تاثیر استفاده از زغال فعال در آدامس را بر بهداشت دهان

۱۴۰۱/۰۷/۰۵ - ۰۱:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۱۰۸۸
تاثیر استفاده از زغال فعال در آدامس را بر بهداشت دهان
پژوهشگران و تولیدکنندگان آدامس‌ها در تلاشند با اضافه‌کردن مواد مختلف مانند شیرین‌کننده‌های زایلیتول و ترکیباتی نظیر کربنات‌ها، نه تنها از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنند، بلکه سعی دارند تا از آدامس‌ها برای ترمیم پوسیدگی دندان‌ها نیز استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ در دهه اخیر استفاده از زغال فعال (کربن فعال) مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. اولین مطالعات در این زمینه با هدف استفاده از زغال فعال و درمان برخی از بیماری‌های ویروسی در منطقه دهانی بود به تدریج پژوهش‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.
پژوهشگران در یک مطالعه، اثرات استفاده از زغال فعال در آدامس را بررسی کردند و از این آدامس‌ها را از نظر حسی (بافت، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی) ارزیابی کردند.
برای انجام این مطالعه از ۳۰ نفر خواسته شد نمونه‌های آدامس حاوی زغال فعال را ارزیابی کنند و به آن‌ها از بسیار ناخوشایند تا بسیار خوشایند، امتیاز دهند.
بررسی‌های این مطالعه نشان داد که اضافه کردن زغال فعال در آدامس‌های مورد مطالعه ماندگاری بیشتر طعم و ترشح بیشتر بزاق را به همراه دارد. ماندگاری بیشتر طعم در آدامس‌های زغالی باعث می‌شود تا پذیرش و تمایل به نگهداری این آدامس‌ها برای داوطلبان افزایش یابد.

همچنین مشخص شد که تفاوت ظاهری رنگ آدامس‌ها هیچ‌گونه اولویتی را برای انتخاب ایجاد نکرد.
یافته‌های این مطالعه، مرداد امسال به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر آدامس‌های زغالی در کاهش غلظت مواد و ترکیبات ناخواسته: رنگ‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها در بزاق» در نشریه پژوهش و نوآوری در علوم و صنایع غذایی منتشر شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز