مهران حق‌شناس در گفتگو با خبرگزاری برنا:

تمام دنیا از عملکرد شطرنج‌بازان ایران تعجب کردند/ مقصودلو و فیروزجا نابغه هستند

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۹:۲۴:۲۷
کد خبر: ۹۱۳۹۷۰
تمام دنیا از عملکرد شطرنج‌بازان ایران تعجب کردند/ مقصودلو و فیروزجا نابغه هستند
عضو کمیته فنی و رئیس کمیته مربیان فدراسیون شطرنج گفت: کسب مقام ششم پرهام در همین مسابقات اخیر، کار هر کسی نیست. هر شطرنج‌باز در دنیا آرزو دارد که در این جدول بتواند دهم بشود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مهران حق‌شناس، عضو کمیته فنی و رئیس کمیته مربیان فدراسیون شطرنج، طی گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص عملکرد پرهام مقصودلو، نماینده شایسته کشورمان در مسابقات بزرگ سوئیس، بیان کرد: پرهام مقصودلو و علیرضا فیروزجا نفرات تک شطرنج ایران هستند، یعنی واقعا بهترین بازیکنان کشور محسوب می‌شوند. البته مقصودلو از نظر ریتینگ دومین بازیکن برتر ایران است. فدراسیون شطرنج از داشتن جوانانی با این استعداد که در مسابقات مختلف می‌درخشند، واقعا خوشحال است. کسب مقام ششم پرهام در همین مسابقات اخیر، کار هر کسی نیست. هر شطرنج‌باز در دنیا آرزو دارد که در جدول بتواند دهم بشود. در مسابقات جام جهانی هم شطرنج‌بازان ما خیلی خوب درخشیدند و به مرحله‌های بعدی صعود کردند، مخصوصا فیروزجا که توانست تا دور سوم هم پیش برود.

وی افزود: پرهام مقصودلو هنوز 18 سال دارد و خیلی جوان است، به همین دلیل تمام دنیا متعجب هستند که بازیکنان کشوری مثل ایران آنقدر قوی ظاهر شدند. اگر رشته کشتی بود تعجب نمی‌کردند اما وقتی می‌بینند در شطرنج، یک بچه زیر 20 سال بین بزرگان دنیا موفق است، باور نمی‌‌کنند.

حق‌شناس اظهار داشت: به‌عنوان مثال تیمور رجب‌اف یک شطرنج‌باز 22 ساله اهل کشور آذربایجان است، بازیکنانی مثل او باز هم کمی تجربه دارند. اما ورزشکار 16 ساله هیچ تجربه‌ای ندارد. ریتینگ فیروزجا حدود 2712 است، مقصودلو که لقب شیر ایران را به او دادند هم رنکینگی در همین حدود و کمی کمتر  دارد.

عضو کمیته فنی و رئیس کمیته مربیان فدراسیون شطرنج در پایان گفت: هم در بخش آقایان و هم در خانم‌ها چهره‌های درخشان و مستعد زیادی داریم. این موضوع ماحصل کاری است که به صورت بنیادی در کشور انجام می‌شود، کلاس‌های مربیگری، تخصصی و مسابقات متعدد بین‌المللی فدراسیون در این زمینه خیلی فعال بوده است. من فکر می‌کنم باید حتی به فدراسیون‌های قبلی هم اشاره کرد، چون محمدجعفر کامبوزیا، ریاست پیشین فدراسیون، در حقیقت بذر این کار را کاشته است و پس از آن پهلوان‌زاده این روند را درست ادامه داد. فکر می‌‌کنم یک اتفاق کاملا ملی در زمینه شطرنج وجود دارد که بچه‌های ما استعدادهایشان شکوفا شده است، یعنی می‌توانستیم همین استعدادها را خاموش نگه داریم اما با فعالیت این‌ها را شکوفا کردیم.

نظر شما
پرونده ویژه