معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان:

توجه به نحوه اجرای هدایت تحصیلی امری ضروری است

۱۳۹۵/۰۵/۰۲ - ۰۹:۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۳۵۶۱۰
توجه به نحوه اجرای هدایت تحصیلی امری ضروری است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان از برگزاری جلسه توجیهی نهایی برای تبیین نحوه انجام هدایت تحصیلی خبرداد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان؛ موسی دادی زاده  با اعلام این خبر افزود: در سال تحصیلی جاری حدود 22هزار و 513دانش آموز پایه نهم مدارس متوسطه اول برای ورود به  رشته های نظری،فنی و حرفه ای و کار دانش هدایت تحصیلی خواهند شد.

وی اضافه کرد: جهت‌گیری آموزش‌وپرورش استان در روزهای آتی در راستای سامان دهی به بحث هدایت تحصیلی پیش می رود و این مهم به کمک مشاوران استان انجام خواهد گرفت.

این مسوول درهمین رابطه اظهارکرد:هدایت تحصیلی یک فرآیند است که از دوره ابتدایی آغاز و تا دانشگاه ادامه می یابد اما آنچه امسال با استقرار پایه دهم در نظام3-3-3-3 محقق می گردد بررسی سوابق تحصیلی دانش آموزان در پایه های هفتم-هشتم-نهم به میزان 35 درصد اثرگذاری است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان ادامه داد: 65 درصد دیگر نیز از برگزاری آزمونهای استعداد و رغبت هر کدام به میزان 15 درصد اثرگذاری، تکمیل فرمهای مشاوره ای توسط ولی دانش آموز هر کدام با ارزش 5 و 10 درصد تعیین می گردد.

به گفته دادی زاده:این بدان معنی است که 80 درصد امتیازات هدایت تحصیلی به صورت مستقیم توسط دانش آموز کسب می گردد و 20درصد باقیمانده، 10 درصد توسط کلیه معلمان و 10 درصد دیگر توسط مشاور لحاظ می گردد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان با بیان اینکه هدایت تحصیلی پس از حدود 22 سال دوباره به دوره متوسطه اول بازگشته است، خاطرنشان کرد:این روند با رویکردی کاملا علمی و اختیاری است که تمامی دروس دوره متوسطه اول در هدایت تحصیلی دانش آموزان موثرند .

وی همچنین گفت:میزان اثرگذاری هدایت تحصیلی در رشته ها و شاخه های مختلف متفاوت است چرا که این رویکرد کاملا علمی است و مانند گذشته نمره یک یا دو درس به تنهایی ملاک ورود به رشته یا شاخه نمی باشد.

این مسوول درهمین راستا اضافه کرد: از طرف دیگر این امر کاملا اختیاری است چرا که 80 درصد میزان نمره در هدایت تحصیلی بر مبنای عملکرد دانش آموز و اولیای آنان است و فقط 20درصد آن توسط اولیا مدرسه بر مبنای عملکرد دانش آموز تعیین می گردد ، به تعبیری  برآیند عملکرد دانش آموز در این زمینه به صورت غیرمستقیم توسط دبیران و مشاور مدرسه مشخص می گردد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان ادامه داد:علاوه بر عملکرد سه ساله دانش آموز و بررسی های مشاوره ای دو آیتم دیگر یعنی نیاز جامعه و امکانات منطقه ای نیز در هدایت دانش آموزان به رشته های مختلف موثرند که بر مبنای برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور اقدام خواهد شد چرا که این دانش آموز پس از فراغت از تحصیل نیاز به شغل و کسب درآمد دارد لذا اگر چنانچه قرار است اشتغال ایجاد گردد بایست بر مبنای نیاز جامعه برنامه ریزی گردد.

وی ادامه داد:آیتم امکانات منطقه  نیز از عوامل موثر در هدایت تحصیلی خواهد بود که بر مبنای امکاناتی همچون دبیران متخصص- فضای آموزشی- امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی برای هر کدام از مناطق 22 گانه آموزش و پرورش استان هرمزگان برنامه ریزی گردیده است.

دادی زاده  بیان داشت:وضعیت استان هرمزگان در توازن بین رشته ای 42 درصد فنی و حرفه ای و 58 درصد نظری است که از بین دانش آموزان نظری برای سال تحصیلی96-95 حدود 32/23 درصد در رشته ریاضی 84/37 درصد برای رشته تجربی و 84/38 درصد برای رشته علوم انسانی و معارف پیش بینی گردیده است.

 وی همچنین گفت:این در حالیست که تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه 50 درصد برای شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش و 50درصد برای رشته های نظری است و در شاخه نظری نیز 33درصد برای رشته ریاضی،30درصد تجربی و 37 درصد برای رشته انسانی و معارف اسلامی در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان درپایان گفت: با توجه به استقرار پایه دهم در سال تحصیلی 96-95 و انتقال هدایت تحصیلی از دوره دوم به دوره اول متوسطه درتوسعه  متوازن نسبت به سال قبل تغییر چشم گیری در نظر گرفته نشده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز