید بماند چراکه بسیج مظهر اقتدار ایران بود و جوانان بسیجی ما بودند که کشور را از دستبرد دشمنان نجات داد و این حضور بسیج بود که هر جا ورود کرد، مشکلات برطرف شد، بسیج در هر سنگری که آمد مشکلات کاهش پیدا کرد.

وی گفت: گفتمان بسیج از مرزهای ایران عبور کرد و امروز محور مقاومت با همین بسیج در عالم نورافشانی می‌کند و باید نهاد بسیج با ارتقا علم و دانش در رفع مشکلات بکوشد و باید از این نیروی الهی استفاده کرد.

 

*مشکلات فرهنگی قم باید برطرف شود

اعرافی به مسائل فرهنگی قم اشاره کرد و گفت: جایگاه قم کوچک نیست، قم شهری است که ده‌ها روایت از معصومین در جایگاه آن واردشده است و در بیش از هزار سال پایگاه علم و دانش و اجتهاد بوده است و شهری که امروز مهم‌ترین قطب علمی و معارف دینی است، در این شهر نباید مسائل ضد فرهنگی وجود داشته باشد.

امام‌جمعه قم افزود: در مورد مسائل فرهنگی همه ما مسئولیت داریم و قصور کرده‌ایم و این نیاز به یک قیام برای خدا دارد و دستگاه‌های مسئول باید برای کنترل مفاسد اجتماعی بیشتر تلاش کنند تا چهره زیبا و معنوی قم همواره حفظ شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز