معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان:

بلوکه سازی بخشی از تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها تخلف است

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۶:۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۶۲۶۱۸
بلوکه سازی بخشی از تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها تخلف است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: نگهداشت و بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتری توسط بانک ها تخلف محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، ظاهر پورمجاهد در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان همدان، اظهار داشت: برخی از بانک ها پس از پرداخت تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ را بلوکه کرده و به مشتری پرداخت نمی کنند که این کار آنها تخلف محسوب می شود و قابل دفاع نیست.

 

 وی افزود: هنگام انعقاد قرارداد بانکی باید یک نسخه از آن در اختیار مشتری قرار گیرد اما این موضوع نه تنها رعایت نمی شود، بلکه برخی مواقع بانک ها قراردادهای سفید به مشتری برای امضا می دهند که سازمان بازرسی باید با این تخلف برخورد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: استانداری در زمینه تعیین تکلیف اموال تملیکی توسط بانک ها و وصول مطالبات همراهی لازم را انجام می دهد.

پورمجاهد با تاکید بر اینکه نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی باید در همه بانک ها به ویژه بخش خصوصی و موسسات مالی رعایت شود، تصریح کرد: نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده در بانک خصوصی و موسسه های اعتباری استان همدان ۳۰ درصد و در کشور ۶۳ درصد است، در حالیکه بانک های خصوصی باید بیش از گذشته میدان دار توسعه استان باشند.

وی افزود: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک های خصوصی باید ۵۰ درصد منابع خود را در طرح های استانی سرمایه گذاری و هزینه کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان اظهار داشت: افزایش توجیه اقتصادی بخش تولید، روند سرمایه گذاری را بیشتر و بهتر کرده  اما در مقابل منابع بانک ها برای حمایت از تولید افزایشی نداشته است.

پورمجاهد گفت: براساس بررسی های انجام شده در خصوص فعالیت بانک های تجاری دولتی طی تیرماه سالجاری، نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده در استان همدان ۷۳ درصد و در کشور ۷۹ درصد است.

به گفته وی، این آمار در بانک های تخصصی دولتی استان همدان ۱۱۹ درصد و در کشور ۱۲۶ درصد است، همچنین در بانک های خصوصی شده استان ۷۴ درصد و در کشور ۸۶ درصد است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز دراین جلسه گفت: بانک های خصوصی و دولتی ماموریت های ویژه خود در تعطیلات نوروز، اربعین حسینی و کرونا را به خوبی اجرا کردند.

"ناصر محمودی" افزود: تنها منابع تامین سرمایه واحدهای تولیدی، بانک ها هستند بنابراین هر چند بانک ها به عنوان یک بنگاه دنبال کسب سودند  اما نقش موثری در تامین تسهیلات مورد نیاز واحدها ایفا کردند.

مدیر بانک صنعت و معدن استان همدان نیز گفت: یکی از مشکلات پیش روی این بانک منابع آن است چرا که با افزایش سه تا چهار برابری هزینه تولید، منابع بانکی تغییری نکرده است.

«فرشید رادور زنگنه» افزود: بانک صنعت معدن استان همدان حدود پنج برابر سپرده های موجود تسهیلات پرداخت کرده و مانده سپرده های آن ۶۰۰ میلیارد ریال و مانده تسهیلات سه هزار میلیارد ریال است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز