شازند میزبان گردشگران نوروزی

۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۰۱:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۴۵۳۴۱۳
شازند میزبان  گردشگران نوروزی
شازند نزدیک ترین شهر به مرکز استان مرکزی شهر اراک است که با جاذبه‌های طبیعی بکر همچون چشمه‌ها، سراب‌های متعدد و چشم اندازهای طبیعی و منحصر به فرد فرصتی برای طبیعت گردی و بهره‌مندی مسافران نوروزی از ظرفیت‌های گردشگری این خطه است.

به گزارش برنا از مرکزی ، شازند مرکز شهرستان شازند یکی از شهرستان های استان مرکزی است که در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی اراک ، مرکزی استان مرکزی واقع شده واز غرب با استان همدان از جنوب با استان لرستان و از شرق با شهرستان خمین  همسایه می باشد.

شازند دارای آب و هوای کوهستانی است که در فصل بهار به سرمستی طبیعت و پرآبی چشمه ها و سراب ها شهرت دارد و گردشگران نوروزی را به خود فرا می خواند.

سراب عباس آباد و چشمه عمارت

سراب عباس آباد و چشمه عمارت از مهمترین جلوه‌های طبیعت گردی این منطقه هستند که در حال حاضر با امکانات تفریحی و گرشگری در اطراف آن پذیرای مسافران زیادی هستند.

چشمه روستای عمارت، در جنوب شرقی دشت شازند در دامنه کوه برآفتاب و کوه رازان در داخل روستای عمارت واقع شده است که راه دسترسی به آن از روستای قدمگاه است و در ۲۲ کیلومتری شازند واقع شده است.

میزان آبدهی این چشمه در سال‌های مختلف با توجه به حجم بارندگی متغیر است اما به طور متوسط میزان آبدهی آن نزدیک به ۸۰۰ لیتر در ثانیه برآورد شده است.

چشمه عمارت شازند از سرچشمه‌های رودخانه شراء است که خود شاخه اصلی رودخانه قره‌چای به حساب می‌آید و در اطراف آن کوه‌هایی از جنس آهک اربیتولن دار قرار گرفته که برف گیراست و چشمه عمارت در پای این کوه‌ها به صورت دریاچه ای هویدا گشته است و به طرف شمال جریان دارد.

این چشمه در کنار روستای عمارت واقع شده و مسجد باب الحوائج روستای عمارت بر روی یکی از چشمه های این دریاچه ساخته شده و وجود چشمه در صحن مسجد زیبایی و جلوه خاصی به سرچشمه عمارت داده است.

سرچشمه عباس آباد نیز در شرق شهر شازند در دامنه شمالی رشته کوه راسوند و در جنوب دشت شازند واقع شده است که میزان آبدهی آن به طور متوسط حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

ارتفاع این چشمه از سطح دریا ۱۹۰۰متر است و از آب آن روستاهای عباس آباد، اکبرآباد و قسمتی از شازند برای کشاورزی و آشامیدن بهره مند می‌شوند.

چشمه عباس آباد با توجه به نزدیکی به شهر شازند مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت اهالی این شهر و همچنین کسانی است که به این شهر و استان مرکزی سفر می‌کنند.

چشمه بلاغ حک نیز در هفت کیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی کوه راسبند در کنار کوه بلاغ واقع شده است. چشمه بلاغ حک از مکان‌های اسطوره‌ای ایران است و داستان کیخسرو و غار کیخسرو را به این چشمه ربط داده اند و نقل می شود که کیخسرو قبل از اینکه به غار پناه ببرد خود را در این چشمه شستشو داده و سپس به غار پناه برده است.

چشمه اسکان

چشمه اسکان در فاصله ۱۹ کیلومتری شمال غرب شهر شازند در دامنه کوه لجور نیز در نزدیکی روستای اسکان واقع شده است. این چشمه با فاصله کمی در سمت شمال جاده اراک - بروجرد بین کوه لجور و رودخانه شراء قرار دارد و طبیعت چشم نوازی در اطراف آن وجود دارد.

چشمه اسکان در پای کوه زیبای لجور و در کنار رودخانه سرسبز و پر آب شراء یکی از مکان‌های گردشگری است که آخر هفته مردم استان مرکزی و استان لرستان در فصول بهار و پایان تابستان از زیبایی آن بهره می‌برند.

چشمه عنبرته

چشمه عنبرته نیز در جنوب شرق دشت شازند در دامنه شمالی کوه چال خاتون و در کنار روستای عنبرته واقع شده است که فاصله کمی را با چشمه بزرگ عمارت دارد و دسترسی به آن طریق جاده‌ای که از قدمگاه به طرف بازنه و از بازنه و عنبرته است. از آب این چشمه اهالی عنبرته برای کشاورزی و آشامیدن استفاده می‌کنند و این چشمه نیز در میان مزارع و مراتع زیبا و سرسبزی واقع شده است.

در گردنه قاقان شهرستان شازند نیز منطقه مصفایی است که به تکه‌ای از بهشت شهرت دارد و چندین چشمه پرآب در آنجا روان است که مهمترین آن چشمه قاقان است و در ارتفاع ۲ هزار و ۱۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

چشمه پنجه علی در شمال غرب شازند و در مسیر جاده اصلی اراک – بروجرد واقع شده است که در دامنه کوه پنجه علی و نزدیکی کوه قازک قرار دارد. این چشمه از مکان‌های زیبا و دیدنی شهرستان شازند و استان مرکزی به شمار می‌رود و دسترسی به این چشمه از راه اصلی اراک – بروجرد امکان پذیر است.

در کنار این چشمه بنایی زیبا و در مظهر آن استخری زیبا ساخته شده است و این منبع آبی بر خلاف سایر چشمه‌های پر آب شهرستان شازند عمومی نیست و برای بازدید از آن اخذ مجوز از آموزش و پرورش شهرستان شازند نیاز است.

چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غربی رشته کوه راسوند قرار دارد که دسترسی به آن از طریق جاده شازند – نور آباد امکان پذیر است. چشمه دو خواهران در بالای روستای دو خواهران قرار دارد و برای عامه مردم و اهالی روستایی دو خواهران، این چشمه جنبه تقدیس و زیارتی دارد.

در مسیر این چشمه تا روستای دو خواهران درختان کهنسالی چون گردو، صنوبر و بید مجنون وجود دارد که منظره زیبایی به این چشمه داده است.

در این چشمه ۲ تونل به صورت غار وجود دارد که از یک تونل آب چشمه بیرون می زند و ارتفاع آن نزدیک به ۲ متر و عمق آن حدود هشت متر است.

در بالای این تونل، تونل دیگری وجود دارد که بیش از ۱۰متر عمق دارد و این ۲ تونل معروف به غار دو خواهران است که طبق اعتقاد اهالی روستای دو خواهران، دو خواهران از نوادگان امام علی (ع) در داخل این غار غایب و مخفی شده‌اند.

علاوه بر چشمه سارها و سراب‌ها، منطقه شکار ممنوع چال خاتون شازند به عنوان یک زیستگاه طبیعی با ۱۳هزار و ۸۹۷ هکتار وسعت و اکوسیستم کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی از چشم اندازهای زیبای طبیعی استان مرکزی را به خود اختصاص داده و از نظر ظرفیت‌های تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنای زیادی دارد.

چال خاتون

منطقه چال خاتون شازند نیز با بهره‌مندی از منابع آبی دایمی و فصلی، ترکیبی از مراتع سرسبز و نواحی صخره‌ای و دشت، برای زیست حیات وحش بسیار مساعد بوده و مجموعه‌ای از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود دارد.

این منطقه از نظر جغرافیای گیاهی به ناحیه ایرانی - تورانی تعلق دارد و طیف متنوعی از گیاهان علفی، بوته‌ای و درختچه‌ای را در خود دارد.

منطقه چال خاتون شازند تا سال گذشته یکی از شکارگاه‌های آزاد استان مرکزی بود که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه طبیعی متعدد و تنوع زیستی با ارزش، به عنوان منطقه شکار ممنوع در حمایت محیط زیست کشور قرار گرفته است.

وجود گونه های کمیاب و انحصاری در زیستگاه طبیعی چال خاتون از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه است و پوشش این منطقه از نوع استپ کوهستانی با تراکم گون ها، گرامینه ها و گونه های دارویی است.

این زیستگاه طبیعی در حوزه گونه های حیات وحش نیز بسیار غنی است که از جمله آن می توان به پازن، قوچ، گراز، گرگ، شغال، روباه، خرگوش و موش صحرایی اشاره کرد و در این زیستگاه طبیعی همچنین انواع پرندگان از جمله عقاب طلایی، سار، جغد، کبک و باقرقره زندگی می‌کنند.

شهرستان شازند با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب اراک مرکز استان مرکزی واقع شده است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز